وقتی سخن از ارتقا و رشد کودکان است، فعالیت کودکان در اوقات فراغت به همان اندازه حیاتی ست که مدرسه رفتن آنها. کودکان در طی بازیهایی که در اوقات فراغت دارند، شناخت آنها گسترش پیدا میکند و همچنین مهارت های آنها وسعت می یابد. فعالیت های اوقات فراغت همچنین باعث قوت بخشیدن به یادگیری مهارتهای حیاتی  از جمله تعامل در اجتماع میگردد. همچنین مهارت هایی مثل مدیریت یا راهبری، اعتماد داشتن به خود، استقلال داشتن و خلاقیت را نیز می آموزند.

کودکان همواره دارای روح جستجوگر هستند. در لحظه ای میتوانند وارد بازی شوند. اما کیفیت بازی مهم است. کیفیت بازی شامل مخلوطی از بازیهایی ست که هم ساختار مناسب دارند هم دارای خلاقیت هستند. کودکان به طور طبیعی تمایل به کشف بسیاری از بازیها دارند. در ذیل برخی از بازی های خلاقانه ای ارائه شده اند که میتوانید برای بالا بردن کیفیت اوقات فراغت کودکان از آنها مدد جویید.

اوقات فراغت کودکان

  • بازیهای مناسب اوقات فراغت در خانه

به طور کلی بازی های هنری و کاردستی ها فعالیت های خوبی هستند که کودکان میتوانند در داخل خانه انجام دهند. حتی شما هم میتوانید به فرزند خود کمک کنید تا بر روی یک کار هنری خاصی، فعالیت داشته باشد. یا صرفا لوازم ابتدایی برای ساخت یک کار هنری را به کودک بدهید و سپس او را رها کنید تا جایی که میتواند خلاقیت به خرج دهد و چه خواست درست کند.

کارهای هنری و کاردستی ، به کودکانی که سن پایین تری دارند کمک میکند تا در مورد رنگها، اشکال و اشیاء شناخت بهتری پیدا کنند، در حالیکه کودکانی که سن بیشتری دارند میتوانند با همین بازیها، کیفیت هنری خود را بهبود دهند.

طیف گسترده ای از بازیها و کارهای هنری برای کودکان وجود دارد که هر گونه ذائقه ای را دربر میگیرد. به محضی که فرزند شما توانایی بدست گرفتن قلم را پیدا کرد، به او آبرنگ بدهید و  او را آزاد بگذارید تا هر چه دوست دارد نقاشی کند.

سفال گری، کاردستی با کاغذ، و ساختمان سازی با لگوها، نیز میتوانند از جمله فعالیت های هنری مهیج باشند. همچنین سایر فعالیت های هنری از جمله طراحی با قلم، نقاشی با دست، گل سازی، کاغذ رنگی، اکلیل، کاغذ روغنی، چاپ اسفنجی، طراحی با خط، کاردستی با پوسته تخم مرغ، ساخت عروسک های انگشتی، و بسیاری کارهای هنری دیگر که قدرت تجسم و خلاقیت کودکان را بالا می برد.

  یکی از محبوب ترین سرگرمی ها برای کودکان، رنگ آمیزی اشکال بی رنگ است. از آنجایی که رنگها متنوع و فربینده هستند، بچه ها به سمت آنها جذب میشوند. چه رنگ آمیزی صرف و چه رنگ آمیزی اشکال ، این فعالیت همواره کودکان را برای مدت زمانی طولانی، مشغول نگه میدارد. اشکال متنوع زیادی در دسته بندی های مختلف از جمله شخصیت های کارتونی، حیوانات، حروف الفبا، طبیعت، اشکال ساده و غیره وجود دارد. به راحتی میتوانید از طریق کتابفروشی های کودک یا کتابخانه ها یا حتی از طریق اینترنت این کتاب ها را تهیه کنید.

همچنین وقتی بحث اوقات فراغت کودکان است، نقش اسباب بازی در این مسئله اجتناب ناپذیر است. یکی از شاخصه های کلیدی که بایستی هنگام انتخاب اسباب بازی برای کودکان در نظر بگیرید سن کودک است. بسیاری از اسباب بازی های موجود برای یک رده سنی طراحی شده اند که از رده سنی نوپا تا نوجوانان را در بر میگرد. همچنین انتخاب اسباب بازی  را بایستی بر اساس جنسیت کودک نیز انجام دهید. به طور کلی دخترها علاقه به بازی با عروسک ها را دارند و پسرهای علاقه مند به بازی های اکشن هستند.

دسته بندی بزرگی برای انتخاب انواع اسباب بازی ها وجود دارد از جمله اسباب بازیهای برقی، اسباب بازی های کلاسیک، لوازم شخصی بعنوان اسباب بازی یا حروف الفبا یا اعداد، مجموعه های حیوانات، اسباب بازی های آشپزخانه ای یا پازل ها.

بازی های گرافیکی نیز میتواند یکی از انتخاب عالی باشد که به مهارت انتخاب کردن و تصمیم گیری کودکان کمک میکند. بازی های گرافیکی  آموزشی، بازیهای گرافیکی استراتژیکی ، بازی های گرافیکی ورزشی،  از جمله انتخابهایی هستند که همه پسند می باشند. امروزه به دلیل اینکه بازی های گرافیکی در حال افزایش است و گرایش زیادی در کودکان ایجاد میکند بایستی به کمک کودک آیید و در انتخاب این بازی ها دقت به خرج دهید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز  از kidsworldfun

لینک منبع