کفش لژدار یکی از انواع کفش‌های زنانه (و گاهی مردانه) است که اتفاقا پر کاربرد و محبوب هم هست. زمانی که دوست دارید قد خود را بلندتر نشان دهید اما حوصله پوشیدن کفش پاشنه بلند را ندارید یا راه رفتن با آن‌ها برایتان سخت و دردناک است یا قصد راه رفتن به مدت طولانی را دارید بهترین انتخاب شما کفش لژدار است. کفش‌های لژدار انواع مختلفی دارند و هر مدل کفشی حتی کفش‌های کتانی و مجلسی هم با این سبک طراحی و تولید شده‌اند که شاید چندان خبر خوبی برای شیک‌پوش‌ها نباشد. به طور کلی  کفش‌های لژدار از نظر فرم پاشنه و لژ به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ کفش لژدار ساده، لژدار پاشنه مبلی و لژدار پاشنه گوه‌ای. در این مقاله بیشتر با این سه نوع کفش و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر آشنا خواهیم شد.

استایل در کفش‌های لژدار اهمیت زیادی دارد یعنی نوع کفشی که به عنوان کفش لژدار مورد استفاده قرار می‌گیرد در شیک‌پوشی و تیپ شما موثر خواهد بود. کفش‌های لژدار ابتدا برای صندل‌های تابستانی ابداع شدند و در این نوع کفش‌ها فرم و استایل اصیل‌تری دارند ( در این مقاله نیز مثال‌هایی که مطرح شده در مورد صندل است) اما شاید تحت شرایطی بتوان آن‌ها را به عنوان کفش مجلسی با استایل مجلسی هم به کار برد. اما کفش‌های کتانی لژدار یکی از مدل‌هایی بودند که در سال‌های گذشته باب شدند و هیچ گونه اصالتی در خود ندارند و با روح راحتی کفش‌های کتانی در تضاد هستند پس توصیه می‌کنیم که از این مدل کفش‌ها به خصوص انواع مبلی و گوه‌ای (و علی الخصوص انواع پاشنه مخفی!)  استفاده نکنید اما نوع ساده آن تحت شرایط خاصی قابل استفاده است. پس به خاطر داشته باشید که مدل‌های لژدار اصالتا مخصوص تابستان هستند و هنگام انتخاب هر نوع کفشی همیشه اصالت طرح کفش را در نظر داشته باشید تا شیک‌پوش و حرفه‌ای به نظر برسید.

کفش لژدار پاشنه گوه‌ای

کفش لژدار گوه ای

پاشنه گوه‌ای یا Wedge همان طور که از نامش پیداست فرم گوه‌ای دارد. گوه فرمی هندسی است که یک لبه تیز و یک لبه پهن دارد و عرض آن به تدریج افزایش پیدا می‌کند. پس کفش‌ لژدار پاشنه گوه‌ای هم در قسمت پنجه پا ارتفاعی ندارد و ارتفاع آن به تدریج به صورت پیوسته افزایش می‌یابد و در زیر پاشنه پا به بالاترین مقدار می‌رسد. این مدل پاشنه یکی از انواع سنتی کفش است که بیشتر برای کفش‌های تابستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مدل‌های مجلسی هم دیده شده است. مزیت این پاشنه نسبت به پاشنه بلند کلاسیک این است که خطر کنده شدن و شکستن پاشنه در این مدل کفش وجود ندارد و فشار کمتری هم به کف پا وارد می‌شود و حفظ تعادل با آن ساده‌تر است. یک عروسی تابستانی در فضای باز هم می‌تواند مکان مناسبی برای پوشیدن کفش‌های لژدار پاشنه گوه‌ای باشد و شما خواهید توانست با آن اندام خود را زیباتر و کشیده‌تر نشان دهید.

کفش لژدار پاشنه مبلی

کفش لژدار پاشنه مبلی

کفش پاشنه مبلی یا پلتفرم platform هم نوعی کفش لژدار است که با مدل گوه‌ای تفاوت دارد و تفاوت آن در این است که در قسمت پنچه پا هم ارتفاع وجود دارد اما این ارتفاع کمتر از پاشنه پا است. پس قد شما به اندازه ارتفاع زیر پاشنه افزایش می‌یابد اما فشاری که به پاهای شما وارد می‌شود به اندازه اختلاف ارتفاع زیر پنجه و پاشنه پا است. طبیعتا این مدل پاشنه نسبت به مدل گوه‌ای راحت‌تر است و متناسب با نامش راحت و بی‌دردسر است. البته این مدل با مدل کفش‌های پاشنه داری که پاشنه مجزایی دارند و در قسمت پنجه هم ارتفاع دارند متفاوت است و می‌توان آن را هم شاخه‌ای از کفش لژدار پاشنه مبلی در نظر گرفت که البته اصالت چندانی هم ندارد و جزو ترندهای امسال هم نیست. کفش لژدار پاشنه مبلی مخصوص زمانی است که می‌خواهید در یک مهمانی تابستانی و تفریح بیرون شهر قد خود را خیلی بلند (حداقل ۱۰ تا ۱۴ سانتیمتر بلندتر) نشان دهید اما نگران فشاری هستید که قرار است به پاهای شما وارد شود و یا مهارت کافی در راه رفتن با کفش‌های پاشنه بلند با ارتفاع زیاد را ندارید، در این شرایط کفش لژدار تابستانی پاشنه مبلی بپوشید.

کفش لژدار ساده

کفش لژدار ساده

حال نوبت به اصیل‌ترین نوع کفش‌های لژدار می‌رسد، کفش لژدار ساده. این کفش که اتفاقا جزو ترندهای فصل هم هست بیشترین محبوبیت و کاربرد را در میان کفش‌های لژدار دارد و در مدل‌های متنوع‌تری (از جمله کفش‌های راحتی و کتانی) هم مورد استفاده قرار گرفته است. کفش لژدار ساده یا تخت کفشی است که پاشنه آن در قسمت پنجه و انتهای کفش هیچ اختلاف ارتفاعی ندارد و شما وقتی آن را می‌پوشید هیچ فشاری در پاهای خود احساس نمی‌کنید اما قد شما به میزان ارتفاع لژ کفش افزایش می‌یابد. سعی کنید صندل یا کفش لژدار ساده خود را از بهترین جنس و کیفیت (با لژ چند لایه) تهیه کنید تا هم میزان ارتفاع لژ کمتر به نظر برسد و هم احتمال شکستن آن کاهش یابد. دقت داشته باشید که هرچند این کفش قد را افزایش می‌دهد اما انتخاب مناسبی برای کفش مجلسی نیست چون فرم اندام و پایین تنه را شکل نمی‌دهد و در این موارد بهتر است از کفش پاشنه مبلی استفاده شود اما برای کفش راحتی پیاده‌رروی وصندل تابستانی زیبای شما انتخابی ایده‌آل است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع:   Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)