معرفی مناسب‌ترین ماسک مو برای انواع مشکلات و آسیب‌های مو


داشتن موهای زیبا و سالم نیازمند مراقبت صحیح و توجه به موها است و هیچ چیزی بهتر از ماسک مو نمی‌تواند این زیبایی و سلامت را تضمین کند.

گذر زمان، استفاده از محصولات حالت دهنده، تماس با مواد شیمیایی و آلودگی‌ها و عوامل متعدد دیگر می‌تواند باعث خشکی و شکنندگی موها شود اما استفاده از یک ماسک موی مناسب در چند دقیقه زیبایی و طراوت موها را به آن‌ها باز می‌گرداند. اما هر مشکلی راه حل خاص خود را دارد و ماسک مو نیز انواع مختلفی دارد و هر نوع آن مشکل خاصی را از مو برطرف می‌کند. در این مقاله با مشکلات شایع مو و چند نوع ماسک مو برای حل این مشکلات آشنا خواهید شد.


ماسک مو برای موهای پیر و آسیب دیده

موها نیز مانند پوست در معرض فرآیند پیری هستند و این پیری تنها شامل سفید شدن مو نیست بلکه افزایش سن باعث خشکی و ضعیف شدن ریشه موها می‌شود و به مرور زمان موها نازک می‌شوند. از بین می‌روند. اما ماده کلیدی برای مبارزه با این فرآیند پیری سرامیدها Ceramides هستند، سرامیدها فولیکول مو را قوی و سالم نگه می‌دارند و ساقه مو را تقویت می‌کنند، این مواد ساختار مو را قوی‌تر کرده و به ترمیم موهای آسیب دیده کمک می‌کنند.

در کنار سرامیدها اسید هیالورونیک Hyaluronic Acid  قرار دارد که به عنوان یک ماده ضدپیری برای درمان چین و چروک‌ها به کار می‌رود اما ثابت شده است که این ماده روی ساقه مو هم موثر است و ساقه خشک و آسیب دیده بر اثر پیری را دوباره مرطوب و جوان می‌کند. پس اگر بر اثر پیری موهایتان خشک و آسیب دیده شده است بهتر است از ماسک مویی استفاده کنید که حاوی سرامیدها و اسید هیالورونیک باشد.


ماسک مو برای موهای کدر و مات

ماسک مو برای موهای کدر

همه دوست دارند موهای درخشان و براق داشته باشند اما عوامل متعددی مثل استفاده از ابزارهای حرارتی و آب و هوای خشک و خشن محیط باعث از بین رفتن این درخشش و زیبایی طبیعی می‌شود و موها حالتی کدر و مات به خود می‌گیرند.

برای درمان این حالت کارشناسان زیبایی استفاده از روغن درخت قلم یا درخت شی را توصیه می‌کنند. این ماده گیاهی با خاصیت مرطوب کنندگی قوی خود، کاربردهای متعددی در صنعت زیبایی دارد و از درمان ترک پا گرفته تا خشکی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر موهای شما کدر و مات شده است توصیه می‌کنیم از ماسک مویی استفاده کنید که حاوی این روغن طبیعی و موثر باشد تا درخشش و زیبایی را به موهای شما بازگرداند.


ماسک مو برای موهای رنگ شده

وقتی موهای خود را رنگ می‌کنید ساقه مو وظیفه نگهداری مولکول‌های رنگ مو را در خود دارد و اگر این ساقه قدرت لازم را برای این کار نداشته باشد خیلی زود موها رنگ خود را از دست می‌دهند و مجبور خواهید شد مجددا با فاصله کم موهای خود را رنگ کنید. استفاده از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده شاید به ماندگاری بیشتر رنگ مو کمک کند اما راه حل این مشکل نیست و شما باید برای دوام بیشتر رنگ موی خود از ماسک مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

این ماسک‌ها حاوی عصاره گیاه بامبو هستند که به تقویت ساقه مو و قابلیت جذب بیشتر رنگ مو توسط ساقه کمک می‌کنند. همچنین استفاده از ماسک‌هایی که دارای فیلتر ضدآفتاب هستند و موها را در مقابل اشعه UV محافظت می‌کنند به ماندگاری بیشتر رتگ مو کمک می‌کند.


ماسک مو برای موهای خشک و وز شده

ماسک مو برای موهای نازک

راه حل این مشکل تقریبا واضح و مشخص است، موهایی که خشک و وز شده‌اند دچار کمبود چربی طبیعی هستند و کافی است این چربی را از طریق استفاده از ماسک مو حاوی چربی‌های طبیعی تامین می‌شود.

این چربی‌های طبیعی به ساقه مو نفوذ می‌کنند و رطوبت مو را تامین می‌کنند در حالی که چربی‌های مصنوعی فقط لایه‌ای محافظ روی ساقه مو تشکیل می‌دهند که با یک بار شستن از بین می‌رود. هر نوع از چربی طبیعی می‌تواند چنین اثری داشته باشد اما روغن اورگان، روغن ماکادامیا، روغن نارگیل و روغن‌های طبیعی اثر قوی‌تری دارند و حالت وز مو را به خوبی از بین می‌برند.


ماسک مو برای موهای بی‌حالت و نازک

داشتن موهای نازک و بی‌حالت مشکل بزرگی در زیبایی مو است، شما نمی‌توانید هر مدلی به موهای خود بدهید و حجم کم این موها همیشه دردسرزا است. قسمت عمده این مشکل ناشی از کافی نبودن جریان خون در اطراف فولیکول مو است که باعث ضعیف شدن و حتی ریزش موها می‌شود. درحالی که ماساژ کف سر به افزایش این جریان خود کمک کرده و ریشه موها را تقویت می‌کند. بنابراین از هر نوع سبک ماسک مو که استفاده کنید و کف سر را همراه با آن ماساژ دهید به تقویت موهای نازک و بی‌حالت خود کمک خواهید کرد.

کافئین ماده‌ای است که اثر بیشتری در این تقویت و حالت دادن به موها دارد و استفاده از ماسک حاوی کافئین برای موهای نازک هماه با ماساژ توصیه می‌شود. اما اگر موهای شما علاوه بر نازک بودن چرب هم هست بهتر است از ماسک‌های حاوی رس که چربی اضافی مو را جذب می‌کند استفاده کنید و آن را روی کف سر و در طول ساقه مو هم به کار ببرید تا موهایی سبک و حجیم داشته باشید.


ماسک مو برای موهایی با ساقه آسیب دیده

اگر موهای شما به هر علتی از جمله رنگ کردن زیاد یا شرایط بد آب و هوایی آسیب دیده است برای درمان آن به آنتی‌اکسیدان‌ها نیاز دارید. آنتی‌اکسیدان نه تنها باعث درخشش و زیبایی پوست می‌شود بلکه در حفاظت و تقویت مو نیز نقش دارد. میوه‌هایی که روزانه مصرف می‌کنیم حاوی مقادیر زیادی از این آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و می‌توانند ماده مناسبی برای استفاده به عنوان ماسک مو باشند. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌ها اثر ضدآفتاب هم دارند و موها را از رادیکال‌های آزاد ایجاد شده توسط اشعه آفتاب و اثر خشک کنندگی آن حفظ می‌کنند. میوه‌هایی مثل آووکادو و موز حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانید در ماسک‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)