اندروید O که Android O هم نوشته می‌شود، نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید بوده که برای برنامه نویسان ارائه شده است. نکات جذابی درمورد اندروید O وجود دارد که قصد داریم امروز در مجله قرمز با شما به اشتراک بگذاریم.. با ما همراه باشید.

پیش از آن که درمورد جزئیات اندروید O صحبت کنیم، به خاطر داشته باشید که تاکنون تنها یک پیش نمایش از اندروید O منتشر شده است. این نسخه از سیستم عامل اندروید برای برنامه نویسانی ایجاد شده است تا اپلیکیشن‌های خود را برای سیستم عامل جدید آماده کنند و این تنظیمات و ویژگی‌ها ممکن است تا زمانی که نسخه نهایی اندروید O منتشر شود، تغییر کند. احتمال دارد گوگل ویژگی‌های بیشتری نیز به این نسخه اضافه کند. اگر درمورد این نسخه کنجکاو هستید، می‌توانید آن را نصب کنید. البته دقت نمائید که به دلیل اینکه این نسخه، نسخه‌ی نهایی نیست، ممکن است سیستم شما دچار مشکلاتی شود که باید با مسئولیت خود نصب را انجام دهید. البته فعلاً بهتر است ریسک نکرده و دستگاه خود را به خطر نندازید.

اندروید O چه شکلی است و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از عملکردهایی که می‌توانید فوراً در اندروید O به کار ببرید، توانایی ایجاد وقفه برای اخطارها (notification ها) است. تنها کافی است اخطارها را به پائین بکشید و سپس به آرامی، به سمت چپ یا راست سوایپ (Swipe) کنید. این عمل، همانند زمانی است که سعی در مشاهده‌ی آیکون چرخ دنده در نسخه اندروید مارشملو (Android Marshmallow) دارید. با انجام چنین فرایندی، ساعتی را به همراه یک آیکون چرخ دنده مشاهده خواهید نمود. آیکون ساعت به شما امکان ایجاد وقفه برای اخطارها به مدت‌های ۱۵، ۳۰ و ۶۰ دقیقه را می‌دهد. افرادی که عادت به کنار گذاشتن اخطارها داشتند ممکن است مجبور به دقت بیشتر در زمان ایجاد وقفه‌های متوالی برای اخطارها باشند؛ مثلاً من به شخصه مقدار زیادی سوایپ می‌کنم و اخطارها را به صورت دائمی مرخص می‌کنم.

اندروید O : ایجاد وقفه برای اخطارها

قرار است در اندروید O،  برای کنترل اخطارها به روز رسانی‌های بسیاری ارائه شود که شامل توانایی توسعه دهندگان برای سفارشی سازی رنگ‌های پس زمینه برای اخطارهای مهم‌تری است که ممکن است نیاز به توجه ویژه از جانب کاربر داشته باشند. اخطارهای اندروید O را می‌توانید در دسته‌های مختلفی گروه بندی کنید، اما هنوز اپلیکیشن سازگاری برای بررسی این ویژگی منتشر نشده است.

واضح‌ترین تغییر، در تنظیمات اندروید قابل مشاهده است که حال، کاملاً سفید بوده و شامل نوار جستجویی در بالای آن است. گزینه‌های منو نیز در دسته بندی قابل انتخابی فشرده شده‌اند و دیگر پخش نیستند تا در میان آن‌ها حرکت کنید و موردی که تمایل به انتخاب دارید را بیابید.

تنظیمات اندروید O

به عنوان مثال، مصرف دیتا، بلوتوث و WiFi به جای آن که ۵۰ درصد از صفحه نمایش را در زمانی که تنظیمات را می‌گشائید، اشغال کنند، همه تحت جدول “شبکه و اینترنت” هستند. گرچه ظاهر اندروید O در این مورد، بهینه شده به نظر می‌رسد، اما احتیاج به جستجو دارد تا عملکردی خاص را تغییر دهید که ممکن است تحت دو دسته‌ی مختلف باشد. آیا برای تنظیمات Picture-in-Picture باید به بخش صفحه نمایش مراجعه نمود یا تنظیمات اپلیکیشن؟ مواردی اینچنینی گاهاً پیش خواهد آمد که ممکن است اندکی دردسر ساز شود. (جواب این سوال هم، تنظیمات اپلیکیشن بود، اما می‌توانید این گزینه را تحت دسترسی‌های ویژه نیز بیابید که تعداد حرکات کمتری برای انجام این تنظیم دارد).

جدای از پس زمینه‌ی کاملاً سفید، تنظیمات اندکی نیز در رابط کاربری اندروید O صورت گرفته است. صفحه باتری در اندروید O حال آیکون بزرگی به جای یک گراف خطی از تایم لاین مصرف باتری دارد و شامل تنظیمات مدیریتی مرتبط همانند میزان روشنایی و حالت خواب در همان صفحه است. علاوه بر آن، در اندروید O در صفحه نمایش اصلی تاریخ را در زیر زمان مشاهده نمی‌کنید و تنها آیکون‌های اپلیکیشن‌ها به همراه اخطارات مشاهده می‌شود. با دوبار فشردن آن‌ها، می‌توانید جزئیات بیشتری را مشاهده کنید.

برخی تغییرات جالب دیگر در System UI Tuner قرار دارد که توسط نگه داشتن دکمه تنظیمات در پنل تنظیمات سریع که در بالای صفحه نمایش است، فعال می‌شود. علاوه بر تغییرات جزئی نوار وضعیت، می‌توانید نوار پیمایش صفحه که در پائین صفحه قرار دارد، حالت عدم ایجاد مزاحمت و صفحه قفل را سفارشی سازی کنید.

منوی نوار پیمایش صفحه شما را قادر به انتخاب تغییرات در دکمه‌ها در پائین صفحه به کناره‌ها می‌کند. همچنین می‌توانید دکمه‌ای بی‌افزائید که در سمت چپ آیکون بازگشت قرار بگیرد. درواقع می‌توانید عملکردی را به آن دکمه با استفاده از انتخاب یک کد کلیدی اختصاص دهید، اما در حال حاضر، عملکردهای گسترده‌ای برای آن تعبیه نشده است.

ابزار مفیدتری که در این قسمت از اندروید O تعبیه شده، توانایی افزودن میانبرهایی بر روی صفحه قفل است. حال می‌‌توانید میانبرهای دستیار گوگل و یا دوربین را در صفحه قفل برای هر برنامه‌ای قرار دهید. علاوه بر آن می‌توانید میانبرهای خاصی برای یک برنامه همانند “باز کردن ترندهای یوتیوب” و یا “نوشتن ایمیل جدید در جیمیل” را نیز انتخاب کنید.

تعیین میانبر در اندروید O

با نگاهی عمیق‌تر در تنظیمات، متوجه خواهید شد که در گوشی Pixel XL، گزینه‌ای برای تم دستگاه (Device Theme) تحت منوی صفحه نمایش (Display) وجود دارد که البته برای Nexus 6P هنوز موجود نیست. این ویژگی ممکن است آینده‌ای را رقم بزند که گوگل ابزاری برای تغییر تم به صورت محلی بر روی دستگاه پرچم‌دارش ارائه دهد؛ اما تاکنون، تنها دو گزینه مشاهده می‌شود که اساساً تنها رنگ‌ها را تاریک و یا روشن می‌کند. گوگل اخیراً بر روی تم‌ها تغییرات بسیاری ایجاد کرده است که شامل ایجاد ابزاری کوچک برای کاربران اندروید بود تا بسته‌های آیکون و لانچرها را برای سفارشی سازی تلفن همراه هوشمند خود بیابند.

در کنار تم‌ها، گزینه‌ای برای تغییر وضعیت حالت Picture-in-Picture (تصویر در تصویر) وجود دارد. این ویژگی اندکی با حالت پشتیبانی از چندین پنجره متفاوت است زیرا می‌توانید نسبت ابعاد مطلوب خود را تنظیم کرده و آن را در بالای اپلیکیشنی دیگر قرار دهید. اما در حالت پشتیبانی از چندین پنجره، صفحه تنها به دو یا چند قسمت مساوی تقسیم می‌شود. اپلیکیشن یوتیوب از این ویژگی پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های دیگر شامل پشتیبانی از LDAV برای صدای بلوتوث Hi-Fi و محدوده رنگی وسیع برای تصاویر دوربین Pixel است. ابزارهای سفارشی سازی برای اخطارها و Systems UI Tuner جذابیت‌های خاص خود را دارند و قطعاً اندروید O محدود به این ویژگی‌ها نخواهد بود.

  • آیا برای نصب اندروید O و تجربه استفاده از آن هیجان دارید؟ دیدگاه‌های خود را با قسمت فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Natt Garun

منبع: theverge