اندازه کردن لباس یکی از توصیه‌های اصلی شیکپوشی است و کارشناسان همیشه بر این نکته تاکید دارند که پوشیدن یک لباس زشت اما اندازه بسیار بهتر از پوشیدن لباسی زیبا است که برای شما تنگ است یا به تنتان زار می‌زند. از طرف دیگر لباس‌های آماده بر اساس سایز استاندارد تهیه می‌شوند و اندام بخشی وسیعی از جامعه با این سایزبندی استاندارد هماهنگ نیست بنابراین لازم است که لباس‌های آماده خود را در نزدیک‌ترین سایز به اندام خود تهیه کنید سپس به خیاط بدهید تا تغییرات لازم را در آن لباس اعمال کرده و آن را اندازه تن شما کند. اما خیاط‌ها برای اندازه کردن لباس چه تغییراتی را می‌توانند روی آن اعمال کنند؟ کدام کارها باعث خراب شدن لباس می‌شود؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله از مجله قرمز بخوانید.

تغییر دادن آستین لباس

واضح است که اگر آستین لباس برای شما گشاد باشد خیاط می‌تواند با یک برش و دوخت ساده آن را برای شما اندازه کند، در مورد آستین‌های تنگ نیز بسته به میزان جای دوخت می‌توان تا حدی آستین را گشاد و راحت کرد. کوتاه کردن آستین بلند هم کاری است که نیاز به تخصص خیاطی ندارد و شما خودتان می‌توانید در منزل هم انجام دهید. حتی می توان آستین‌ها را به طور کلی حذف کرد و لباسی با مدل آستین حلقه‌ای به وجود آورد و یا  آستین‌های جدیدی از جنس حریر به لباس اضافه کرد که جزو مدل‌های محبوب این روزها است.

ایجاد یک خط یقه جدید

گاهی پیش می‌آید که موقع خرید لباسی تصور می‌کنید فرم یقه آن مناسب شما است اما پس از پوشیدن آن درمی‌یابید این یقه چیزی نیست که به دنبالش بوده‌اید. گاهی هم همه ویژگی‌های یک لباس مطابق سلیقه شما است اما یقه آن مورد علاقه شما نیست. در این مورد لازم نیست نگران باشید، کافی است لباس را به خیاط بدهید تا آن را مطابق سلیقه شما تغییر دهد مثلا یقه برگردان را به یقه گرد تبدیل کند و یا از یک بلوز یقه ایستاده یک بلوز یقه قایقی برای شما درآورد. البته در نظر داشته باشید که برخی از تغییرات فرم یقه ممکن نیستند مثلا نمی‌توان یک یقه دکلته را به یقه هفت تبدیل کرد.

اندازه کردن لباس

تغییر دادن سایز لباس‌های جین

هرچند شلوارهای جین جزو محبوب‌ترین لباس‌ها میان خانم‌ها و آقایان هستند اما پیدا کردن شلوار جینی که کاملا اندازه ما باشد ساده نیست، در این شرایط خیاط‌ها می‌توانند برای اندازه کردن لباس به کمک ما بیایند. پاچه شلوار را به سادگی می‌توان کوتاه کرد بدون آن که تغییری در ظاهر آن پدید آید، می‌توان جیب جلوی این شلوار را حذف کرد تا از تنگی آن کاسته شود، اگر باسن شلوار اندازه است اما کمر آن گشاد است می‌توان چند سانت کمر را تنگ‌تر کرد تا شلوار راحت‌تر روی تن شما بایستد. حتی اگر پاچه شلوار کوتاه باشد با باز کردن دوخت لبه می‌توان دو سه سانت به طول آن اضافه کرد.

اضافه کردن یک زیپ جدید برای لباس مجلسی و دامن

زیپ برخی از لباس‌های مجلسی در قسمت پهلو قرار گرفته است و موقع پوشیدن باید آن را از بالا بپوشید که اگر موهای خود را درست کرده باشید و آرایش داشته باشید این کار یک ریسک بزرگ است. خیاط می‌تواند با حذف کردن این زیپ‌های پهلو و قرار دادن یک زیپ در قسمت پشت این مشکل را برای شما حل کند. البته اگر لباس مجلسی شما خیلی تنگ باشد این کار ممکن نیست چون برای دوخت زیپ جدید به یکی دو سانت پارچه اضافی نیاز است و لباس کمی تنگ‌تر خواهد شد. این تغییر را می‌توان در مورد دامن هم به سادگی اعمال کرد.

حذف کردن پیلی‌ها

پیلی در قسمت‌های مختلفی از لباس‌ها کاربرد دارد از دامن گرفته تا کمر شلوارها. البته این پیلی‌ها به همه نمی‌آین مثلا اگر باسن بزرگی داشته باشید شلوار پیلی‌دار آن را بدفرم نشان خواهد داشت. خوشبختانه با کمی تغییر و حذف پیلی می‌توان شلوار پیلی را به شلوار ساده و شیکی تبدیل کرد که مناسب فرم اندام شما نیز هست. این تغییر و اندازه کردن لباس در مورد دامن و لباس مجلسی و آستین و قسمت‌های دیگر لباس هم قابل اعمال است و می‌تواند لباس شما را به لباس جدید با استایل جدید تبدیل کند بدون آن که نیاز به تغییرات اساسی وجود داشته باشد.

اندازه کردن لباس

کارهایی که خیاط نمی‌تواند برای اندازه کردن لباس انجام دهد

اما در این میان کارهایی هست که خیاط نمی‌تواند روی لباس آماده اعمال کند، مهم نیست خیاط شما چقدر ماهر باشد، گاهی برخی از تغییرات برای اندازه کردن لباس غیرممکن هستند چون با این کار لباس دیگر قابل استفاده نخواهد بود. بنابراین باید این موارد را بشناسید و هنگام خرید لباس مد نظر داشته باشید تا از خیاط خود انتظار کار غیرممکنی را نداشته باشید:

  • اگر پشت شلوار جین یا شلوار پارچه‌ای جیب‌دار شما گشاد باشد (قسمت کمر آزاد باشد) خیاط نمی‌تواند بیش از ۵ سانتی‌متر از این گشادی را کم کند چون در این صورت جیب‌ها بسیار به هم نزدیک می‌شوند و شلوار شما از ریخت خواهد افتاد.
  • گشاد کردن لباس‌هایی که از جنس کتان یا ابریشم هستند ممکن نیست چون این پارچه‌ها پس از دوخته شدن حالت سوراخ سوراخی پیدا می‌کنند که اگر دوخت شکافته شود و در محل داخلی درز دوخت انجام شود این سوراخ‌ها روی پارچه مشخص خواهند بود.
  • اگر لباسی خریده اید که دو سایز یا بیشتر برای شما بزرگ است نباید توقع داشته باشید که خیاط بتواند آن را برای شما اندازه کند چون تناسابت عرضی و طولی لباس به هم می خورد و دوخت‌ها در محل مناسبی به هم نخواهند رسید پس لباسی بخرید که نهایتا یک سایز برای شما بزرگ است و نه بیشتر.
  • اگر کت یا مانتویی خریده‌اید که اپل ضخیمی دارد باید با همان اپل‌ها سر کنید چون اگر آن‌ها را جدا کنید آستین و سرشانه کت در محل درستی نخواهد ایستاد و لباس برای شما اندازه نخواهد بود پس از به اپل علاقه ندارید لباس اپل دار نخرید.
  • کوتاه کردن لباس همیشه ممکن است، بلندتر کردن هم تا حدی که لبه دوخت اجازه می‌دهد (نهایتا یک یا یک و نیم سانتی‌متر) قابل انجام است اما نباید توقع داشته باشید که یک مانتوی کوتاه بخرید و آن را به خیاط بدهید تا برایتان بلند کند.
  • سوراخ‌های ریزی که به دلایل مختلف روی لباس ایجاد می‌شوند با رفو کردن قابل رفع هستند اما سوراخ‌های بزرگ به خصوص سوراخ‌های گردی که امکان پر کردن آن‌ها وجود ندارد قابل رفع نیستند مگر این که بخواهید لباس شما در آن قسمت حالت برآمده پیدا کند.
  • تغییرات کوچک در استال لباس مثل فرم یقه و مدل آستین را می‌توان به خیاط سفارش داد اما اگر می‌خواهید لباستان را کاملا به چیز دیگری تبدیل کنید بهتر است سفارش یک لباس جدید با پارچه جدید را به خیاط بدهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)