مردان خوش لباس و مدرن امروزی به خوبی می‌دانند که برای شیک پوش بودن نیازی به دانستن مهارت خیاطی ندارند اما به این نکته هم واقف هستند که داشتن مهارت‌های پایه تعمیر و نگهداری از لباس مثل دوختن دکمه‌ها یا اندازه کردن لباس مردانه می‌تواند در خوش لباس شدن آن‌ها نقش مهمی ایفا کند. متاسفانه بیشتر آقایان این ذهنیت را دارند که کارهایی مثل تعمیر و تغییر دادن لباس را باید به افراد دیگر (احتمالا خانم‌ها) بسپارند اما باید بدانید که کلیشه‌های جنسیتی در حال تغییر هستند و دیگر کارهای مردانه و زنانه در دنیای جدید معنا ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید از قافله عقب نمانید باید با مهارت‌هایی مثل تغییر دادن مدل و اندازه کردن لباس مردانه آشنایی داشته باشید.

چرا آقایان باید با اصول تغییر دادن و اندازه کردن لباس مردانه آشنایی داشته باشند؟

شما مسئول ظاهر خود هستید: شما در قبال این که چطور خود را به جامعه معرفی می‌کنید مسئول هستید. بنابراین ممکن است توصیه یا عمل همسر شما یا دوستان شما در مورد تغییر دادن مدل لباس یا اندازه کردن آن با چیزی که شما می‌خواهید تطابق نداشته باشد. گاهی حتی دوستان دانا و آگاه هم ممکن است شما را در مسیری نادرست قرار دهند بنابراین شما باید مسئولیت تیپ و ظاهر خود را به عهده داشته باشید و در کنار گوش دادن به توصیه‌های دیگران و در نظر گرفتن آن‌ها کار خود را مطابق میل خود انجام دهید و این زمانی میسر است که بدانید چه کاری می‌خواهید انجام دهید.

تغییر دادن لباس می‌تواند در کاهش هزینه‌ها به شما کمک کند: اگر بدانید چه کارهایی را می‌توانید با لباس خود انجام دهید و چه کارهایی را نمی‌توانید، این دانش در صرفه جویی و کاهش هزینه‌های لباس برای شما موثر خواهد بود مثلا فرض کنید کمد لباس شما پر شده است از لباس‌هایی که سرشانه‌های بزرگ و آویزان دارند و به درد پوشیدن نمی‌خورند. اگر می‌دانستید که نمی‌توان سرشانه لباس را اندازه کرد قطعا موقع خرید دقت بیشتری به خرج می‌دادید و این اتفاق پیش نمی‌آمد. یا این که اگر مهارت کمی در خیاطی داشته باشید با پیدا کردن یک سوراخ کوچک در شلوار دیگر مجبور نیستید آن را دور بیندازید و شلوار جدیدی بخرید.

این مهارت در موقعیت‌های حساس نجات دهنده است: فرض کنید در حال آماده شدن برای یک عروسی هستید و متوجه می‌شوید دکمه پیراهن رسمی شما کنده شده است و هیچ پیراهن مناسب دیگری ندارید. در این موقعیت چه کاری می‌توان انجام داد؟ آیا بهتر است بیخیال عروسی شوید یا با لباسی نامناسب حاضر شوید یا این که یک سوزن و نخ بردارید و دکمه را بدوزید؟

اندازه کردن لباس مردانه

تغییر دادن و اندازه کردن لباس مردانه : خوب، بد، زشت

خوب: لباس‌های شما زمانی بر تن شما زیبا به نظر خواهند رسید که کاملا اندازه باشند. موارد متعددی مثل بلندی آستین یا پاچه شلوار، گشادی یا تنگی تنه لباس یا قسمت بالای شلوار را به راحتی می‌توان تغییر داده و بر اساس سایز بدن اندازه کرد.

بد: انجام این تغییرات در لباس‌ها قطعا هزینه دارد و این کار هزینه پوشاک شما را از قیمت خرید آن هم بالاتر می‌برد. علاوه بر این برخی از تغییرات را نمی توان در لباس‌ها اعمال کرد مثلا کتی که چند سانتیمتر کوتاه است نمی‌تواند بلندتر شود و مهم نیست خیاطی که به آن مراجعه کرده‌اید چقدر ماهر است چون نمی‌تواند معجزه کند.

زشت: هیچ خیاطی اعتراف نمی‌کند که مهارت کافی در کار خود ندارد و شما زمانی به این نکته پی خواهید برد که لباستان خراب شده است. برخی از خیاط‌ها نیز به کارهایی مثل اندازه کردن لباس مردانه اهمیتی نمی‌دهند و آن را در اولویت‌های آخر خود قرار می‌دهند و شما ممکن است چندین هفته برای یک کار ساده مثل کوتاه کردن آستین کت خود معطل شوید.

سه فاکتور اصلی در یک تغییر موفق

یک خیاط ماهر: انتخاب یک خیاط ماهر کار ساده‌ای نیست و خیاط‌ها از این نظر ممکن است تفاوت‌های چشمگیری با هم داشته باشند. علاوه بر این اگر نتوانید به خوبی با وی ارتباط برقرار کنید و منظور خود را به وی منتقل کنید ممکن است با یک سوء برداشت لباس شما به کلی خراب شود. به همین دلیل برای پیدا کردن یک خیاط ماهر و ارتباط مناسب با وی باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • اصول خیاطی و مد و لباس را فرابگیرید تا بتوانید دقیقا توضیح دهید که چه تغییراتی را می‌خواهید در لباس اعمال کنید.
  • نظر دیگران را هم بپرسید. گاهی قسمت‌های پشت لباس را به راحتی نمی‌توان روی تن مشاهده کرد، در این موارد دوستان و آشنایان می‌توانند راهنمای خوبی برای شما باشند.
  • با خیاط ارتباط برقرار کنید. با وی صحبت کنید تا مطمئن شوید به خوبی می‌توانید منظور خود را به او انتقال دهید، آیا او توانایی کافی در گوش دادن و درک کردن صحبت‌های شما دارد؟ آیا رضایت مشتری برای وی اولویت دارد یا کارهایی که دستمزد بیشتری دارند؟ آیا او درک درستی از استایل و مد دارد؟ آیا ساعات کاری منظمی دارد و در دسترس است؟
  • کیفیت کارهای خیاط را مشاهده و بررسی کنید تا از مهارت وی مطمئن شوید. ریزبین باشید و به جزئیاتی مثل درزهای داخلی لباس و کیفیت دوخت و … به دقت توجه کنید.

آیا لباس پارچه کافی دارد؟ اگر لباسی که برای تغییر دادن انتخاب کرده‌اید پارچه کافی نداشته باشد حتی ماهرترین خیاط‌ها هم نمی‌توانند به شما کمک کنند مگر این که کار شما چیزی مثل تنگ کردن یا کوتاه کردن لباس باشد. حتما مطمئن شوید لباس شما درز کافی (حداقل ۱.۵ تا ۳ سانتیمتر) داشته باشد سپس برای تغییر دادن آن اقدام کنید.

محدودیت‌های تناسب: اگر همه شرایط هم مهیا باشد باز هم تغییر دادن و اندازه کردن لباس مردانه محدودیت‌هایی دارد و این محدودیت مربوط به تناسبات لباس است. به طور مثال اگر قد شما کوتاه است و کتی که خریده‌اید بلند است نباید انتظار داشته باشید که خیاط بتواند بیش از ۵ سانتیمتر آن را کوتاه کند چون در این صورت تناسبات لباس به هم می‌خورد و ظاهر شما خنده‌دار به نظر خواهد رسید. این محدودیت در مورد آستین‌ها و پاچه شلوار هم صادق است.

اندازه کردن لباس مردانه

مهارت‌های پایه برای تغییر دادن و تعمیر لباس‌های مردانه

این کار‌ها هزینه‌ای ندارند و شما با کمترین مهارت و یک راهنمایی و کمک ساده می‌توانید آن‌ها را انجام دهید:

  • تغییر دادن دکمه‌ها و زیپ‌ها
  • کوتاه کردن پاچه شلوار
  • کوتاه کردن آستین کتی که آستر و دکمه سردست ندارد

تغییراتی که نیاز به مهارت متوسط دارند

این کارها نیاز به کمی هزینه دارند اما این هزینه ارزش تغییری را که در لباس خود می‌دهید دارد:

  • کوتاه کردن آستین کت آستردار و بدون دکمه
  • اندازه کردن یقه
  • تنگ کردن یا گشاد کردن تنه کت
  • تنگ کردن یا گشاد کردن شلوار
  • کوتاه کردن آستین پیراهن مردانه
  • عوض کردن یقه پیراهن

تغییراتی که نیاز به مهارت بالا دارند

این کارها هزینه نسبتا زیادی دارند و بهتر است توسط افراد ماهر انجام شوند:

  • کوتاه کردن آستین کت آستردار و دکمه‌دار
  • کوتاه کردن کت
  • پیچ دادن آستین کت
  • آستر زدن به کت
  • تغییر سرشانه پیراهن
  • رفو کردن سوراخ لباس

اندازه کردن لباس مردانه

تغییراتی که فقط حرفه‌ای‌ها می‌توانند انجام دهند

این تغییرات هزینه زیادی دارند و حتما باید توسط افراد ماهر و متخصص روی لباس انجام شوند:

  • تغییر دادن سرشانه‌ها بدون آن که فرم لباس تغییر کند
  • تغییر دادن مدل کت در قسمت یقه یا عقب کت

تغییرات غیرممکن در تعمیر و اندازه کردن لباس مردانه

اگر چنین اتفاقاتی برای لباس شما افتاده باشد بهتر است به دنبال خرید یک لباس نو باشید:

  • پارگی‌های بزرگ که در امتداد دوخت لباس نباشد
  • سوراخ‌هایی با شعاع بزرگ‌تر از ۴ سانتی‌متر
  • پوسیدگی‌های بزرگ، سوختگی و آسیب به الیاف پارچه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان و مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Art of Manliness (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)