اندازه کردن شلوار جین را چطور می‌توان انجام داد؟ اندازه بودن لباس‌ها یکی از اصول اولیه شیک پوشی است و کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند لباس‌هایی بپوشید که کاملا اندازه بدن ما باشد و از پوشیدن لباس‌های  تنگ و گشاد اجتناب کنید. اما پیدا کردن لباسی که دقیقا اندازه باشد کار ساده‌ای نیست و گاهی لازم است که لباس‌ها را بعد از خرید اندازه کنیم. اندازه بودن شلوار جین یکی از عوامل بسیار موثر در شیک پوشی است اما پیدا کردن یک شلوار جین که کاملا و از هر نظر مناسب و اندازه باشد کار دشواری است و در این شرایط لازم است که شلوار جین اندازه تن شما شود. اما اندازه کردن شلوار جین را چطور می‌توان انجام داد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که اندازه کردن شلوار جین را چطور انجام دهید و شلوار جین تنگ یا گشاد خود را چطور اندازه بدن خود کنید.

پیدا کردن یک شلوار جین اندازه کار ساده‌ای نیست و این شلوارها به دلیل ساختار خاصی که دارند ممکن است در برخی قسمت‌ها اندازه و در برخی قسمت‌ها تنگ یا گشاد باشند. لباس‌های جین از پارچه جین تهیه می‌شوند که نوع خاص و مقاومی از الیاف نخی است که قابلیت شکل گیری دارد و بر اثر حرارت و رطوبت تنگ یا گشاد می‌شود. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که همیشه شلوار جینی تهیه کنید که که نزدیک‌ترین اندازه را به سایز شما داشته باشد سپس تنگی و گشادی آن را به روش‌هایی که در ادامه بیان می‌شود برطرف کنید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که لباس‌های جین ممکن است بر اثر فرسوده شدن و یا شسته شدن به روش نادرست تنگ یا گشاد شوند که این مشکل را هم می‌توان با روش‌های زیر حل کرد.

اندازه کردن شلوار جین

اندازه کردن شلوار جین گشاد و بزرگ

لباس‌های جین به دلایل متعددی ممکن است بزرگ و گشاد شوند مثلا ممکن است قسمت زانوی آن بر اثر پوشیدن طولانی مدت زانو بیندازد و یا شلوار شما مربوط به زمانی باشد که دو سایز بزرگ‌تر بوده‌اید. در هر صورت اگر شلواری انتخاب کرده‌اید که قد مناسبی دارد اما کمی به تن شما گشاد است می‌توانید به روش‌های خاصی آن را تنگ کنید چون الیاف جین این قابلیت را دارند که مجددا جمع شوند و شکل بگیرند. البته برای جلوگیری از گشاد شدن و زانو انداختن شلوار جین سعی کنید همیشه شلواری تهیه کنید که ۵ تا ۱۰ درصد از الیاف آن را الاستین تشکیل داده باشند. الاستین با خاصیت کشسانی مانع از گشاد شدن و زانو انداختن شلوار می‌شود و مدت طولانی‌تر نو باقی می‌ماند. در هر صورت اگر شلوار شما به هر دلیلی گشاد است می‌توانید با یکی از سه روش زیر آن را تنگ و اندازه کنید.

شلوار را با آب داغ بشویید: برای اندازه کردن شلوار جین گشاد شما می‌توانید آن را با آب داغ بشویید. اگر شلوار جین شما کمی گشاد شده و یا زانو انداخته است آن را در ماشین لباسشویی بیندازید و تنظیمات دمای آب را در بالاترین دمای ممکن قرار دهید. این روش برای شلوارهایی که بیش از ۹۵ درصد از الیاف آن را الیاف نخی تشکیل داده باشد بهترین روش است چون الیاف نخی در اثر حرارت به خوبی جمع می‌شوند و شکل می‌گیرند. اما اگر شلوار شما تیره است و رنگ پس می‌دهد بهتر است این روش را به کار نبرید چون حرارت زیاد آب، باعث می‌شود شلوار رنگ بیشتری پس بدهد و بور شود.

اندازه کردن شلوار جین

شلوار را در خشک کن ماشین لباسشویی قرار دهید: همان طور که گفتیم حرارت باعث جمع شدن الیاف نخی می‌شود و این کار باعث می‌شود که شلوار گشاد شما تنگ شود. پس اگر شلوار جین شما به تنگ شدن بیشتری نیاز دارد پس از شستشوی آن در آب داغ، آن را داخل خشک کن ماشین لباسشویی انداخته و تنظیمات خشک کن را در بالاترین دمای ممکن قرار دهید. این کار باعث می‌شود که شلوار شما باز هم تنگ‌تر شود و به سایزی که مد نظر شما است برسد.

یک تکه کش به پشت کمر شلوار بدوزید: در بیشتر مواقع ممکن است شلوار جینی که انتخاب کرده‌اید کاملا اندازه بدن شما باشد و پاچه‌های آن بلندی مناسبی داشته باشد اما این کمر شلوار است که در جای مناسبی نمی‌ایستد و گشاد است. این اتفاق برای خانم‌هایی که دور کمر و دور باسن آن‌ها با هم اختلاف زیادی دارد رخ می‌دهد و پیدا کردن یک شلوار جین کاملا اندازه را غیرممکن می‌کند. در این شرایط شما برای اندازه کردن شلوار جین می‌توانید از یک تکه کش پهن کمک بگیرید. این تکه کش را به قسمت پشت کمر شلوار بدوزید تا آن را فیت و اندازه کند. اگر در این کار تجربه و تخصص ندارید می‌توانید به یک خیاط مراجعه کنید و با پرداخت هزینه اندک شلوار جین خود را اندازه کنید.

اندازه کردن شلوار جین

اندازه کردن شلوار جین تنگ

به دلایل مختلفی ممکن است شلوار جین شما تنگ شود مثلا ممکن است وزن شما در ماه‌های اخیر افزایش یافته باشد و یا مثلا شلوار خود را اشتباها در خشک کن ماشین لباسشویی جا گذاشته‌اید و بر اثر حرارت این شلوار تنگ شده است. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاده است نگران نباشید شما هنوز هم می‌توانید شلوار جین محبوب خود را اندازه کرده و بپوشید. برای این کار سه روش مختلف وجود دارد که بسته به شرایط و محدودیت‌ها می‌توانید یکی را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که گشاد کردن شلوار جین تا یک حد مشخصی امکان پذیر است و نباید انتظار این را داشته باشید که بتوانید شلوار خود را دو سه سایز گشاد کنید چون ممکن است الیاف آن آسیب ببینند.

شلوار را با اسپری خیس کنید و با دست بکشید: این روش برای اندازه کردن شلوار جین شما که در قسمت‌های خاص آن کمی تنگی حس می‌شود بسیار مناسب است و یک روش سریع و در دسترس به شمار می‌رود. برای این کار شلوار را روی یک سطح صاف پهن کنید و نقاط مورد نظر (و در صورت لزوم تمام شلوار) را با اسپری آب ولرم خیس کنید. سپس آن را با دست در تمام جهات بکشید تا گشادتر شود. این کار را تا زمانی که شلوار خشک نشده ادامه دهید و در صورت نیاز مجددا از اسپری آب استفاده کنید.

اندازه کردن شلوار جین

شلوار را بپوشید و داخل وان حمام بنشینید: این روش شاید کمی احمقانه به نظر برسد اما برای شرایطی که شلوار جین شما خیلی تنگ و آزاردهنده شده است بهترین گزینه است. در این روش شما باید شلوار جین تنگ خود را به هر زحمتی که هست بپوشید سپس وان حمام را با آب ولرم (که خیلی داغ نباشد) پر کنید و داخل وان بنشینید. گرمای آب باعث شل شدن الیاف شلوار شدن و این الیاف مطابق فرم بدن شما شکل می‌گیرند و گشاد می‌شوند. پس از مدتی بلند شوید و شلوار را درآورید و آن را در هوای آزاد خشک کنید. دقت داشته باشید که نباید از خشک کن برای این کار استفاده کنید.

کمر شلوار را با احتیاط جدا کنید: گاهی به علت چاقی در قسمت شکم، تنها قسمت تنگ شلوار جین شما کمر آن است و این مساله باعث می‌شود که کمر شلوار به سادگی بسته نشود و به شکم فشار وارد کند. در این شرایط جدا کردن کمر شلوار می‌تواند مشکل را حل کند اما این کار نیاز به کمی تخصص در خیاطی دارد و اگر در این مورد به خودتان مطمئن نیستید بهتر است به یک خیاط مراجعه کنید تا تغییرات لازم را در شلوار شما اعمال کند و کمر شلوار را کمی پایین‌تر از خط شکم بدوزد.

اندازه کردن شلوار جین

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)