کفش ضدآب کفشی است که در مقابل خیس شدن مقاوم است و آب جذب آن نمی‌شود و در نتیجه پاهای شما خشک می‌ماند. البته ممکن است لایه‌های بیرونی کفش به نحوی خیس شود ولی آب به داخل آن نفوذ نکند که در این صورت نیز گفته می‌شود کفش ضدآب است. در هوای بارانی و برفی استفاده از کفش ضدآب مزایای زیادی دارد و شما را از خیس شدن محافظت می‌کند. اما چطور یک کفش ضدآب مناسب انتخاب کنیم و آیا می‌توانیم کفشی را که اکنون داریم ضدآب کنیم؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله بخوانید.

انتخاب کفش ضدآب مناسب

کفش‌های ضدآب بر اساس کاربرد خود به چند دسته تقسیم می‌شوند، کفش‌های شنا، کفش دریانوردی، کفش پیاده‌روی، کفش کوهنوردی و کفش گلف:

  • کفش‌های مخصوص شنا از مواد لاستیکی و پلاستیکی به صورت یکپارچه تهیه می‌شوند و آب از درون آن‌ها جریان می‌یابد و برای راه رفتن در اطراف استخر یا رودخانه کاربرد دارند.
  • کفش‌های پیاده روی ضدآب علاوه بر ضدآب بودن بالشتک‌هایی داخل خود دارند که فشار را روی کف پا کاهش می‌دهند.
  • کفش‌های ضدآب مخصوص دویدن بسیار سبک هستند و در قسمت پاشنه و کف بالشتک‌هایی دارند که مانند بالشتک‌های کفش‌های پیاده‌روی عمل می‌کند چون در حال دویدن فشار بیشتری به بدن وارد می‌شود.
  • کفش‌های کوهنوردی ضدآب شباهت زیادی به پوتین‌های کوهنوردی دارند اما برای تحمل وزن زیاد ساخته نشده اند و حمل کوله پشتی‌های سنگین با آن‌ها کار ساده‌ای نیست. جنس این کفش‌ها از گورتکس و لایه داخلی آن‌ها از مواد جاذب عرق و مانع از عبور آب است.

رویه ضدآب یا زیره ضدآب؟

بیشتر کفش‌های ضدآب قابلیت تنفس زیادی ندارند و به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در هوای گرم یا در هنگام ورزش از این کفش‌ها استفاده نکنند تا پایشان عرق نکند و بو نگیرد. برای این افراد استفاده از کفش‌هایی که رویه معمولی و زیره ضدآب دارند توصیه می‌شود. البته برخی از انواع کفش ضدآب قابلیت تعریق هم دارند که قیمت بالایی دارند. در هر صورت اگر نمی‌توانید از این کفش‌ها استفاده کنید به یک جفت کفش با رویه و زیره ضدآب برای هوای بارانی و یک جفت کفش با زیره ضدآب برای ورزش و فعالیت در هوای گرم نیاز دارید.

انتخاب کفش ضدآب مناسب

امتحان کردن کفش

پس از انتخاب کفش مناسب شرایط و فعالیت خود نوبت به امتحان کردن کفش می‌رسد. کفشی را انتخاب کنید که کاملا اندازه شما باشد، برای تست کیفیت زیره کفش با یک دست کفش را بگیرید و با دست دیگر از نوک کفش آن را خم کنید. اگر این کار ممکن نبود کفش کیفیت مناسبی ندارد و در آن راحت نخواهید بود. کفش را با دو دست بگیرید و بپیچانید تا از انعطاف‌پذیری آن مطمئن شوید. کفش‌ها را بپوشید و راه بروید، اگر هنگام راه رفتن پاشنه پا کمتر یا بشتر از دو سانتی متر داخل کفش جا بجا شود کفش مناسب نیست و باعث تاول پا خواهد شد. اگر نوک انگشتان شما به انتهای کفش رسید این کفش اندازه شما نیست.کفشی را انتخاب کنید که دارای گارانتی باشد تا در صورت ایجاد مشکل بتوانید آن را عوض کنید یا پس دهید.

دو روش برای ضدآب کردن کفش

اگر علاقه‌ای به تهیه کفش ضدآب ندارید می‌توانید کفش‌های معمولی خود را به سادگی ضدآب کنید. برای این کار دو روش وجود دارد:

روش اول برای ضدآب کردن کفش‌های ورزشی و پوتین کاربرد دارد، در این روش شما به اسپری ضدآب نیاز دارید. این اسپری را می‌توانید از فروشگاه‌ها تهیه کنید و قبل از استفاده حتما توضیحات روی آن را به دقت بخوانید. برای ضدآب کردن کفش خود به این روش ابتدا یک دستمال کاغذی بردارید و همه جای کفش حتی کف آن را با دستمال کاغذی پاک کنید. اگر کفش شما قابل شستشو است می‌توانید آن را بشویید و کاملا خشک کنید تا هرگونه آلودگی و ماده اضافی از آن جدا شود. سپس شما به یک فضای مناسب که تهویه داشته باشد و کثیف شدن آن فضا اهمیتی نداشته باشد نیاز دارید. کفش‌ها را در این محل قرار دهید، اسپری ضدآب را صاف وایستاده بگیرید و از فاصله ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متری روی کفش‌ها اسپری کنید. کف کفش‌ها را نیز فراموش نکنید، اگر کفش شما تزئین خاصی دارد روی آن را با موم بپوشانید چون ممکن است اسپری آن را خراب کند. اسپری را به صورت یک لایه نازک و یکنواخت روی کفش‌ها بزنید. این ممکن است رنگ کفش شما را برای مدتی تیره کند اما پس از خشک شدن این مشکل برطرف خواهد شد. چهار ساعت کفش‌ها را در همان فضا قرار دهید تا لایه اول اسپری خشک شود سپس لایه دوم را به همین ترتیب بزنید. سپس به کفش‌ها ۲۴ تا ۴۸ ساعت استراحت بدهید تا کاملا خشک و آماده استفاده شوند. برای اطمینان بیشتر از ضدآب شدن کفش می‌توانید یک لایه دیگر نیز روی آن بزنید. این کار را باید هر سال یکبار تکرار کنید.

روش دوم روشی ساده و کم هزینه است که برای کفش‌های پارچه‌ای مناسب است، در این روش شما به یک شمع ساده پارافینی بدون رنگ و یک شعله کوچک نیاز دارید. مانند روش قبل کفش را کاملا پاک کنید و یا بشویید و خشک کنید تا کاملا تمیز شود. سپس کفش‌ها را روی یک سطح که کثیف شدن آن مساله‌ای ندارد بگذارید. شمع را روی همه قسمت‌های کفش بمالید تا یک لایه از پارافین رو آن شکل بگیرد سپس فندک یا شعله کوچک و بی خطر دیگری را روشن کنید و از فاصله زیاد روی کفش بگیرید تا حرارت ناشی از آن، ذرات پارافین را آب کند و یک لایه روغنی و ضدآب روی کفش شما تشکیل دهد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)