انتخاب عطر مناسب در میان دنیایی از تنوع رایحه‌ها و برندهای مختلف می‌تواند کار دشوار و غیرممکنی به نظر برسد. اگر به دنبال خرید عطر هستید اما نگرانید که انتخاب شما درست و مناسب نباشد این مقاله اختصاصی از مجله قرمز را که راهنمای انتخاب عطر مناسب است بخوانید و تصمیم درستی بگیرید.

نکات کلیدی در انتخاب عطر و ادکلن

در مورد قیمت عطر تصمیم بگیرید: عطر یک وسیله لاکچری محسوب می‌شود و عطر باکیفیت قیمت بالایی دارد اما عطرها را می‌توان در بازه قیمتی گسترده‌ای در بازار مشاهده کرد از قیمت زیر صد هزار تومان تا چند میلیون تومان. اگر عطر را برای خودتان می‌خواهید و قرار است سال‌ها از آن استفاده کنید پس هزینه کردن برای آن ارزش دارد و بسته به درآمد خود می‌توانید یک عطر مناسب تهیه کنید. اگر عطر را برای کادو تهیه می‌کنید ارتباط و اهمیت آن شخص را برای خود در نظر بگیرید و بودجه مناسب را انتخاب کنید. قیمت عطر نشان دهنده کیفیت ساخت و غلظت و دوام آن است و ارتباطی با خوشبویی آن ندارد و ممکن است یک عطر ارزان قیمت برای شما مطبوع‌تر و مناسب‌تر از یک عطر گران باشد.

ویژگی‌های عطرها را بشناسید: قبل از انتخاب عطر و اقدام به خرید باید با اصطلاحات مربوط به عطر، غلظت، رایحه‌ها و مطالب مرتبط دیگر آشنا شوید. برای آشنایی با این مفاهیم می‌توانید مقالات مرتبط را در بخش عطر و ادکلن در مجله قرمز مطالعه کنید.

دامنه انتخاب خود را محدود کنید: رایحه عطرها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود که در برخی عطرها یک یا چند نوع از این رایحه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچه شناخت بهتری از ذائقه خود داشته باشید دامنه انتخاب‌ها محدودتر و انتخاب عطر مورد علاقه شما نیز ساده‌تر خواهد شد. این چهار دسته رایحه عبارتند از:

  • رایحه گل: این دسته جزو رایحه های شیرین است که از گل‌ها تهیه می‌شوند و در عطر زنانه کاربرد دارند.
  • رایحه مرکبات و میوه: این دسته جزو رایحه‌های خنک و تازه هستند که از میوه‌ها تهیه می‌شوند.
  • رایحه شرقی: این دسته رایحه پیچیده و ادویه‌ای دارند مانند دارچین و وانیل که باب طبع سلیقه‌های خاصی هستند.
  • رایحه چوب: این رایحه‌ها از چوب‌های معطر تهیه می‌شوند و گرم و تلخ هستند.

از افراد خوشبو سوال کنید: اگر کسی را می‌شناسید که بوی خوشی می‌دهد و این رایحه باب طبع شماست خجالت نکشید و از وی نام و برند عطر او را بپرسید. حتی اگر عطر دوستان خود را نمی‌پسندید نام آن را بپرسید، چون این اطلاعات می‌تواند در انتخاب‌های بعدی شما کمک کننده باشد و امکان اشتباه را کم کند.

در انتخاب عطر از برندها و فروشگاه های معتبر خرید کنید

خرید عطر

از چندین مغازه بازدید کنید: قوه بویایی به سادگی دچار خطا می‌شود و اگر در مدت کوتاهی چندین بوی مختلف را تست کنید احتمال اشتباه بیشتر خواهد شد به همین دلیل انتخاب عطر و خرید آن را در زمان فشرده و در فروشگاه‌های محدود انجام ندهید. برای این کار چند روز زمان در نظر بگیرید و از چندین فروشگاه بازدید کنید و عطرهای مختلفی را در بازه زمانی گسترده امتحان کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

بدون بو به خرید بروید: اگر هنگام خرید عطر و ادکلن، عطر استفاده کرده باشید حس بویایی شما دچار اشباه خواهد شد پس لازم است هنگام انتخاب عطر بدون بو و عطر به خرید بروید و حتی از کرم و لوازم آرایشی غیرمعطر استفاده کنید تا دچار اشتباه نشوید.

تنها به خرید نروید: هرچند هر کسی سلیقه خاصی در انتخاب عطر دارد اما دو ذهن بهتر از یک ذهن عمل می‌کند به خصوص اگر قصد خرید عطر به عنوان هدیه دارید. اما در انتخاب دوست و همراه برای خرید هم دقت کنید و به انتخاب هر کسی اعتماد نکنید.

از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید: فروشگاه‌های قدیمی و معتبر که برندهای عطر اصل ارائه می‌کنند بهترین محل برای خرید عطر هستند چون می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عطر خریداری شده شما تقلبی نیست و ارزش پولی را که بابت آن پرداخت می‌کنید دارد.

از فروشنده کمک بگیرید: یک مزیت دیگر خرید از فروشگاه‌های معتبر این است که در این فروشگاه‌ها کارشناس خبره می‌تواند به شما در انتخاب عطر مناسب و تست درست آن کمک کند و شما می‌توانید به این کارشناس‌ها اعتماد کنید و در انتخاب عطر از آن‌ها کمک بگیرید.

برای انتخاب عطر ابتدا آن را از بطری بو کنید

امتحان و تست عطر

در هر خرید فقط شش عطر تست کنید: شما در هر مرحله از خرید تعداد محدودی عطر را می‌توانید امتحان کنید که این تعداد در اکثر افراد حدود شش عطر است. پس از آن قوه بویایی شما کارایی خود را از دست خواهد داد و تا مدتی همه عطرها یک بوی مشابه خواهند داشت. پس در هر مغازه تنها پنج یا شش عطر را امتحان کنید و مرحله بعدی خرید را به چند ساعت دیگر موکول کنید.

ابتدا از داخل بطری بو بکشید: تست کردن عطر چند مرحله دارد، در مرحله اول شما عطر را مستقیما از بطری آن بو می‌کشید. اگر این رایحه را پسندیدید می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

سپس عطر را روی کاغذ اسپری کنید: در مرحله بعد عطر را روی یک تکه کاغذ اسپری کنید، برای دقت بیشتر نام و برند عطر را روی کاغذ بنویسید و کاغذ را بو بکشید. اگر این رایحه را نیز پسندیدید به مرحله بعدی می‌رسید.

سپس عطر را روی پوست خود امتحان کنید: در مرحله آخر عطر را روی پوست خود بزنید. معمولا مچ دست در صورتی که تمیز و بدون عطر و کرم و عرق باشد محل مناسبی برای این کار است.عطر را روی این نقطه بزنید و صبر کنید تا خشک شود سپس آن را بو کنید.

قهوه بو کنید: قبل از امتحان کردن عطر بعدی کمی قهوه که معمولا در فروشگاه‌های معتبر عطر وجود دارد بو کنید. این کار باعث می‌شود قوه بویایی شما مجددا احیا شود.

مقایسه کنید: برای تصمیم نهایی از نمونه‌هایی که جمع کرده‌اید کمک بگیرید. کاغذهایی که روی آن عطر زده‌اید و نام وو برند عطر را یادداشت کرده‌اید با خود ببرید و در منزل و با آرامش بو کنید و رایحه محبوب خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید و روز بعد با آرامش برای خرید عطر مورد نظر به فروشگاه مراجعه کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز، شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)