بیشتر افراد یک رنگ محبوب برای خود دارند و در انتخاب رنگ لباس خود همیشه آن را مد نظر قرار می‌دهند. اما آیا این رنگ محبوب رنگ مناسبی برای لباس‌های شما هست و شما را زیباتر نشان می‌دهد یا این که چهره شما را مرده و کدر نشان می‌کند و به اصطلاح به شما نمی‌آید؟ هر کسی بر اساس ویژگی‌های ظاهری خود در یک رنگ لباس به بهترین شکل و در یک رنگ لباس دیگر به بدترین شکل دیده می‌شود. با در نظر گرفتن چند نکته و یادگیری چند اصل می‌توان به راحتی این رنگ‌های کلیدی را پیدا کرد و در انتخاب رنگ لباس مورد استفاده قرار داد.

انتخاب رنگ لباس مناسب برای ظاهر شما

ته رنگ پوست خود را پیدا کنید: ته رنگ پوست شما تعیین کننده رنگ‌هایی است که به شما می‌آیند. ته رنگ پوست رنگ پایه پوست بدون در نظر گرفتن تیرگی و روشنی آن است. همان طور که در مقالات قبلی بیان کردیم پوست‌ها از نظر ته رنگ به سه دسته سرد، گرم و خنثی تقسیم می‌شوند و اگر می‌خواهید بدانید شما جزو کدام دسته قرار دارید بخش اول این مقاله را که راهنمای تشخیص ته رنگ پوست است مطالعه کنید. اگر پوست شما ته رنگ سرد داشته باشد رنگ‌های سرد مثل آبی، بنفش، صورتی و سبز خالص به شما می‌آید و اگر پوست شما ته رنگ گرم داشته باشد رنگ‌های گرم مثل نارنجی، زرد و سبز مایل به زرد برای شما مناسب است. اگر پوست شما خنثی باشد محدودیتی در این زمینه ندارید.

تن رنگ پوست خود را در نظر داشته باشید: علاوه بر ته رنگ پوست شما درجه خاصی از تیرگی و روشنی دارد که برای انتخاب رنگ لباس باید آن را مد نظر قرار دهید. یک قانون کلی در این زمینه استفاده از تضاد است یعنی رنگ‌های تیره برای پوست‌های روشن و رنگ‌های روشن برای پوست‌های تیره. به طور مثال برای افرادی که پوست تیره دارند رنگ‌های تند و اشباع مثل نارنجی و زرد انتخاب مناسبی است حتی اگر ته رنگ سردی داشته باشند. در حالی که رنگ‌هایی مثل اخرایی، سبز زمردی و بنفش تیره برای پوست‌های روشن بسته به ته رنگ آن‌ها مناسب است.

رنگ چشم و مو را در نظر بگیرید: لباس شما تنها نباید با رنگ پوستتان همخوانی داشته باشد بلکه رنگ مو و رنگ چشم نیز در این انتخاب نقش دارند. بهتر است رنگی را برای لباس خود انتخاب کنید که جلوه زیباتری به رنگ چشمانتان بدهد، انتخاب لباس همرنگ چشم یا کاملا متضاد با آن این کار را انجام می‌دهد. در مورد رنگ مو نیز متضاد عمل کنید یعنی اگر موهای تیره‌ای دارید سرتاپا تیره نپوشید و اگر موهای روشنی دارید لباس همرنگ موهای خود انتخاب نکنید.

انتخاب رنگ لباس را بر اساس رنگ پوست انجام دهید

انتخاب رنگ‌های خنثی

شش رنگ خنثی را امتحان کنید: شش رنگ اصلی خنثی که در لباس‌ها بیشترین کاربرد را دارند عبارتند از خاکستری تیره و روشن، قهوه‌ای تیره و روشن، سرمه‌ای و مشکی. البته این رنگ‌ها طیف‌های گسترده‌ای دارند که در دسته‌های گرم و سرد قرار می‌گیرند و بهتر است از این طیف رنگ‌هایی را که مناسب شما هستند انتخاب کنید. یک لباس را در هر یک از این شش رنگ بپوشید و مقایسه کنید.

چهره خود را در کنار هر یک از این رنگ‌ها مشاهده کنید: پس از امتحان هر یک از این رنگ‌های خنثی به چهره خود در آینه نگاه کنید، آیا گرفته و کدر به نظر می‌رسید یا چشمانتان درخشان‌تر  صورتتان شفاف‌تر دیده می‌شود؟ اگر نمی‌توانید به این سوال جواب دهید از یک دوست وارد به مد و لباس مشوورتت بگیرید. پس از این که نتیجه مورد نظر به دست آمد یک یا دو رنگ را از میان شش رنگ خنثی انتخاب کرده و همیشه مد نظر قرار دهید.

در انتخاب رنگ لباس به معنای رنگ ها هم توجه کنید

انتخاب لباس بر اساس رنگ‌ها

لباس‌های رنگی را بر اساس هماهنگی با رنگ پوست خود انتخاب کنید: حال که رنگ‌های اصلی و خنثی مناسب برای ظاهر خود را شناختید یک مجموعه مشترک از رنگ‌های محبوب و رنگ‌های مناسب برای ظاهر خود را انتخاب کنید. تعداد رنگ‌ها در این مجموعه محدودیتی ندارد و می‌تواند از دو تا ده‌ها رنگ متغیر باشد اما بهتر است واقع بین باشید و فراموش نکنید که بهترین تیپ و استایل تعداد کمی رنگ در خود دارد و البته هرچه تعداد لباس‌های شما کمتر باشد در انتخاب لباس دردسر کمتری خواهید داشت. پس بهتر است تعداد بیشتری رنگ‌های تیره و خنثی و یک یا دو رنگ روشن و چشمگیر را برای کامل کردن تیپ خود انتخاب کنید.

اکسسوری‌ها را در رنگ‌های متضاد انتخاب کنید: پس از انتخاب رنگ لباس‌های اصلی نوبت به اکسسوری‌ها می‌رسد، یک توصیه جالب در انتخاب رنگ اکسسوری استفاده از رنگ‌های مکمل و متضاد رنگ‌هایی است که برای لباس‌های اصلی انتخاب کرده‌اید مثلا اگر رنگ لباس اصلی شما سرمه‌ای است می‌توانید اکسسوری‌ها را به رنگ نارنجی، گلبهی، صورتی یا قرمز انتخاب کنید تا این تضاد زیبایی بیشتری به استایل شما بدهد. برای انتخاب رنگ فلز اکسسوری‌هایی مثل عینک و ساعت و کمربند و … به یک طیف رنگی بسنده‌ کنید مثلا اگر پوست شما سرد است رنگ‌های نقره‌ای و مشکی متالیک و اگر پوست شما گرم است رنگ‌های طلایی و رزگلد را برای این اکسسوری‌ها انتخاب کنید.

به معنا و هدف رنگ‌ها توجه کنید: رنگ‌ها علاوه بر ویژگی‌های ظاهری معنای روانشناختی و اجتماعی هم دارند که باید در انتخاب رنگ لباس به این معانی توجه کنید مثلا رنگ‌های خنثی و گرم مثل خاکی و قهوه‌ای حالتی از تواضع به شما می‌دهند در حالی که مشکی شما را مرموز و خاص نشان می‌دهد. قرمز توجه زیادی را به  خود جلب می‌کند ولی آبی چنین خاصیتی ندارد. به طور کلی توصیه می‌کنیم برای حضور در اجتماع از رنگ‌های شاد و تند به مقدار کمتری استفاده کنید و رنگ‌های تیره‌تر و با اشباع کمتر را به کار ببرید.

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)