با پایان تابستان و خنک‌تر شدن هوا زمان آن می‌رسد که لباس‌های تابستانی خود مثل تیشرت و مایو و مانتوهای تابستانی را جمع آوری کرده و لباس‌های پاییزی و زمستانی خود را در دسترس قرار دهید و برایشان جا باز کنید. دوره‌ای که از این لباس‌ها استفاده نمی‌کنید از نظر نگهداری و مراقبت از لباس‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر این کار را درست انجام ندهید ممکن است برای سال آینده لباس سالمی نداشته باشید تا بپوشید! در این مقاله نکاتی را بیان خواهیم نمود که با رعایت آن‌ها می‌توانید لباس‌های تابستانی خود را درست انبار کنید تا عمر آن‌ها افزایش یابد و تا سال بعد سالم و نو باقی بمانند. 

قبل از شروع به انبار کردن لباس‌های تابستانی ابتدا باید چند سوال از خودتان بپرسید تا مشخص شود لباس شما چه شرایطی دارد و مناسب انبار شدن هست یا باید کارهای خاصی در مورد آن انجام دهید. لباس‌ها را یکی یکی از کمد لباس بردارید و این سوال‌ها را در مورد آن‌ها از  خودتان بپرسید. در انتها خواهید خواند که چطور طبقه بندی و دسته بندی لباس‌های تابستانی را انجام دهید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

آخرین باری که این لباس را پوشیدم کی بوده است؟

اگر بیش از دو تابستان از آن زمان گذشته است یا این که آن قدر زمان گذشته است که به خاطر نمی‌آورید چه زمانی آن را پوشیده‌اید باید بدانید که زمان آن رسیده است که این لباس تابستانی خود را کنار بگذارید و آن را به خیریه یا به کسی که به آن نیاز خواهد داشت بدهید (یا این که با لباس‌های دیگر دوستانتان عوض کنید) چون مطمئنا پس از این نیز این لباس را نخواهید پوشید و لزومی به انبار کردن لباس برای سال آینده وجود ندارد. با این کار شاید نیمی از لباس‌های فعلی شما از مجموعه حذف خواهد شد و فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت.

آیا هنوز قابل پوشیدن است؟

برخی از لباس‌ها نام لباس تابستانی روی خود دارند اما در فصل‌های سرد هم قابل استفاده هستند مثلا یک مانتوی تابستانی که همراه با یک کت چرم یا جین می‌تواند لباس پاییزی شما باشد و یا لباس آستین کوتاهی که اگر روی تیشرت آستین بلند پوشیده شود به اندازه کافی گرم خواهد بود. به هر حال بیشتر لباس‌های تابستانی به خصوص لباس‌هایی که رنگ تیره دارند و جنس آن‌ها طوری است که می‌توانند جزیی از لایه‌های لباس‌های شما باشند در فصل‌های دیگر هم قابل استفاده هستند و لزومی ندارد آن‌ها را انبار کنید. اما سعی کنید دید درستی در این مورد داشته باشید چون بر این اساس ممکن است دیگر چیزی برای انبار کردن وجود نداشته باشد و در جا دادن لباس‌ها داخل کمد دچار مشکل شوید.

آیا تمیز و پاک است؟

هیچ لباسی نباید قبل از شستن و تمیز شدن انبار شود و لباس‌های فصل تابستان نیز در این مورد استثنا نیستند. ابتدا همه لباس‌ها را به دقت بررسی کنید، اگر لباسی بوی عرق می‌دهد و یا لکه و آلودگی خاصی روی آن وجود دارد باید ابتدا با یک لکه بر مناسب و با ترفندهای مخصوص هر لکه آن‌ها را برطرف کنید سپس لباس‌های کثیف را بشویید (در صورت نیاز لباس‌ها را به خشکشویی بدهید). اگر عادت ندارید لباس‌ها را پس از هر بار پوشیدن بشویید توصیه می‌کنیم حتما همه لباس‌های تابستانی خود را پس از لکه بری کامل بشویید سپس نسبت به جمع آوری و انبار کردن آن‌ها اقدام کنید. اگر کثیفی و بویی در لباس باقی بماند تا سال آینده کاملا به خورد لباس می‌رود و دیگر قابل تمیز شدن نخواهد بود.

مراقبت از لباس‌های تابستانی

این لباس را کجا باید بگذارم؟

برخی خشکشویی‌ها و فروشگاه‌های لباس محصولاتی برای نگهداری فصلی از لباس‌ها ارائه می‌کنند که استفاده از این محصولات می‌تواند ایده خوبی در نگهداری از لباس‌ها باشد. روش‌های مختلفی برای نگهداری از لباس‌ها وجود دارد، شما می‌توانید لباس‌ها را در پوشش‌های پلاستیکی دارای تهویه قرار دهید و یا یک گوشه دنج کمد را به آن‌ها اختصاص دهید، اگر چمدانی در منزل دارید که استفاده نمی‌کنید این وسیله می‌تواند برای نگهداری از لباس‌های شما محل مناسبی باشد. همیشه احتمال بیدزدگی لباس‌ها را در نظر بگیرید و فراموش نکنید که پوشش‌های کاغذی ایده مناسبی نیستند و حشرات به راحتی می‌توانند به داخل آن نفوذ کنند. ابتدا محل مورد نظر را کاملا تمیز کنید و با دستمال‌های کاغذی بدون اسید آن را ایزوله کنید سپس لباس‌ها را در محل قرار دهید. این محفظه یا چمدان می‌تواند تا سال بعدی در محلی مثل گوشه کمد، زیر تخت یا انباری یا جای دیگری قرار بگیرد اما در نظر داشته باشید که محل مناسب برای نگهداری این لباس‌ها باید خشک و خنک باشد و فضایی که مرطوب و گرم باشد چنین شرایطی ندارد. برای جلوگیری از بیدزدگی نفتالین را فراموش کنید چون بوی بدی به لباس‌ها خواهد داد و به جای آن کمی عصاره رزماری یا اسطوخودوس و یا ورقه‌های چوب سدر را لابه لای لباس‌ها قرار دهید.

آیا باید آویزان شود یا تا شود؟

مساله دیگر نحوه قرار گرفتن لباس‌ها است. برخی از لباس‌ها اگر به مدت نه تا ده ماه تا شوند خطوط عمیقی رویشان ایجاد می‌شود که به سادگی از بین نمی‌رود و حتما باید از چوب لباسی آویزان شوند. اما برخی لباس‌ها مثل لباس‌های بافتنی اگر آویزان شوند بر اثر وزن لباس تغییر فرم می‌دهند و کشیده می‌شوند و بهتر است این لباس‌ها را به صورت شل تا کنید و بین هر تا و لباس ورقه دستمال کاغذی غیراسیدی قرار دهید و در محل مناسب انبار کنید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

انبار کردن لباس‌های تابستانی

طبقه بندی و انبار کردن لباس‌های تابستانی

پس از این که به پنج سوال قبلی پاسخ دادید و تصمیم نهایی را در مورد نحوه نگهداری و محل نگهداری لباس‌ها گرفتید باید طبقه بندی لباس‌ها را انجام دهید. لباس‌ها را به چند دسته اصلی تقسیم کنید، پیراهن‌ها، شلوارها، مانتوها (بقیه لباس‌ها معمولا در این دسته قرار نمی‌گیرند چون فصلی نیستند) و هر دسته را به صورت جداگانه بسته بندی کنید تا بعدا هنگام پیدا کردن آن‌ها دچار مشکل نشوید. لباس‌های بچگانه معمولا تا سال آینده کوچک می‌شوند و اندازه تن بچه‌های شما نخواهند بود پس آن‌ها را هم همراه با لباس‌های دیگری که قرار است حذف کنید اهدا کنید یا دور بیندازید. لباس‌ها را داخل پوشش‌های پلاستیکی فاقد تهویه انبار نکنید چون این پوشش‌ها رطوبت را در خود نگه می‌دارند و لباس شما به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد. برای انبار کردن صحیح لباس‌های تابستانی شما به سه وسیله نیاز دارید؛ چوب لباسی باکیفیت به تعداد نیاز، پوشش قابل تهویه برای لباس‌ها، حوله کاغذی به تعداد زیاد و جعبه یا چمدان مناسب با ظرفیت کافی. پس از انجام دسته بندی و بسته بندی لباس‌ها آن‌ها را در محل مناسب قرار دهید و تا سال آینده آن‌ها را نو و تمیز نگه دارید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت پوشاک مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Spruce (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)