چرا باید یک دستگاه الپتیکال خانگی داشته باشیم؟


الپتیکال در بین مردم با نام‌های مختلفی‌ جا افتاده است.برخی‌ آن‌ را به اسم “وسیلهٔ ضربدری” یا همان X-trainer  می‌شناسند.
الپتیکال یک دستگاهِ ثابت است که به کمک آن‌ می‌توان ورزش هایی مثل راه رفتن، دویدن یا حتی تپه نوردی (کوهنوردی سبک) را شبیه سازی کرد.امروزه بیشتر ورزشکاران به تردمیل عادت کرده‌اند ولی‌ حقیقت این است که الپتیکال، حتی بیشتر از تردمیل، فشار را از روی مفاصل  کم می‌کند و در عین حال به شما فرصت یک ورزش عالی‌ را می‌دهد.در این مقاله به ۸ مورد از مزایای فوق‌العاده‌ الپتیکال اشاره خواهیم کرد.


کمک به ارتقاء قدرت تحرک پذیری و تعادل

الپتیکال باعث ارتقاء توانایی تحرک پذیری و حفظ تعادل در شما می‌شود و همچنین کمک می‌کند تا قدرت تحرک پذیری عضلاتی مثل کفل، باسن، عضلات پشتی‌ و … را بعد از عمل‌های جراحی مثل عمل زانو ، به تدریج به دست بیاورید.
بیمارستانهای زیادی وجود دارند که دقیقا به همین دلیل بیماران خود را پس از جراحی به استفاده از الپتیکال تشویق می‌کنند.
شما، بسته به مقدار آسیب می‌توانید به راحتی‌ شدت ورزش خود را توسط دستگاه الپتیکال تنظیم کنید. به عنوان مثال الپتیکال مدل سچوین۴۳۰  (Schwinn 430 ) به شما این امکان را می‌دهد که ورزش‌هایی مثل راه رفتن معمولی‌، دویدن آرام و پله نوردی را در شدت‌های مختلف تنظیم و شبیه سازی کنید.همچنین از آنجایی که این وسیله به سنسور حساس به ضربان قلب، مجهز شده شما می‌توانید از فاکتور ضربان قلب نیز در راستای‌ تعیین سرعت و شدت ورزش خود یاری بگیرید.بهترین الپتیکال‌ها آنهایی هستند که خودشان ضربان قلب را تشخیص می‌دهند و نسبت به آن‌، سنگینی‌ و شدت تمرین را طوری تعیین می‌کنند که شما در راحتی کامل ورزش کنید.


شما با الپتیکال کلّ بدنتان را ورزش می‌دهید

با الپتیکال ، هر دو قسمت بدن یعنی‌ بالا تنه و پائین تنه به طور کاملا فعال درگیر هستند در حین این ورزش شما تقریبا روی همهٔ عضلات به طور همزمان کار می‌کنید و در عین حال مشغول به مستحکم کردن و فرم دادن استخوان‌ها هستید.
به عنوان مثال الپتیکال مدل پرفرم  -Proform Hybrid – در ۱۶ سطح مختلف از لحاظ شدت و مقاومت قابل استفاده است، بلکه ورزشکار بتواند بر روی همهٔ قسمتهای بدن خود کار کند و تمامی عضلات را به چالش بکشد.
در حقیقت این دستگاه تضمین می‌کند که در مدت زمان خیلی‌ کمتر، کالری بیشتری سوزانده شود.

الپتیکال حتی زیر میز تحریر شما هم جا می‌شود


الپتیکال فضای کمی‌ اشغال می‌کند

نگران این هستید که آپارتمان شما برای این دستگاه کوچک است؟
برخی‌ از دستگاه‌ها مثل مدلهای ستمینا این‌موشن (Stamina In-Motion) به همین منظور طراحی شده‌اند. آنها طوری ساخته شده‌اند که در گوشه ها و کنج اتاق جا بگیرند یا مثلا مدل‌های فیت‌دسک (Fit-Dest) ، طوری طراحی شده‌اند که به راحتی‌ زیر میز تحریر شما جا شوند!

برخی الپتیکال ها دارای بلند گو می‌باشند


می‌توانید همزمان چند کار را باهم انجام دهید

آیا مشتاق هستید هنگام ورزش کردن رمان مورد علاقهٔ خود را بخوانید؟ یا شاید هم دوست دارید در حین ورزش آخرین قسمت سریالتان را ببینید
این وسیلهٔ ورزشی این امکان را به شما می‌دهد که دقیقا آنچه را که دوست دارید انجام دهید. تنها کاری که لازم است انجام بدهید این است که بسته به برنامهٔ روزانه‌تان کارهای مورد اولویت خود را به دستگاه بدهید و بگذارید همانطور که شما کار خودتان را انجام می‌دهید دستگاه نیز کار خودش را انجام بدهد.به این معنی‌ که برخی‌ از الپتیکال‌ها هستند که دارای بلندگو و حافظه می‌باشند در نتیجه شما می‌توانید در حین ورزش کتاب صوتی یا موسیقی مورد علاقه را گوش دهید.


ورزش با الپتیکال ، نوعی ورزشِ خلاف جهت وزن است!

اینجا ، همانجایی است که شما خلاف جهت جاذبه کار انجام می‌دهید! چرا که زانو ها، قوزک پا و تمام مفاصل پائین تنه با کمک و همراهی پدال‌های الپتیکال حرکت میکنند (بالا و پائین میروند).

این گونه ورزش‌های مقاومتی که خلاف جهت جاذبه هستند بهتون کمک می‌کند تا به استخوان‌هاتان استحکام بخشید و از پوکی استخوان در سنین پیری جلوگیری کنید. (پوکی استخوان: شرایطی که در آن‌ استخوان ضعیف می‌شود و با کوچکترین و مختصرترین ضربه ای‌‌ ممکن است بشکند)


افزایش ظرفیت سیستم هوازی بدن

با استفادهٔ تنها ۲۵ دقیقه در روز بین ۳ یا ۴ بار در هفته از الپتیکال، بنیه و ظرفیت سیستم هوازی خود را (همان سیستم قلبی عروقی) افزایش دهید. همچنین با این ورزش، شما در طول روز احساس توانمندی و هوشیاری بیشتری خواهید کرد.


نگهداری و تعمیرات دستگاه الپتیکال راحت و ارزان است

دنبال نوعی تعادل بین هزینه‌ها و تعمیرات و نگهداری دستگاه هستید؟
بهتر از الپتیکال وسیله‌ای پیدا نمی‌کنید.
از انجایی که دامنه‌ی حرکتی الپتیکال محدود و فشرده می‌باشد احتیاجی‌ به نگرانی در رابطه با فرسوده شدن یا خراب شدن دستگاه نمی‌باشد. میتوانید در مورد عمر طولانی این دستگاه مطمئن باشید.مدل هایی از الپتیکال وجود دارد که بیش از ۲۰ سال عمر کرده‌اند و حتی اگر از لحاظ مالی در مضیقه هستید با اندکی‌ تحقیق می‌توانید الپتیکال‌های مناسب و ارزان برای خانه خود پیدا کنید.