التهاب آپاندیس یکی از عارضه هایی است که جز موارد اورژانس پزشکی است  . تشخیص التهاب آپاندیس،  می تواند مشکل باشد . اگر شما با علائمی که در مقاله ی زیر معرفی می کنیم، مواجه شدید، باید در اسرع وقت ، به پزشک خود و یا نزدیک ترین بیمارستان نزدیک به محل سکونت خود  برای درمان ، مراجعه کنید.

درد در قسمت پایین شکم (Belly-button pain)

درد التهاب آپاندیس اغلب در سمت راست پایین شکم رخ می دهد. اگرچه،اولین نشانه، ، ناراحتی در نزدیکی قسمت ناف است ، ولی که پس از آن این درد، به طور معمول به طرف پایین شکم حرکت می کند. برخی از افراد، از جمله کودکان و زنان باردار، ممکن است این درد را در مناطق مختلفی از شکم خود و یا در پهلوی خود، تجربه کنند. اگر شما پاهای یا شکم خود را حرکت دهید و یا اینکه عطسه یا سرفه کرده و یا به عنوان مثال، در طول یک مسیر پر از دست انداز رانندگی کنید ، بدتر هم خواهد شد.

التهاب آپاندیس شکل

دردی که به سرعت در حال بدتر شدن است (Rapidly worsening pain)

هنگامی که این درد در قسمت پایین شکم قرار دارد، می تواند بسیار شدید باشد . دکتر پین در این باره، می گوید: بسیاری از بیماران او این درد را به عنوان دردی تشبیه کرده اند که تاکنون، هیچ درد دیگری را شبیه آن قبلا احساس نکرده اند.
دکتر پین در ادامه می گوید: التهاب آپاندیس اینقدر شدید است که باعث بیدار شدن کسی می شود که در حال خوابیدن است. پس از شروع درد، شدت درد می تواند به سرعت، ظرف چند ساعت افزایش یابد.

تب با درجه ی پایین و لرز(Low-grade fever and chills)

علائم التهاب آپاندیس ممکن است مانند علائم در کسانی باشد که از یک مشکل معده رنج می برند و علائمی از جمله تب با درجه پایین و لرز را دارند.
دکتر پین در این مورد می گوید: اگر شما درد معده با تب ۱۰۰ درجه (فارنهایت) را دارید، احتمالا چیزی برای نگرانی زیادی در مورد این مسئله وجود ندارد. اما اگر شما تب ۱۰۳ درجه (فارنهایت) و درد معده شما به اندازه ای شدید است که شما نمی توانید بایستید، این حالت ممکن است التهاب آپاندیس باشد.

داشتن حالت استفراغ، تهوع، یا از دست دادن اشتها (Vomiting, nausea, or loss of appetite)

دکتر پین در این باره می گوید: “شما حالت استفراغ پرتابه ای ندارید و علائمی که شما دارید، مثل حالت و تهوع در فیلم جن گیر (۱۹۷۳) نیست”.
با این حال، شما ممکن است چند روز دچار کاهش در اشتها و در برخی موارد دچار تهوع خفیف و استفراغ، شبیه به آنچه شما در اشکال معده درد دارید، شوید. اگر چه این حالت احتمالا پس از یک روز بهبود می یابدو شما و خوب می شوید.
دکتر پین ادامه می دهد: اما اگر این حالت همچنان بدتر و بدتر شد، به ویژه اگر شما یک تب و درد در قسمت پایین سمت راست شکم خود دارید، باید مراقبت های پزشکی را دریافت کنید. اگر شما برای بیش از ۱۲ ساعت دچار حالت استفراغ شده اید، و یا اسهالی که بیش از چند روز طول کشیده است ، شما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

یبوست یا اسهال (Constipation or diarrhea)

مانند بسیاری از علایم دیگر، این علامت ممکن است که شدید نباشد و احتمالا بعد از اینکه شما درد شکم را تجربه کردید، به وجود آید. اما اگر شما دچار اسهال شدید، به خصوص اگر تعداد زیادی مخاط در آن وجود داشت، و همچنین علاوه برآن، درد پایین سمت راست شکم وجود داشت ، به پزشک خود مراجعه کنید.

گاز و داشتن حالت نفخ (Gas and bloating)

خوردن پنج قطعه از پیتزا و فرو دادن آنها با چند لیوان نوشیدنی، می تواند ، باعث ایجاد حالت نفخ و سوء هاضمه در هر کسی شود.اما اگر شما پس از زیاده روی و پرخوری، به خواب رفتید وپس از بیدار شدن، هنوز احساس درد کردید و یا درد بدتر شد، شما باید مراقب باشید. همچنین، اگر شما بیشتر از دو روز دچار حالت نفخ که همراه با مقدار زیادی گاز و درد روده، یا مشکل در دفع گاز بودید، مراقب باشید. این علائم اگر همراه با دیگر نشانه ها، از جمله تب و درد که در شکم پایین سمت راست رخ می دهد، باشد، به طور کلی ممکن است التهاب آپاندیس را نشان دهد.

حساسیت ارجاعی (Rebound tenderness)

دکتر پین می گوید: حساسیت ارجاعی یا همان ریباند تندرنس زمانی رخ می دهد که شما قسمت پایین سمت راست شکم خود را فشار می دهیدو احساس درد می کنید.پس اگر فشار بر روی شکم شما باعث می شود که دوباره احساس درد کنید، آن را انجام ندهید. اگر شما تجربه حساسیت ارجاعی  به همراه  درد شکم را داشتید، به خصوص اگر شما یک تب، تهوع یا علائم دیگر، با شک به التهاب آپاندیس، به دکتر خود مراجعه کنید.

چیزهای دیگر که ممکن است وجود داشته باشند

پوست دارای حسگرهایی است که برای مثال، شما اگر توسط زنبور عسل گزیده شدید، با دقت به درد اشاره می کند. اما این یک داستان متفاوت در داخل بدن است.
شرایطی مانند حاملگی خارج رحمی، بیماری کرون، بیماری التهابی لگن، و یبوست می تواند احساسی شبیه به التهاب آپاندیس را در شما ایجاد کند. اما لطفا در این زمینه گمانه زنی نکنید و به پزشک مراجعه کنید.
دکتر پین در این مورد می گوید: حتی اگر علائم تیپیک نیست، پزشکان می توانند از روش اولتراسوند یا شمارش گلبول های سفید خون سلول (که می تواند اگر شما به یک عفونت دار شدید، بالا رود) برای کمک به تشخیص التهاب آپاندیس استفاده کنند.

وقتی هیچ نشانه ای از التهاب آپاندیس  در کار نباشد

دکتر پین می گوید که او داستانی در مورد پزشکی شنیده که در یک جراحی نامربوط بر روی یک بیمار، کشف کرد که آپاندیس او پاره شده و بدون درمان، بهبود یافته است. اما او می گویدکه این یک افسانه شهری است و اگر آپاندیس شما بترکد، شما آنرا، احساس می کنید.

منبع : HEALTH
این مقاله توسط Tammy Worth به رشته تحریر در آمده است و توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.