وجود نسل جدید پردازنده‌های اینتل که قرار است نام چیپ Ice Lake را به عنوان یک ریزمعماری جدید یدک بکشند، در شرایطی ناگهانی و به صورت غیر منتظره توسط این شرکت اعلام شد. این در حالی است که به نظر می‌رسد شرکت اینتل برنامه‌های تازه‌ای برای تولید پردازنده‌های نسل جدید دسکتاپ و لپ تاپ خود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پردازنده‌های مبتنی بر چیپ Ice Lake اینتل و همچنین برنامه‌های جدید این شرکت در رابطه با نوع دسته‌بندی ریزمعماری‌های ریز و درشت خود، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

در شرایطی که هنوز پردازنده‌های نسل هشتم اینتل از راه نرسیده‌اند، اعضای این شرکت از نام و ماهیت کلی پردازنده‌هایی که به نظر می‌رسد پردازنده‌های نسل نهم اینتل را تشکیل خواهند داد، پرده برداشتند. پردازنده‌هایی که قرار است مبتنی بر معماری چیپ Ice Lake باشند.

برنامه‌های اینتل برای پردازنده‌های مبتنی بر چیپ Ice Lake

شاید بتوان پردازنده‌های مبتنی بر ریزمعماری Skylake اینتل را به دروازه‌بان تیم ملی ایتالیا یعنی جیان لوئیجی بوفون شبیه دانست. به این معنی که با وجود انتظار همگان برای بازنشستگی نسل Skylake، پردازنده‌های ۱۴ نانومتری اینتل همچنان با قدرت و اقتدار به کار خود ادامه می‌دهند و نشان دقیقی از بازنشستگی در وجناتشان پیدا نیست. حتی می‌توان ادعا کرد که موفقیت پردازنده‌های مبتنی بر چیپ Skylake اینتل، مراحل توسعه‌ی پردازنده های ۱۰ نانومتری این شرکت را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. به گونه‌ای که چندی پیش عرضه‌ی رسمی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake از سال ۲۰۱۶ میلادی به سال ۲۰۱۸ میلادی موکول شد. در عوض شرکت اینتل سال گذشته از نسل دوم پردازنده‌های ۱۴ نانومتری خود یا همان پردازنده‌های Kaby Lake مدل ۱۴nm+ پرده برداشت و امسال نیز قصد پیوند علاقه‌مندان تکنولوژی با نسل سوم پردازنده‌های ۱۴ نامومتری خود (یا پردازنده های ۱۴nm++) را در سر می‌پروراند. پردازنده‌هایی که با نام Coffee Lake شناخته می‌شوند.

حال اعلام موجودیت پردازنده‌های نسل نهم اینتل که مبتنی بر چیپ Ice Lake خواهند بود، بسیاری از خوره‌های تکنولوژی را غافلگیر کرده است. در واقع از شواهد امر این گونه بر می‌آید که پردازنده‌های مبتنی بر چیپ Ice Lake اینتل قرار است در قامت نسل دوم پردازنده‌های ۱۰ نانومتری یا ۱۰nm+ ظاهر شوند. به این ترتیب، در شرایطی که نسل نخست این پردازنده‌ها یعنی پردازنده‌های مبتنی بر ریزمعماری Cannon Lake در سال ۲۰۱۸ میلادی به بازار خواهند آمد، به احتمال فراوان زمان ملاقات با پردازنده‌های مبتنی بر چیپ Ice Lake زودتر از سال ۲۰۱۹ میلادی رقم نخواهد خورد.

آینده مبهم پردازنده‌های مبتنی بر چیپ Ice Lake

هرچند که در حال حاضر برنامه‌های اینتل در رابطه با پردازنده‌های مبتنی بر چیپ Ice Lake به طور دقیق مشخص به نظر نمی‌رسد، اما از شواهد امر این‌گونه بر می‌آید که این شرکت قصد ایجاد انشعاب میان چیپ‌های پردازنده‌ی دسکتاپ با لپ تاپ خود را دارد. به این معنی که از قرار معلوم در آینده ای نزدیک، چیپ‌های دسکتاپ اینتل معماری ۱۴ نانومتری را در بر خواهد گرفت و پردازنده‌های مبتنی بر ریزمعماری Kaby Lake و Coffee Lake را شامل خواهد شد. در حالی که چیپ‌های لپ تاپ این شرکت علاوه بر چیپ‌های ۱۴nm++ مبتنی بر مدل Coffee Lake چیپ‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake را نیز در بر خواهد گرفت.

به هر حال برنامه‌های آتی شرکت اینتل هنوز به طور دقیق مشخص نیست و موارد فوق را تنها می‌توان گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با استراتژی‌های آینده‌ی این شرکت قلمداد کرد. گمانه زنی‌هایی که البته احتمال تحقق یافتنشان بسیار بالا به نظر می‌رسد. پس باید منتظر ماند و دید که سرنوشت پردازنده‌های مبتنی بر چیپ Ice Lake و همچنین نمونه‌های مبتنی بر چیپ Cannon Lake به چه ترتیبی رقم خواهد خورد.

برای آشنایی با چند راه ساده به منظور افزایش کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین موبایل می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید و اگر به مینی کامپیوترهای جیبی علاقه‌مند هستید، این مطلب را از نظر بگذرانید.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.