در این مطلب از مجله قرمز، بهترین زمان سفر به ترکیه را بیان خواهیم کرد و همچنین به بررسی وضعیت سلامت در ترکیه، بعضی از قوانین حاکم در این کشور، هزینه‌ها و وضعیت ارتباطات و اینترنت در این کشور می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا در مورد سفر به ترکیه بیشتر بدانید.

ترکیه یکی از کشورهای جذاب جهان است. این کشور عالی، دارای مردمانی است که رفتار بسیار دوستانه‌ای دارند و وقتی می‌بینید که اکثر آن‌ها تلاش می‌کنند تا شما را به عنوان یک توریست، راهنمایی کنند، حس بسیار خوبی نسبت به آن‌ها خواهید داشت و از سفر خود و رفتن به میان مردم در این کشور، بیشتر لذت خواهید برد.

اگر هنوز مردد هستید که آیا به این کشور سفر کنید یا خیر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی  ۹ دلیل برای سفر به کشور ترکیه را نیز مطالعه کنید.

بهترین زمان برای سفر به ترکیه چه موقع است؟

بهار (ماه آوریل و مه) و پاییز (ماه سپتامبر و اکتبر)، معمولاً بهترین زمان برای سفر به ترکیه است. در این مواقع، هوا صاف و دمان آن حدوداً ۲۵ درجه‌ی سانتیگراد است.

قبل از ماه مه و بعد از ماه اکتبر، ممکن است در نواحی شرقی ترکیه، برف ببارد؛ در غرب ترکیه، در ماه جولای و آگوست، دمای هوا بسیار زیاد می‌شود؛ به طوری که به ۴۵ درجه نیز می‌رسد.

ترکیه در نزدیکی دریای مدیترانه، دریای اژه‌ای و دریای سیاه قرار دارد و نواحی ساحلی آن در زمستان، مسدود می‌شوند. در نتیجه توریست‌ها نمی‌توانند به آن نواحی روند. بنابراین فصل زمستان برای دیدن این کشور مناسب نیست؛ زیرا سواحل را می‌بندند.

خوب است بدانید که معمولاً از ماه جولای تا نیمه‌های سپتامبر، نواحی ساحلی ترکیه بسیار شلوغ هستند و قیمت‌ها نیز در این بازه در حداکثر خود می‌باشد. بنابراین اگر به دنبال شلوغیِ کمتر و همچنین قیمت‌های ارزان‌تر هستید، در این بازه‌ی زمانی به ترکیه سفر نکنید.

ترکیه یکی از کشورهای جذاب جهان است.

غرب و شرق ترکیه

شهرهای اصلی و توریستی ترکیه، به همراه برخی از شهرهای شرق ترکیه و همچنین شهرهای ساحلی که در کنار دریا هستند، برای دیدن مناسبند. بیشتر توریست‌ها، در سفر به ترکیه، به نواحی غربی آن می‌روند و همین موضوع، باعث شده است که نواحی شرقی، توجه کمتری نسبت به قسمت‌های غربی دریافت کنند و در نتیجه، بکر و تا حد زیادی دست نخورده و زیبا باقی بمانند. هرچه بیشتر به سمت مشرق این کشور بروید، مذهب و فرهنگ خاورمیانه‌ای بیشتر به چشم می‌خورد، تعداد افراد کُرد بیشتر می‌شود و میزان میهمان نوازی مردم هم افزایش پیدا می‌کند.

البته که غرب ترکیه جذاب است، اما برای توریست‌هایی که به دنبال مکان‌های دست نخورده و سکوت و آرامش هستند، و همچنین می‌خواهند فرهنگ اصیل مردم ترکیه را مشاهده کنند، شرق ترکیه مکان مناسب‌تری است.

در شرق ترکیه، خرابه‌ها و آلونک‌های قدیمی جالب، غذاهای محلی خوشمزه و مهمان‌نوازی فوق العاده‌ی مردم این کشور، بیشتر از غرب آن دیده می‌شود. اگر از ما بپرسید، به شما می‌گوییم که چنانچه با اتوبوس به یکی از روستاهای شرق ترکیه بروید، امکان ندارد که لااقل یکی از مردم ترکیه شما را برای صرف چای یا غذا دعوت نکند! مردم این نواحی، کنجکاو، مهربان و به طور غیر قابل تصوری سخاوتمند هستند.

معمولاً از جولای تا نیمه‌های سپتامبر، نواحی ساحلی ترکیه بسیار شلوغ هستند

برای ترکیه چه قدر هزینه کنیم؟

مخارج سفر شما به این کشور زیبا (چنانچه خودتان بدون تور قصد داشته باشید به این کشور بروید) شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حمل و نقل درون کشور
  • خوردن غذا
  • قیمت بلیت هواپیما و هزینه‌ی ویزا
  • اسکان
  • هزینه‌های متفرقه

مختصری در مورد حمل و نقل، اسکان و غذا در ترکیه:

ترکیه کشور پهناوری است و اگر می‌خواهید از همه‌ی نواحی آن – از غرب تا شرق – دیدن کنید، بهتر است زمانی حدود ۵ هفته برای سفر به ترکیه در نظر بگیرید. در غیر این صورت، اگر فقط مایلید به نواحی توریستی آن و شهرهای غربی بروید، کمتر از این زمان مورد نیاز خواهد بود و چون هزینه‌ی جابجایی به شهرهای مختلف را نیز متحمل نمی‌شوید، پول بیشتری را از این نظر ذخیره خواهید کرد.

مسافرخانه‌ی مورد علاقه‌ی ما در استانبول، “هتل سلطان” بود که مکانی بسیار عالی با اتاق‌هایی تمیز و راحت و وسایل خوب بود. همچنین رستوران خوبی داشت که حتی اگر در این هتل اقامت نمی‌کنید نیز آمدن به رستوران آن و چشیدن طعم غذاهای لذیذ آن، ایده‌ی خوبی است. فضای رستوران نیز بسیار خوب و دوستانه بود.

غذاها در کشور ترکیه بسیار لذیذ هستند و در قسمت‌های کوچک و متنوع ارائه می‌شوند. کباب، غذای خوشمزه‌ای است و قیمت مناسبی هم دارد. علاوه بر کباب، غذاهای ویژه‌ی بسیار خوشمزه‌ی دیگری نیز هست که باید امتحان کنید تا به لذیذی آن‌ها پی ببرید.

بهتر است زمانی حدود 5 هفته برای سفر به ترکیه در نظر بگیرید.

هزینه‌ ورود به شهرها در ترکیه

هنگام سفر به ترکیه، تقریباً برای ورود به همه‌ی شهرهای اصلی در این کشور، باید مبلغی را بپردازید. هزینه‌ی ورود به استانبول، از سایر شهرها بیشتر است. دیدن مسجد ایاصوفیه به تنهایی، قیمت نسبتاً بالایی دارد و البته برای دیدن برخی مکان‌ها از جمله مسجد آبی (Blue mosque)، لازم نیست مبلغی را بپردازید.

نواحی شرقی ترکیه، مکان‌هایی مثل Ani، Nemrut و غیره، هزینه‌ی ورود کمتری دارند؛ اما اقامت و اسکان در آنجا هزینه‌بر است. هزینه‌ی جابجایی و رسیدن به آن شهرها نسبتاً زیاد است.

برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در سفر به ترکیه، یک راه این است که اگر می‌خواهید از حمام‌های قدیمی ترکیه دیدن کنید، بهتر است به یک ناحیه‌ی کمتر توریستی بروید که افراد خارجی کمتری از آن‌جا بازدید می‌کنند و قیمت مناسب‌تری هم دارد.

ویزای ترکیه

کانادایی‌ها و آسیایی‌ها، هزینه‌ی بیشتری را نسبت به آمریکایی‌ها و اکثر اروپاییان بابات اخذ ویزای ترکیه باید بپردازند (حدوداً سه برابر بیشتر)؛ برای فرانسوی‌ها و برخی دیگر از کشورها، ویزایی برای سفر به ترکیه لازم نیست و می‌توانند ۹۰ روز را در این کشور، بدون اخذ ویزا سپری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزا در کشورهای مختلف، به ویکی تراول مراجعه کنید.

در مورد یکی از قوانین مورد نظر در سفر به ترکیه، مثلاً لازم است لااقل یک صفحه‌ی خالی در پاسپورت شما وجود داشته باشد که تا حداقل ۶ ماه پس از ورود به ترکیه معتبر باشد. وارد شدن به ترکیه، در کل آسان است و بهتر است در هنگام ورود، یورو یا دلار آمریکا به همراه خود داشته باشید. ما برای پرداخت ویزا در مرز، یورو به همراه داشتیم و آن‌ها نیز به جز یورو، پول دیگری نمی‌پذیرفتند.

هنگام سفر به ترکیه، تقریباً برای ورود به همه‌ی شهرهای اصلی در این کشور، باید مبلغی را بپردازید.

ترکیه، کشوری با اکثریتِ جمعیتِ مسلمان

ترکیه کشوری است که اغلب جمعیت آن را افراد مسلمان تشکیل می‌دهند و بنابراین، نوشیدنی‌های الکلی در این کشور رواج چندانی ندارد. البته در استانبول اوضاع کمی متفاوت‌تر است و افراد زیادی را مشاهده می‌کنید که در حال نوشیدن شراب هستند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد نوشیدن شراب دارید، دقت داشته باشید که در نزدیکی مساجد این کشور اقدام به نوشیدن آن نکنید؛ چرا که بی‌احترامی بزرگی محسوب می‌شود.

وضعیت سلامت در کشور ترکیه

خطرات زیادی در ترکیه در مورد ابتلا به بیماری‌های سخت وجود ندارد. بنابراین در سفر به ترکیه، لازم نیست زیاد نگران وضعیت سلامت خود باشید. حتی در مورد مسمومیت‌های غذایی هم نگرانی زیادی وجود ندارد. زیرا سطح استاندارد بهداشت عمومی در ترکیه نسبتاً بالاست. لازم نیست که قبل از سفر به این کشور واکسیناسیون انجام دهید و همچنین باید اشاره کرد که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خوبی در ترکیه وجود دارند.

وضعیت ارتباطات در ترکیه – تلفن و اینترنت

در این کشور، زحمتی برای اتصال به اینترنت وجود ندارد؛ چرا که اکثریت هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و حتی برخی از خانه‌های ییلاقی در کنار سواحل (آلاچیق‌های ساحلی)، دارای وای فای هستند. بعضی از رستوران‌های توریستی نیز به وای فای مجهزند و در نتیجه شما بعد از سفر به ترکیه می‌توانید ایمیل‌ها و کارهای اینترنتی خود را به همراه صرف کباب و چای، انجام دهید!

تلفن و سیم‌کارت نیز در ترکیه بسیار ارزان است  آنتن‌دهی خوبی هم دارد. البته نیاز زیادی هم به تلفن همراه ندارید؛ چرا که در هتل‌ها می‌توانید از تلفن استفاده کنید. هتل‌داران، خودشان هم مایلند شماره تلفن شما را برای ارائه‌ی پیشنهادات بعدی جهت اسکان در هتلشان، از طریق ثبت شماره‌ی شما در دفاتر ویژه، داشته باشند.

در سفر به ترکیه، لازم نیست زیاد نگران وضعیت سلامتی خود باشید.

آیا شما هم تا به حال به ترکیه سفر کرده‌اید؟ به نظر شما این کشور چگونه است؟ تجربیات خود را در سفر به ترکیه، در قسمت نظرات با ما و خواننده‌های مجله قرمز در میان گذارید.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده از منبع : goatsontheroad.com

برای اطلاع از بهترین و زیباترین کشورهای توریستی در جهان، به مقاله‌ی ” ۲۰ کشوری که پیشنهاد می‌شود حتماً به آنجا سفر کنید“، مراجعه نمائید.