از بین بردن موهای زائد بدن یکی از دغدغه‌های مهم خانم‌ها به خصوص در فصل تابستان است. روش‌های مختلفی برای از بین بردن این موها وجود دارد اما هر روشی دردسرها و مشکلات خاص خود را دارد مثلا وکس کردن هزینه بر و دردناک است و تیغ زدن و اصلاح موهای زائد بدن هم با جای زخم و سوزش‌های ناراحت کننده‌ای همراه است که می‌تواند هر کسی را از این کار پشیمان کند. اما اصلاح موهای زائد بدن با تیغ اگر درست و اصولی انجام شود می‌تواند بسیار ساده، بدون درد و کم هزینه باشد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که موهای زائد بدن را چطور اصلاح کنید و چطور از پوست خود مراقبت کنید تا نتیجه بهتری از این کار بگیرید.

برای اصلاح موهای زائد بدن از ابزار مناسب استفاده کنید

اگرچه ابزارهای متنوعی برای اصلاح موهای زائد بدن خانم‌ها وجود دارند که همگی کیفیت خوبی دارند اما گاهی ابزارهای مخصوص اصلاح صورت آقایان بهترین وسیله برای از بین بردن موهای زائد هستند. تیغ‌های اصلاح مردانه به هم فشرده‌تر هستند و طوری طراحی شده‌اند که بتوانند موهای ضخیم را بهتر بتراشند و روی صورت منحنی تاثیر بیشتر و بهتری داشته باشند. به همین دلیل است که با کمک تیغ‌های اصلاح مردانه راحت‌تر می‌توان موهای زانو و مچ پا را تراشید.

موهای زائد بدن

قبل از اصلاح موهای زائد بدن پوست را لایه برداری کنید

حتما شما هم می‌دانید که لایه برداری پوست قبل از اصلاح تاثیر چشمگیری در اصلاح کامل و دقیق پوست دارد و از رشد موها به داخل پیشگیری می‌کند. این کار نه تنها پوست را نرم و شفاف می‌کند بلکه با از بین بردن سلول‌های مرده سطح آن، باعث می‌شود که موها در سطحی بالاتر قرار بگیرند و راحت‌تر بتوان آن‌ها را از ریشه قطع کرد. برای لایه برداری پوست قبل از اصلاح موهای زائد بدن می‌توانید از انواع اسکراب مخصوص بدن و یا لیف‌های لایه بردار استفاده کنید.

 

اصلاح را در انتهای استحمام انجام دهید

اصلاح موهای زائد بدن باید آخرین مرحله از استحمام شما باشد چون در طول حمام بر اثر تماس آب داغ و بخار روزنه‌های پوستی به خوبی باز می‌شوند و موها نرم و انعطاف پذیر شده و به راحتی و با عمق زیاد و نزدیک به ریشه موها اصلاح می‌شوند. در این مرحله شما کاملا مطمئن هستید که هیچ سلول مرده و یا چربی و کثیفی روی پوست شما وجود ندارد و موها کاملا آماده اصلاح هستند و این کار کمترین آسیب را به پوست شما خواهد زد.

 

به جای صابون از کرم مخصوص اصلاح استفاده کنید

صابون بدترین چیزی است که می‌توان روی پوست در حال اصلاح استفاده کرد، صابون نه تنها باعث خشک شدن و التهاب پوست می‌شود بلکه مواد و ترکیبات آن روی تیغ شما باقی می‌ماند و عمر آن را کاهش می‌دهد. در مقابل موادی مثل نرم کننده مو، روغن نارگیل یا کرم و روغن مخصوص بدن در مقدار کم آن می‌تواند احتمال رشد موها به داخل پوست و زخم و التهاب را به حداقل برساند. به طور کلی فرمول‌های روغنی بهتر از فرمول‌های ژلی هستند و با مرطوب کردن پوست آن را نرم و لطیف می‌کنند.

موهای زائد بدن

اصلاح موهای زائد بدن را در دو جهت انجام دهید

بیشتر افراد موهای زائد ساق پا و بازو را در یک جهت و معمولا رو به بالا و در خلاف جهت رویش موها اصلاح می‌کنند اما شما باید این کار را در دو جهت انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. در مرحله اول موها را در جهت رویش آن‌ها اصلاح کنید تا احتمال رشد موها به داخل کاهش یابد، سپس در مرحله دوم در خلاف جهت قبلی اصلاح را انجام دهید تا باقیمانده موهای زائد هم کوتاه شده و اصلاح شما کامل و دقیق انجام شود.

زانوها را با روشی متفاوت اصلاح کنید

همه شما حتما تجربه زخم کردن زانوها هنگام اصلاح را داشته‌اید، در واقع زانوها مستعدترین قسمت بدن در سوزش و زخم ناشی از اصلاح هستند و به همین دلیل باید موهای این قسمت را به روشی متفاوت از ساق پا اصلاح کرد.  راز موفقیت در اصلاح موهای زانو در این است که موهای این قسمت به جای پایین به بالا باید در جهات مختلف اصلاح شود. ابتدا زانو را خم کنید تا پوست آن به خوبی کشیده شود سپس در جهات مختلفی که موها در آن رشد کرده‌اند اصلاح را انجام دهید.

موهای زائد بدن

موهای زیر بغل را با این روش اصلاح کنید

اصلاح موهای زیربغل از دشوارترین مراحل اصلاح موهای زائد بدن است و همیشه با سوزش و رشد موها به سمت داخل همراه است. علت این مساله اصلاح اشتباه این قسمت است، بیشتر افراد موهای این قسمت را به سمت بالا یا پایین و با چندین حرکت ممتد تیغ می‌زنند و همین کار باعث تیره شدن زیر بغل و رشد موهای زیرپوستی می‌شود. اما روش درست اصلاح موهای زیر بغل کاملا متفاوت است، برای این کار ابتدا پوست زیر بغل را کاملا محکم بکشید و با دست دیگر خود با حرکاتی به شکل ایکس X موها را بتراشید. این روش بهترین روش برای اصلاح موهای زیر بغل است چون برخلاف موهای بازو و ساق پا که فقط در یک جهت رشد می‌کنند موهای زیر بغل حالت پیچشی دارند و در جهات مختلفی رشد می‌کنند و با این روش می‌توانید موها را در کمترین زمان و با عمق زیاد بتراشید.

با حرکات کوتاه از زخم شدن پوست جلوگیری کنید

یک ترفند موثر دیگر برای جلوگیری از بریدن و زخم کردن پوست هنگام اصلاح این است که کار اصلاح را با دقت و در زمان بیشتری انجام دهید و به جای این که همه ساق پا را در یک حرکت اصلاح کنید در حرکات کوتاه‌تر و دقیق‌تر این کار را انجام دهید تا هم در هر حرکت موهای بیشتری را کوتاه کنید و هیچ مویی را باقی نگذارید هم این که نیاز به تکرار اصلاح نداشته باشید چون تیغ زدن مکرر یک نقطه علت اصلی التهاب و زخم‌های پوستی ناشی از اصلاح است.

پس از حمام تیغ خود را ضدعفونی کرده و در محل مناسبی قرار دهید

پس از این که کار اصلاح را به اتمام رساندید لازم است که چند کار مهم را انجام دهید. اگر از تیغ‌های یکبار مصرف استفاده نمی‌کنید حتما تیغ خود را کاملا بشویید و ضدعفونی کنید تا هیچ مو و آلودگی روی آن باقی نماند. ابتدا تیغ را چند ثانیه زیر آب خیلی داغ بگیرید تا شسته شود سپس با الکل یا ضدعفونی کننده دیگری آن را تمیز کنید و با یک دستمال کاغذی یا حوله آن را کاملا خشک کنید. به خاطر داشته باشید که اگر آب روی تیغ شما باقی بماند باعث پوسیدن و کند شدن تیغ خواهد شد. محیط مرطوب حمام مکان مناسبی برای نگهداری از تیغ اصلاح نیست پس بهتر است تیغ را در ظرف مخصوص آن قرار داده و در کمد لوازم بهداشتی خود در اتاق خواب قرار دهید و در استفاده بعدی آن را با خود به حمام ببرید.

موهای زائد بدن

بلافاصله مرطوب کننده بزنید

به محض این که از حمام خارج شدید لازم است که همه قسمت‌های اصلاح شده پوست را با کرم مرطوب کننده مرطوب کنید. این کار از تحریک و التهاب زخم‌های ریزی که در سطح پوست شما ایجاد شده‌اند پیشگیری می‌کند و قرمزی و خارش پوست را به حداقل می‌رساند و پوست شما را نرم و لطیف می‌کند. در این مرحله شما اصلا نباید از کرم‌های لایه بردار استفاده کنید و بهتر است مرطوب کننده را زمانی که هنوز پوستتان خشک نشده است به کار ببرید.

موهای زائد بدن

سوزش ناشی از اصلاح را برطرف کنید

هرچقدر هم که ترفندهای اصلاح موهای زائد بدن را رعایت کرده باشید باز هم بسته به این که چقدر پوستتان حساس است ممکن است دچار سوزش ناشی از صلاح شوید. در این شرایط باید بهتر است از روغن‌های تسکین دهنده مثل روغن درخت چای کمک بگیرید. این روغن اثر قابض و ضدمیکروبی دارد و مقدار کمی از آن علاوه بر مرطوب کردن و نرم کردن پوست، سوزش و التهاب ناشی از اصلاح را نیز از بین می‌برد.

از نور خورشید فاصله بگیرید

پوست شما بلافاصله پس از اصلاح حساس و تحریک پذیر می‌شود و به راحتی ممکن است بر اثر عوامل مختلف دچار آسیب و التهاب شود. پس لازم است که کمی به پوست خود زمان بدهید تا روزنه‌های آن بسته شده و به حالت عادی بازگردد. معمولا بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از اصلاح در مقابل تابش نور خورشید قرار نگیرید و پس از این زمان نیز استفاده از ضدآفتاب روی پوست بدن را فراموش نکنید.

موهای زائد بدن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)