با کلماتی که در صنعت عطر است آشنا شوید


کلماتی که با عطر تناسب دارند

عطرها دنیای خاص و گسترده خود را دارند و کلمات تخصصی زیادی در این ارتباط به کار می‌رود که ممکن است گیج کننده باشد. اصطلاحات مربوط به عطر نامحدود و متعدد هستند و شناختن همه آن‌ها شاید کاری باشد که تنها کارشناسان خبره عطر از عهده آن بر می‌آیند اما برخی از اصطلاحات مربوط به عطر برای استفاده روزمره همه ما لازم است و بهتر است که با معنای آن‌ها آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم انتخاب بهتری را هنگام خرید و شناخت عطرهای جدید داشته باشیم. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما را با تعدادی از این اصطلاحات مربوط به عطر و تعریف و معنای هریک از آن‌ها و کاربردی که در شناخت عطرها دارند آشنا خواهیم نمود.

از آن‌جایی که موفق‌ترین و معروف‌ترین عطرسازان در جهان (در دو سه قرن اخیر) فرانسوی‌ها بوده‌اند به همین دلیل اکثر اصطلاحاتی که امروزه در ارتباط با عطرها به طور تخصصی به کار می‌رود ریشه فرانسوی دارند و در بیشتر مواقع معادل فارسی یا حتی انگلیسی مناسبی برای آن‌ها یافت نمی‌شود بنابراین مشکلی پیش نخواهد آمد اگر همان کلمه فرانسوی را با تلفظ صحیح آن فرابگیریم و استفاده کنیم.

 اصطلاحات مربوط به عطر نقش مهمی در شناخت انواع عطر و برخورد حرفه‌ای وو تخصصی با عطرها دارند به طور مثال ممکن است فروشنده‌ای ویژگی‌های عطر خاصی را برای شما توضیح دهد و شما به دلیل عدم آشنایی با اصطلاحاتی که او به کار می‌برد گیج شوید یا برداشت غلطی از توضیحات او داشته باشید بنابراین اگر می‌خواهید بهتر و تخصصی‌تر با دنیای عطرها آشنا شوید و عطرها را دست انتخاب کرده و از آن‌ها درست استفاده کنید لازم است این اصطلاحات را فرابگیرید. ممکن است با برخی از اصطلاحات مربوط به عطر که در این مقاله آمده است آشنایی داشته باشید اما قطعا تعدادی از این کلمات برای شما تازه خواهد بود.


معنی سیاژ Sillage

اصطلاحات مربوط به عطر

این کلمه فرانسوی که به صورت “سیاژ” تلفظ می‌شود به معنای رد و اثر، بیدار شدن و سر خوردن است اما در دنیای عطرها معنای تقریبا متفاوتی دارد. توجه کرده‌اید وقتی کسی عطر خاصی را استفاده کرده است و از کنار شما عبور می‌کند بوی خاصی به مشام شما می‌رسد؟ به این بو اصطلاحا سیاژ گفته می‌شود که در واقع رد و اثر آن عطر است که از آن برجا مانده و شما آن را حس می‌کنید. پس از این به بعد به خاطر داشته باشید بوی عطری که از تن رهگذران در محیط باقی مانده در واقع سیاژ عطر است.


نوت Note یکی از مهم‌ترین اصطلاحات مربوط به عطر

نوت یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین کلمات و اصطلاحات مربوط به عطر است که احتمالا همه شما با آن آشنایی دارید. نوت بخشی از ترکیب به کار رفته در عطر است که به سه دسته کلی تقسیم می‌شود: تاپ نوت یا نوت اولیه یعنی چیزی که هنگام اسپری کردن عطر حس می‌کنید، میدل نوت یا نوت میانی یعنی بویی که چند دقیقه پس از اسپری کردن عطر روی لباس و تن شما باقی می‌ماند و بیس نوت یا نوت پایانی که بوی باقی مانده از عطر حدود چند ساعت پس از اسپری کردن است. تاپ نوت کمترین دوام را دارد و به سرعت تبخیر می‌شود، سپس نوت میانی که از آن به عنوان قلب عطر یاد می‌شود را حس می‌کنیم و در انتها نوت پایانی چیزی است که از عطر شما به جا می‌ماند. نوت‌ها می‌توانند خالص یا ترکیبی از چند رایحه مختلف باشند که بسته به نوع عطر متفاوت است.


تبخیر Drydown

تبخیر عطر به مرحله‌ای گفته می‌شود که نوت آغازی و نوت میانی عطر به طور کامل تبخیر شده باشد و نوت پایه یا نوت پایانی عطر به جا مانده باشد. در این مرحله مایعات عطر شامل الکل و رایحه‌های مایع تبخیر شده و تنها اثر آن به جا مانده است. رسیدن به این مرحله در زمان مشخصی اتفاق می‌افتد که از حدود نیم ساعت تا دو ساعت طول بکشد و بر اساس نوع استفاده و ترکیبات به کار رفته و همین طور ویژگی‌های فردی شما متفاوت است و به همین دلیل است که بوی هر عطر روی تن هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت احساس می‌شود.


ترکیب Accord

اصطلاحات مربوط به عطر

اگر با موسیقی آشنا باشید حتما کلمه آکورد را می‌شناسید. آکورد در لغت به معنای ترکیب و هارمونی است و در دنیای عطرها زمانی به کار می‌رود که بخواهیم به ترکیب دو یا چند نوت و رایحه اشاره کنیم که این ترکیب بویی کاملا متفاوت و جدید را نسبت به مواد تشکیل دهنده خود به وجود آورده است به طور مثال رایحه گل رز و رایحه وانیل هر یک بوی خاصی دارند اما ترکیب این دو آکورد متفاوتی را به وجود می‌آورد که در ساخت عطر مد نظر قرار می‌گیرد.


عطرهای غذا Gourmand

این کلمه در لغت به معنای طعمکاری و خوش خوراک بودن است کاربرد آن در دنیای عطرها هم چندان به این موضوع نامرتبط نیست. عطرهای گورماند جزو محبوب‌ترین دسته‌های عطر هستند و به عطرهایی اطلاق می‌شوند که ترکیبات رایحه آن‌ها در آشپزخانه‌ها یافت می‌شود مثل عسل، وانیل، شکلات و انواع میوه‌ها که خوراکی و غذایی هستند اما رایحه آن‌ها هم استخراج می‌شود و در ساخت عطر به کار می‌رود مثل عطر تیری موگلار و پرادا کندی.


آلدهید Aldehydes

آلدهید نوعی ترکیب معطر شیمیایی است که هر چند به طور طبیعی در مواد خوشبو مثل گل رز هم وجود دارد اما نوع مصنوعی آن نیز در آزمایشگاه‌های عطرسازی تولید می‌شود و به عطرها اضافه می‌شود که حالتی تند و خوشبو و شبیه به بوی مرکبات دارد و مورد پسند بیشتر افراد است. یکی از معروف‌ترین عطرهایی که حاوی آلدهید هستند عطر شماره ۵ شانل است.


غلظت Concentration و کاربرد آن در اصطلاحات مربوط به عطر

یکی از مهم‌ترین انواع دسته بندی عطرها، دسته بندی بر اساس غلظت آن‌ها است که در مقالات قبلی مجله قرمز به آن اشاره کرده‌ایم. در این اساس عطرها بر اساس میزان غلیظ بودن ماده معطر در آن‌ها به پرفیوم، او دو پرفیوم، او دو تویلت و اودو کلون تقسیم می‌شوند. هرچه میزان غلظت عطری بیشتر باشد ماندگاری آن نیز روی پوست شما بیشتر خواهد بود چون ماده حلال کمتری در آن به کار رفته است و البته قیمت بالاتری هم دارد.


شرقی  Oriental

حتما زیاد با این اصطلاح در دنیای عطرها مواجه شده‌اید. رایحه‌های شرقی ویژگی‌های خاصی دارند مثل تندی و گرم بودن و دوام بالاتر. از مهم‌ترین رایحه‌های شرقی می‌توان به عود، عنبر و بیشتر ادویه‌ها مثل دارچین و زنجبیل اشاره کرد که چون منشاء شرقی دارند به این نام شناخته می‌شوند. از معروف‌ترین عطرهای شرقی می‌توان به Velvet Orchid برند تام فورد و Opium از برند ایو سن لوران اشاره کرد.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)