استفاده از عطر یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی است که در طول روز به آن نیاز داریم. عطری که انتخاب می‌کنیم نقش مهمی در جذابیت و جایگاه اجتماعی ما دارد و اگر این انتخاب درست انجام شود و استفاده از عطر به درستی صورت گیرد در افزایش اعتماد به نفس و ارتقاء استایل ما تاثیر زیادی خواهد داشت. اما استفاده از عطر چطور باید صورت بگیرد؟ در این مقاله می‌خواهیم روش صحیح استفاده از عطر را در سه مرحله که شامل انتخاب عطر، آماده‌سازی زمینه و استفاده نهایی از عطر است بیان کنیم.

انتخاب عطر

تفاوت‌های انواع مختلف عطر را بشناسید: برخی خانم‌ها ترجیح می‌دهند همیشه از یک عطر استفاده کنند اما برخی دیگر بنا به موقعیت و فصل عطر خود را عوض می‌کنند. شما جزو هرکدام از این دو دسته که باشید باید بتوانید انواع عطر ار تشخیص دهید. عطرها بر اساس غلظت خود به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • اودکلن که تنها یک ساعت دوام دارد یا اودوتویلت که دوساعت دوام دارد.
  • اودوپرفیوم که غلظت بیشتری دارد و بوی آن تا چهار ساعت دوام می‌آورد.
  • پرفیوم یا عطر خالص که بیش از شش ساعت دوام دارد.

استفاده از عطر مناسب شخصیت شما

عطر مناسب شرایط اجتماعی و کاری خود را پیدا کنید: شما باید شرایط محل کاری خود را در انتخاب غلظت و نوع عطر در نظر بگیرید به طر  مثال اگر در محل بسته و کوچکی کار می‌کنید نباید از عطرهایی که بوی تند و غلیظی دارند استفاده کنید و یا اگر از نظر عرفی استفاده از عطر تند در محل کار شما ایراد دارد از عطرهای ملایم و ساده استفاده کنید.

عطر را امتحان کنید: در مقاله قبلی به طور کامل همه نکات لازم برای امتحان کردن عطر را بیان کردیم که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

عطری انتخاب کنید که با شخصیت شما سازگاری داشته باشد: به طور کلی ۷۵ درصد از عطرها حاوی مقداری رایحه یکی از انواع گل رز هستند که این مقدار در عطرهای مختلف متفاوت است. علاوه این هزاران رایحه دیگر با هم ترکیب می‌شوند تا رایحه یک عطر را بسازند و به همن دلیل است که هیچ دو عطری را نمی‌توان یافت که رایحه کاملا یکسانی داشته باشند که هر نوعی برای شخصیت و ویژگی‌های خاصی مناسب است. به طور کلی رایحه عطرها را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد، گیاهی، چوبی، میوه با گل و شرقی:

  • عطرهای گیاهی یادآور بوی چمن کوتاه شده، برگ و گیاهان هستند و حسی تمیز القا می‌کنند که برای خانم‌هایی با شخصیت ورزشکارانه و برای موقعیت‌های معمولی و استفاده روزانه مناسب هستند.
  • عطرهای چوبی تنوع بالایی دارند اما همگی جزو عطرهای گرم هستند و رایحه چوب‌های معطر را در خود دارند و برای خانم‌های بااحساس انتخاب مناسبی هستند.
  • عطرهای میوه‌ای و گل حالتی رمانتیک و احساسی و معصومانه دارند که درر برخی انواع آن، رایحه میوه و در برخی رایحه گل قوی‌تر است. این عطرها برای استفاده روزانه مناسب هستند و اگر عطری می‌خواهید که رایحه تروتازه داشته باشد از این نوع استفاده کنید.
  • عطرهای شرقی تا حدی به عطرهای چوبی نزدیک هستند و معمولا در کنار آن‌ها از رایحه گل هم استفاده می‌شود و بوی تندی دارند و برای استفاده در مهمانی‌ها مناسب هستند. خانم‌هایی که شخصیتی خاص و متفاوت دارند و دوست دارند مرموز جلو کنند می‌توانند از این دسته رایحه استفاده کنند.

 

آماده‌سازی برای استفاده از عطر

پوست خود را تمیز و مرطوب کنید: آماده کردن پوست برای استفاده از عطر تضمین می‌کند که عطر شما دوام بیشتری داشته باشد و در بهترین حالت و بیشترین زمان ممکن تن شما را خوشبو کند. برای این کار ابتدا باید پوستی تمیز داشته باشید قبل از زدن عطر بهتر است حمام کنید یا دوش بگیرید و پس از آن از لوسیون‌های مرطوب کننده بدن استفاده کنید. چون رایحه عطر روی پوست تمیز و مرطوب دوام بیشتری دارد تا زمانی که پوست شما کثیف و خشک باشد.

از لوسیون و شوینده مناسب استفاده کنید: معمولا توصیه می‌شود که از لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌ها و شوینده‌هایی استفاده کنید که فاقد بو باشند تا رایحه عطر شما با بوهای دیگر مخلوط نشود اما اگر بوی این مواد با عطری که انتخاب کرده‌اید هماهنگ باشد نه تنها بوی عطر خراب نخواهد شد بلکه بهتر حس خواهد شد. مثلا اگر از شوینده‌ای با عطر پرتقال استفاده کرده‌اید پس از آن بهتر است از یک عطر میوه‌ای استفاده کنید تا هماهنگی این دو بهتر خود را نشان دهد.

استفاده از عطر روی پوست تمیز و مرطوب

استفاده از عطر

عطر رو روی نقاط نبض خود بزنید: در زدن عطر افراط نکنید، هرچه عطر را کمتر بزنید رایحه آن بهتر حس خواهد شد اما اگر آن را خیلی کم بزنید پس از چند دقیقه خواهد پرید. اگر از عطر غلیظ یعنی پرفیوم یا اودوپرفیوم استفاده می‌کنید می‌توانید آن را روی نقاط نبض خود یعنی مچ دست و رگ گردن بزنید اما اگر از انواع رقیق‌تر عطر استفاده می‌کنید می‌توانید آن را پشت گوش، پشت زانو یا آرنج بزنید.

عطر را از فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری اسپری کنید: عطرهایی که دارای اسپری هستند نسبت به عطرهایی که اسپری ندارند فروش بیشتری دارند چون استفاده از آن‌ها ساده‌تر است و دوام عطر با اسپری کردن آن بیشتر است. عطر را از نزدیک روی لباس یا تن خود نزنید بلکه بطری را در فاصله حداقل ۱۵ تا بیست سانتی‌متری خود بگیرید و اسپری کنید. می‌توانید از روش فرانسوی برای عطر زدن استفاده کنید به این شکل که عطر را در هوا اسپری کنید و سپس از آن هوا عبور کنید تا عطر روی شما بنشیند.

عطر را مستقیم به پوست خود نمالید: حتی اگر شناخت کاملی از ترکیبات ماده موجود در عطر دارید نباید آن را مستقیم روی پوست خود بمالید چون ترکیبات شیمیایی متعددی در عطر وجود دارد که ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک و آسیب پوستی شود و از همه مهم‌تر رایحه آن را تغییر دهد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)