این جمله که “از هر روز خود یک شاهکار بسازید“،  نقل قول شده از سوی مربی بسکتبال آقای “جان وودن”  است. از نظر “جان وودن”، تبدیل کردن هر روز به یک شاهکار ، به این معناست که هر لحظه از زندگیتان فقط روی همان کاری که اکنون دارید انجامش می‌دهید تمرکز کنید تا بتوانید بهترین توانایی های خود را بُروز دهید و از آن روزتان یک شاهکار خلق نمایید.  برای رسیدن به این موقعیت،  لازم است که قدرت زمان حال را درک کنید و متوجه شوید که نمی‌توان کاری راجع به زمان گذشته و دیروز و دیروزها انجام داد. در ضمن، شما فقط می‌توانید از طریق زمان حال و همین اکنون، بر روی زمان آینده و فردای خود تاثیرگذار باشید. پس درک اینکه زمان حال بسیار قدرتمند است، بسیار مهم است.

اگر شما اکنون در حال خواندن این مقاله هستید، کمی‌ تامل کنید و روی تک تک جملاتی که می‌خوانید، به خوبی دقت کنید تا به طور کامل معنای “قدرت زمان حال” برای شما مشخص شود و بتوانید به طور کاربردی، در زندگیتان از زمان حال استفاده نمایید.

  • یک نکته‌ی مهم و دو پرسش

به این مسئله دقت داشته باشید که همین حالا; در لحظه‌ی اکنون، در کجا قرار دارید و چه کاری دارید انجام می‌دهید. آیا شما در زمان حال دارید زندگی می‌کنید و مشغول انجام کار مورد علاقه‌تان برای رسیدن به اهدافتان هستید یا  اینکه در زمان حال هستید اما دارید به گذشته‌ها فکر میکنید و افسوس میخورید و تنها کاری که میکنید دست روی دست گذاشتن است و بس. اگر کار دوم را دارید انجام میدهید آگاه باشید که در حال تخریب زمان حال و تحریب زمان آینده خود هستید.

یک بار دیگر دو پرسش بالا را از خود بپرسید.  پاسخ صادقانه به این پرسش‌ها، شروع حرکت مثبت شما برای ساختن یک شاهکار از هر روز زندگی‌تان است. برای مثال به جای اینکه روی یک باخت که در گذشته داشته‌اید تمرکز کنید، روی زمان حال و بررسی امکانات مجددتان برای شروع دوباره و مثبت نگری نسبت به آینده تمرکز کنید.

گذشته‌ها را هر چه بوده رها کنید، چه یک ساعت از آن گذشته باشد چه یک هفته یا یک ماه. ترس و نگرانی نسبت به آینده را نیز رها کنید چه در مورد هفته‌ی آینده باشید چه درمورد سال آینده.  این بنیش را به دست آورید که تنها با انجام دادن کارهای کوچک کوچک در زمان حال  است که می‌توانید از هر روز خود یک شاهکار بسازید و تنها چیزی که در دسترس دارید زمان حال است.

  • قدرت نظم بخشیدن به کارها

نکته‌ی دیگری که “جان وودن” به آن اشاره دارد این است که هرگز در دام این تله نیفتید که اگر کار امروزتان را با تنبلی رها کنید می‌توانید با دوبرابر کار کردن فردا، آنرا جبران کنید. موکول کردن کار امروز به فردا، اشتباهی ست که نباید انجام شود. شاهکاری که امروز می‌توانید خلق کنید فردا از دستتان در می‌رود.  به علاوه اینکه اگر می‌توانید فردا دوبرابر کار کنید چرا همین امروز دوبرابر کار نمی‌کنید؟

  • با چه روشی می‌توان از هر روز یک شاهکار ساخت؟

شاهکار

کلید اصلی ساختن یک شاهکار از هر روزتان دو تا چیز است. اول نظم، دوم ثابت قدم.

جان وودن خودش برای خودش یک برنامه‌ی هر روزه دارد که بتواند با نظم و ثابت قدم بودن هر روزه‌اش، کارهایش را جلو ببرد. او با همین روش،  اعضای تیم ورزشی‌اش  را نیز هماهنگ کرده و برنامه‌هایشان را جلو می‌برد. از نرمش‌های هر روز برای گرم شدن بدن گرفته تا تمرین های بدنی و انجام ورزشهای سخت و ورزش اصلی، اینها کارهایی ست که باید هر روز انجام شوند تا هر روزِ تیم،  تبدیل شود به یک شاهکار.  شاهکاری ک توسط به کار بردن هر ثانیه و دقیقه از هر روز و داشتن نظم و ثبات قدم در انجام کارها بدست می‌آید و هیچ راز دیگری در میان نیست.

  • یک روز شاهکار چیزی نیست جز انجام دادن صحیح یک برنامه‌ی کاری.
  • اجازه ندهید دیروزتان وارد امروزتان شود.
  • نگران چیزهایی که قابل کنترل شما نیستند نباشید چون روی چیزهایی که قابل کنترل شما هستند اثر منفی می‌گذارد.
  • اجازه ندهید کارهایی که نمی‌توانید انجامشان دهید، مانع از انجام کارهایی شوند که می‌توانید انجامشان دهید. به عبارتی دیگر روی کارهایی که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید نه روی کارهایی که انجامشان از عهده ی شما خارج است.

از دیگر تمرین‌های جان وودن، تمرین رسیدن به شخصیت خودشکوفاست. شخصیتی که بر روی خودش کنترل داشته باشد، کسی که بتواند با نظمِ هر روزه ، قدم بردارد و احساساتش را تحت کنترل خودش در آورد،  کسی که قضاوت صحیح داشته باشد و منطقی باشد. داشتن این ویژگی‌ها برای رسیدن به یک شخصیت خودشکوفا که در بالای هرم مزلو قرار دارد، حیاتی هستند.

شخصیت خودشکوفا کسی نیست که فقط به فکر خودش باشد. اینکه به فکر دیگران و نیازهای آنها نیز باشید بخشی از خلق یک روز شاهکار و تبدیل شدن به یک شخصیت خودشکوفاست. اینکه بدانید دارید کاری را برای کسی انجام می‌دهید که او هرگز قادر به پرداخت دستمزد شما نیست، می‌تواند نشانگر یک شخصیت خودشکوفا باشد. شخصیتی که عشق ورزیدن را بدون قید و شرط انجام می‌دهد و نیازی به عشق ورزیدن از سوی شخص مقابلش ندارد.

برای رسیدن به چنین جایگاهی، نیاز به نظم بخشیدن به تمام لحظات زندگی‌تان دارید. این نظم بخشیدن و اجرای این نظم، خودش نیازمند این است که روی لحظه‌ی اکنون تمرکز کنید و اجازه ندهید گذشته‌ها تمرکز شما را از لحظه‌ی اکنون بربایند.

با هر روز جدیدی که در زندگی تان می‌آید، طوری برخورد کنید گویی آن روز یکی از مهمترین روزهای زندگی‌تان است. برای تک تک روزهایتان، بهترین تلاشی را که می‌توانید انجام دهید، انجام دهید. سپس متوجه خواهید که دارید از هر روزتان یک شاهکار خلق می‌کنید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Craig Impelman

منبع: thewoodeneffect