زندگی کوتاه است اما زیباست. بیدار شو از سفر زندگی لذت ببر…

۱- در زندگی عاشق اشتباهاتتان باشید

همیشه این نکته را فراموش می‌کنیم که می‌توان از اشتباهات، درسهای بزرگی آموخت که باعث رشد و پیشرفت ما می‌شوند. پس آیا نباید چنین معلم بزرگی را دوست داشت؟  زیاد به خودتان سخت نگیرید، یک روز می‌رسد به گذشته نگاه می‌اندازید و به اشتباهاتتان می‌خندید.

۲-  به اشتباه کردن بگویید بله

گاهی رفتن ورای ناشناخته‌ها، و خارج شدن از محدوده فعلی و گرم و نرمتان،  و امتحان کردن چیزهای جدید،‌‌ترسناک به نظر می‌رسد،  اما یاد بگیرید به این سفرها بیشتر بروید چرا که باعث باز شدن ذهن شما می‌گردند و درنهایت به نفعتان هستند چون فرصتهای جدیدی را به شما عرضه خواهند نمود.

۳- کیفیت بهتر از کمیت است

سعی نکنید آچار فرانسه باشید،  یا به عبارتی دیگر همه کاره و هیچ کاره. بهتر است روی همان تعداد اندک کارهایی که انجام می‌دهید تمرکز کنید تا اینکه روی کارهای زیاد اما بدون تمرکز.  کیفیت کارها وقتی پراکنده می‌شوند، از بین می‌رود و این یعنی هدر دادن زمان و انرژی.

۴- به دیگران بگویید چه احساسی دارید

اگر کسی باعث رنجش شما شد، در کمال صداقت احساسی که دارید را به او بگویید. اگر یک قرار ملاقات عاشقانه‌ی خوب داشتید و از نظر شما همه چیز عالی بود، اجازه دهید طرف مقابلتان احساس قلبی شما را بداند. وقتی در حال مکالمه تلفنی با پدر یا مادرتان هستید و می‌خواهید خداحافظی کنید به آنها بگویید دوستتان دارم. زندگی آنقدر کوتاه است که گاهی  نگفتن این جمله زود دیر می‌شود. نمی‌دانیم آیا دفعه‌ی بعدی هم وجود دارد که احساسمان را بگوییم یا نه.

۵- یاد بگیرید که عاشق تغییر باشید

هیچ چیز در زندگی قابل پیش بینی نیست،  تنها چیزی که در مورد زندگی می‌توان به طور دقیق پیش بینی کرد این است که زندگی همیشه یک جور نیست. همه چیز در حال تغییر است و نمی‌‌توان از این حقیقت فرار کرد. یاد بگیرید توان پذیرش این حقیقت را داشته باشید.

۶-‌‌ترس از شکست،  بیشتر از خود شکست، مخرب است

این ترس از شکست است که مانع ما می‌شود برای تحقق رویاهایمان. وقتی که فارغ التحصیل می‌شوید، چیزی ندارید که از دست بدهید پس چرا شروع نمی‌کنید به راه اندازی کسب و کاری که همیشه خواهان آن بودید؟ مطمئن باشید حتی بدترین پیش نویس ذهنی شما که باعث‌‌ ترس و مانع حرکتتان شده،  آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست.  شکست خوردن و شروع کردن از صفر، به معنای رسیدن به آخر دنیا و یک شکست بزرگ نیست.

۷- نگران حرف مردم نباشید

اینکه مرتبا چشم به دهان مردم بدوزید و تصمیمات زندگی خودتان را بر اساس حرف مردم بگیرید، بدترین ظلمی‌‌ست که در حق خودتان انجام می‌دهید. در آینده متوجه می‌شوید که این کار چقدر احمقانه است. مهم آن احساسی است که خودتان نسبت به خودتان دارید. اگر این احساس خوب بود، مهم نیست دیگران چطور فکر می‌کنند.

زندگی و سفر در آن

۸- با خودتان و دیگران صادق باشید

همیشه به خودتان و به دیگران حقیقت را بگویید. صادق بودن به شما آنچنان آرامشی می‌دهد که قیمتی برای آن نمی‌توانید متصور شوید. هر ارتباطی که بر پایه‌ی دروغ ساخته شود، دوام نخواهد آورد.

۹- تا جایی که می‌توانید با آدمهای جدید، دیدار داشته باشید

شاید خیلی واضح به نظر نیاید اما مردمی‌ که آنها را ملاقات می‌کنید می‌توانند به شما کمک کنند. با دیگران آنجور که دوست دارید با شما رفتار شود رفتار کنید.  دنیا خیلی کوچک است و با ملاقات افراد مختلف، شگفت زده خواهید شد.

۱۰- زمانی را برای تنهایی خودتان اختصاص دهید

تنهایی  می‌تواند یک اتفاق بسیار عالی باشد. زمانهایی را برای تنهایی خودتان اختصاص دهید که فقط خودتان باشید وخودتان. سعی کنید بهترین دوست خودتان، خودتان باشید. خودتان را به نهار دعوت کنید یا به دیدن یک فیلم بروید، یا حتی به تنهایی به یک سفر بروید. برای برخی‌ها حتی تصور تنهایی هم غیرقابل هضم و‌‌ ترسناک است اما اینطور نیست بلکه برعکس،  هر چه بیشتر با خودمان وقت بگذرانیم، شناخت بیشتری از خودمان پیدا خواهید کرد.

۱۱- یاد بگیرید سوالات عالی بپرسید

شما همیشه همه چیز را نمی‌دانید و این از خوش شانسی شماست اگر آدمهایی را پیدا کنید که از شما داناتر هستند. همیشه کنجکاو باقی بمانید و سوالات عالی طرح نمایید. بیشتر گوش بدهید، کمتر حرف بزنید و به سوال کردن ادامه دهید. برخی مردم هستند که داستانها و درسهای بزرگی دارند که به شما بدهند. فقط کافی ست در مواجه با آنها، مشتاقانه به پرسشگری ادامه بدهید.

۱۲- از هر آنچه دارید به بهترین نحو استفاده کنید

استیوی واندر ( Stevie Wonder ) توانایی دیدن نداشت اما گوشهای فوق العاده‌ای برای موسیقی داشت. او با شناخت این توانایی‌اش،  علی‌رقم نابینا بودنش، سعی کرد استعداد خودش در زمینه موسیقی پرورش دهد. او امروز، ۲۱ جایزه از آکادمی‌ موسیقی دریافت کرده تا به خودش نشان دهد با همان چه در اختیار داشت، توانست قله‌های زیادی را فتح کند. یاد بگیرید بر روی داشته‌هایتان تمرکز کنید به جای اینکه نسبت به موقعیت و شرایط ناخواسته خود، شکایت کنید و غر بزنید.

۱۳- به دیگران احساس خوب منتقل کنید

هرگز نیروی بزرگی که در یک تعریف کوچک از دیگران وجود دارد را دست کم نگیرید. به آدمهای اطراف خود احساس خوب بدهید و دنیا همین حس خوب را در جبران این کار،  به شما خواهد داد. مردم، کسانی که باعث شده‌اند تصور کنند آدمهای متمایزی هستند را فراموش نخواهند کرد.

۱۴- بر روی خودتان سرمایه گذاری کنید

هرگز دست از آموختن بر ندارید.  به هر حال مدرسه و دانشگاه یک روزی تمام می‌شود،  اما زندگی هنوز تمام نشده و اگر دست از رشد کردن بردارید یعنی در حال مرگ هستید.  یک مهارت جدید یاد بگیرید. یک کتاب جدید بخوانید. یک زبان جدید یاد بگیرید. یک کلاس جدید بروید. رقص یاد بگیرید. نواختن یک ساز موسیقی جدید را یاد بگیرید. مهم نیست کدام یک از اینها را انجام می‌دهید،  چیزی که مهم است این است که روی رشد و نمو خودتان سرمایه گذاری کنید.

یاد گیری در زندگی

۱۵- کاری که برایتان چالش انگیز اما دوست داشتنی‌ست را انجام دهید

چیزی که نسبت به آن شور و شوق زیادی دارید، اما در عین حال هم یک چالش برای شما محسوب می‌شود را پیدا کنید و انجامش دهید. احساس برنده بودن زیادی به شما دست خواهد داد وقتی آن کار را انجام دادید.

۱۶- یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید

شما هرگز نمی‌توانید تمام زندگی و آدمهایش را دوست داشته باشید تا وقتی که تمام و کمال،  خودتان را دوست نداشته باشید.  وقتی به آینه نگاه می‌کنید به خودتان بگویید تو چقدر خوشگل و خوشتیپ هستی. این جمله را اغلب مواقع بگویید. حقیقت این است که شما واقعا منحصر به فرد هستید و هیچ کسی در دنیا وجود ندارد که کاملا از نظر ظاهری و باطنی شبیه به شما باشد. پس این موجود منحصر به فرد را دوست داشته باشید. او را در آغوش بگیرید. عاشقش باشید. دیگران بیشتر شما را از روی اینکه خودتان چقدر خودتان را دوست دارید، دوست دارند.

۱۷- برای دیگران نردبان باشید

وقتی کسی را دیدید که در موقعیتی است که شما در ابتدای راهتان در آن موقعیت بودید، به او کمک کنید تا رشد کند. نردبان بودن برای دیگران،  فقط کار کسی است که خودش در پله‌های بالا است. آنچه آموخته‌اید را،  در اختیار دیگران نیز بگذارید.

۱۸- از سفر زندگی لذت ببرید

همه‌ی ما اهداف و آرزوهایی داریم. شاید شما هم اکنون در مسیر همین رویاها در حال گام برداشتن هستید. رسیدن به آنچه مدتها بر روی آن داشتید کار می‌کردید گاهی می‌تواند خوشایند هم نباشد اما در عوض یاد بگیرید از سفر زندگی در هرلحظه اش،  لذت ببرید و به تمام لحظه‌های  برد و باخت خود احترام بگذارید.  در آینده،  زمانی می‌آید که می‌گویید کاش زمان می‌ ایستاد، پس همین حالا از زمانی که در اختیار دارید یک زمان جاودانه بسازید.

۱۹- مقایسه کردن با دیگران هیچ معنایی ندارد مقایسه فقط باید با خودتان باشد

دست از مقایسه خود با دیگران بردارید. شاید شما هرگز قوی‌‌ترین شخص در باشگاه بدن سازی نشوید یا وارد لیست ثروتمند‌‌ترین افراد دنیا نشوید یا مقام اول دوی ماراتن را بدست نیاورید، و اگر نرسیدن به این موارد باعث ناراحتی شما می‌شود هنوز نکته اصلی را نگرفته‌اید. شما باید به جای این مقایسه‌های اشتباه ، امروز و دیروز خودتان را باهم مقایسه کنید که چقدر در هر زمینه‌ای رشد و پیشرفت داشته‌اید.  اگر این کار را انجام دهید،  رسیدن به موفقیت برای شما حتمی‌ است. اگر تمرکز خود را بر روی رشد اندک اندک  اما هر روزه قرار دهید،  ناگهان متوجه می‌شوید چقدر پیشرفت داشته‌اید و از آن شگفت زده خواهید شد.

۲۰- ریسک‌های بزرگ بکنید

بروید دنبال هر آنچه می‌خواهید.  می‌توانید دست از کار فعلی تان بکشید و کسب و کار جدیدتان را راه اندازی کنید. اگر دوست دارید پرش آزاد داشته باشید این کار را بکنید; سوار هواپیما شوید و از آن بپرید.  به دنبال شخص رویایی مورد نظرتان بروید و به او بگویید سلام. شاید هرگز موفق نشوید اما همیشه هم شکست نخواهید خورد.

۲۱- کشف کنید ببیند برای چه کاری آفریده شدید و همان کار ر انجام دهید

بررسی کنید ببینید در کودکی چه کارهایی می‌کردید که باعث شگفتی اکنون‌تان است.  این همان استعداد نهفته در درون شماست.  برخی‌ها متولد شده اند تا یک هنرمند باشند،  یا یک کارآفرین یا هر مورد دیگر. زمانی را به این اختصاص دهید که بررسی کنید چه کاری هست که به شما احساس زنده بودن و زندگی کردن می‌دهد و همان کار را انجام دهید.  زندگی‌تان را برای ساختن رویاهای خودتان صرف کنید نه برای ساختن رویاهای دیگران.

چیزی که دنیا بیشتر از همه چیز به آن نیاز دارد انسانهایی‌ست که عاشق کاری که انجام می‌دهند باشند.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Jordan Fried

منبع: Success