شرکت های بزرگ در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، با فروشگاه‌های سنتی همکاری نزدیکی را آغاز کرده‌اند. در اینجا درباره‌ی فروشگاه‌های اینترنتی و همکازی آن‌ها با فروشگاه هایی که محصولات خود را به طور سنتی (غیر اینترنتی) می‌فروشند اطلاعاتی ارائه می‌دهیم. فروشگاه‌های اینترنتی به نظر می‌رسد در آینده به سمت یکپارچگی این دو نوع فروشگاه (آنلاین و غیر آنلاین) در حال پیشروی هستند.

همکاری فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، با فروشگاه های سنتی (فروشگاه های غیر آنلاین)

شرکت علی بابا (Alibaba) و جی. دی (JD)، در حال همکاری‌های نزدیک با فروشگاه‌های بزرگ سنتی (منظور فروشگاه‌هایی است که فروش آنلاین ندارند و فقط به صورت آفلاین محصولات خود را می‌فروشند) هستند. هولدینگ علی بابا، شرکت غالب و مسلط در حوزه‌ی تجارت الکترونیک در چین می‌باشد، و همچنین رقیب نزدیک این شرکت – یعنی JD.com – که رتبه‌ی نخست را در بین فروشگاه‌های اینترنتی در کشور چین دارد – هر دو به طور جداگانه بیان کرده‌اند که در حال گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های خود با فروشگاه های سنتی هستند تا بدین وسیله، بتوانند مواد غذایی بیشتری را به صورت آنلاین به فروش برسانند.

در اینجا لازم است نکته‌ای را ذکر کرد و آن اینکه شرکت علی بابا، در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر در زمینه‌ی تجارت الکترونیک در کشور چین آورده نشده است به دلیل این که شرکت علی بابا، به بازارهای آنلاین سرویس دهی می‌کند و خودش صاحب محصولاتی نیست که در بازارهای مختلفِ تحت حمایت وی (مثلاً Tmall و Taobao) فروخته می‌شود.

دو مورد از فروشگاه‌های اینترنتی و استراتژی جدید آن ها

در یکی از قراردادها، سوپرمارکت Lianhua  در چین، که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های مواد غذایی و خواربار در چین است، بیان کرده که در حدود ۱۸% از سهام خود را به شرکت علی بابا می‌فروشد. به گفته‌ی یکی از مسئولان این فروشگاه سنتی – که حدود ۳۶۱۸ فروشگاه در نقاط مختلف دارد – با کمک شرکت علی بابا ما قادر خواهیم بود که نیازهای مشتریان مختلف را که به صورت آنلاین سفارش می‌دهند یا با مراجعه‌ی حضوری به فروشگاه اقدام به خرید محصولات می‌کنند، رفع نمائیم.

شرکت علی بابا، استراتژی همکاری با خرده فروشان سنتی را در دستور کار خود قرار داده است.

پایان امپراطوری کسب و کارهای صرفاً اینترنتی (Pure e-retail business) !

همکاری بین فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های سنتی (معمولی/ که به فروش آفلاین محصولات خود مشغولند) در کشور چین در حال افزایش می‌باشد. مدیرعامل شرکت علی بابا در چین – Jack Ma – اخیراً در یک کنفرانس خبری بیان کرده است که دوران سلطه‌ی کسب و کارهای صرفاً اینترنتی به سر آمده است و در حال حاضر شرکت‌ها به سمت همکاری دو جانبه‌ی فروشگاه‌های سنتی و اینترنتی پیش می‌روند. به عقیده‌ی وی:

در دراز‌مدت، شاهد یکپارچگی و نزدیکیِ فروشگاه‌های سنتی و اینترنتی، از طریق یک شبکه‌ی لجستیک (شبکه‌ی حمل و نقل و جریانات فیزیکی در زنجیره‌ی تامین) پیشرفته خواهیم بود.

درمورد شرکت JD.com نیز باید گفت که این شرکت، در حال همکاری با بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان – یعنی شرکت وال مارت – می‌باشد و بسیاری از محصولات شرکت وال مارت، از طریق سایت JD.com به فروش می‌رسد. البته JD قبلاً نیز محصولاتی را از دو زیربرندِ وال مارت (دو شرکت فرعیِ وال مارت) به فروش می‌رساند. اما در حال حاضر همکاری بیشتری برای فروش محصولات وال مارت دارد.

همکاری فروشگاه‌های اینترنتی با خرده فروش های معمولی به خصوص فروشندگان مواد غذایی

همچنین لازم به اشاره است که سرویس تحویل غذای تازه‌ی شرکت JD.com – یعنی  JD Daojia-  از فضای فروشگاه‌های وال مارت برای انجام فعالیت‌های حمل و نقل محصولات و رساندن سفارشات اینترنتی به دست مشتریان خود استفاده می‌کند و سفارشات را حدوداً یک ساعته به دست مشتریان خود می‌رساند. محصولات لبنی، گوشت تازه و غذای منجمد، از جمله این محصولات هستند که یک ساعته به دست مشتریان اینترنتی می‌رسند. در ماه آوریل سال ۲۰۱۷، حمل و نقل سفارشاتی که شرکت والمارت برای  JD Daojia انجام داد، در مقایسه با ماه مارس ۲۰۱۷، حدود ۳۰٫۴% افزایش داشت و میزان فروش نیز به میزان ۴۲٫۵% افزایش پیدا کرد. بنا بر گفته‌ی شرکت وال مارت، در حال حاضر، حدود ۴۰% از سفارشات اینترنتی  JD Daojia، با کمک فضای فروشگاه‌های وال مارت در حال انجام است.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه ژون سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com