ریز شدن روی جزئیات همیشه ایده خوبی است اما گاهی این دقت بیش از حد باعث می‌شود متوجه عیب‌هایی شویم که شاید از فاصله دور به چشم نرسند. روزنه های پوست گاهی بزرگ‌تر از حد معمول می‌شوند و این مساله باعث می‌شود پوست شما چندان صاف و یکدست به نظر نرسد. گاهی این روزنه‌های بزرگ با نقطه‌های سرسیاهی هم همراه می‌شوند که ظاهر پوست را ناخوشایند‌تر و ناصاف‌تر نشان می‌دهد و می‌تواند به یک مشکل جدی برای زیبایی تبدیل شود. اما روزنه های پوست چرا بزرگ می‌شوند و به چشم می آیند؟ آیا راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟ آیا می‌توان این روزنه‌ها را برای همیشه محو کرد؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.

روزنه های پوست چرا دیده می‌شوند؟

حتما راه‌های مختلفی را برای محو کردن روزنه‌های پوست شنیده‌اید، راه‌هایی مثل اسپری کردن آب سرد روی پوست یا ماسک سفید تخم مرغ و سرکه و چیزهایی از این قبیل که متاسفانه تاثیری روی اندازه روزنه‌ها ندارند. اندازه روزنه‌های پوست توسط ژن‌ها ما تعیین می‌شوند و از نظر فیزیکی نمی‌توان آن‌ها را کوچک‌تر کرد بنابراین بهتر است واقعیت این را که به طور مادرزادی روزنه‌های پوستی بزرگی دارید بپذیرید. اما گاهی بزرگی این روزنه‌ها بر اثر مشکلاتی پدید می‌آید که اگر این مشکل حل شود می‌توان روزنه‌ها را هم به اندازه قبلی آن‌ها بازگرداند. پس کوچک کردن روزنه‌های پوست افسانه نیست و امکان پذیر است اما قبل از هر کاری ابتدا باید بدانید که چرا این روزنه‌ها بزرگ شده‌اند؟

نقطه‌های ریزی که روی سطح پوست مشاهده می‌شوند درواقع دریچه‌های فولیکول‌های مو هستند که تمام سطح پوست را پوشانده‌اند. هر یک از این نقاط حاوی یک غده سباسه است که چربی سطح پوست را ترشح می‌کند. در نقاطی که غدد سباسه بزرگ‌تر و فعال‌تر هستند روزنه‌های پوست نیز مشخص تر هستند مثل بینی و پیشانی. همان طور که گفتیم اندازه روزنه‌های پوست شما به ژنتیک شما بستگی دارد به طور مثال افرادی که پوست روشن‌تری دارند معمولا روزنه‌های پوستشان هم ریزتر است و چندان مشخص نیست اما کسانی که پوست زیتونی و تیره دارند معمولا روزنه‌های بزرگ‌تر و مشخص‌تری دارند. نوع پوست هم در این مساله دخیل است مثلا پوست‌های خشک بدون روزنه به نظر می‌رسند در حالی که پوست‌های چرب روزنه‌های بزرگ‌تر و مشخص‌تری دارند.

آیا محو کردن روزنه های پوست ممکن است؟

فاکتورهای دیگری هم در اندازه روزنه‌ها نقش دارند، سلول‌های مرده سطح پوست و سبومی که در این روزنه‌ها گیر می‌افتند با هم ترکیب می‌شوند و یک آکنه را به وجود می‌آورند که باعث بزرگ شدن روزنه‌ها می‌شود. کلاژن زیر پوست هم نقش حفاظتی از روزنه‌ها را دارد و آن‌ها را کوچک نگه می‌دارد و اشعه ماوراء بنفش با ضعیف کردن کلاژن در لایه‌های زیرین پوست باعث بزرگ شدن آن‌ها می‌شود، تحت هر شرایط دیگری هم که پوست شما کلاژن از دست بدهد (مثل پیری) نتیجه آن بزرگ شدن و واضح‌تر شدن روزنه‌ها است پس با افزایش سن باید انتظار این را داشته باشید که روزنه‌های پوست شما بزرگ‌تر شود. تحریک شدن و التهاب پوست هم باعث می‌شود روزنه‌ها بزرگ‌تر و عمیق‌تر شوند و از طرف دیگر اگر به جوش‌های صورت خود دست بزنید و آن‌ها را فشار دهید ممکن است اندازه روزنه‌ها در آن قسمت از پوست به صورت دائم بزرگ شود و به حالت قبلی بازنگردد.

روش‌های ساده برای محو کردن روزنه های پوست

راه حل کلیدی برای کوچک کردن روزنه‌ها این است که آن‌ها را پاکسازی کنید. در طول روز از محصولاتی استفاده کنید که غیرکومدون‌زا هستند یعنی مرطوب کننده و ضدآفتاب و دیگر لوازم آرایشی را که مستقیما با پوست شما در تماس هستند از نوع بدون چربی غیرکومدون‌زا انتخاب کنید و از محصولاتی که حاوی ترکیبات سنگین مثل روغن‌های معدنی و نفتی هستند اجتناب کنید. این محصولات هم با تحریک کردن و ملتهب کردن پوست و هم با بستن روزنه‌های آن باعث می‌شوند این روزنه‌ها بزرگ‌تر به نظر برسند. هر شب قبل از خواب صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید تا چربی و آلودگی و باقیمانده لوازم آرایشی روی آن نماند چون این مواد با مسدود کردن روزنه‌ها باعث بروز آکنه و بزرگ شدن روزنه ها می‌شوند. قبل و بعد از ورزش هم حتما پوست خود را پاک کنید چون ترکیب عرق و چربی با مواد دیگر روی پوست می‌تواند روزنه ها را مسدود کند. لایه برداری نیز نقش مهمی در این مساله دارد چون سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کند و این سلول‌ها دیگر نمی‌توانند روزنه‌ها را مسدود کنند. اگر پوست حساسی ندارید لایه‌برداری را هرروز انجام دهید در صورت حساس بودن پوست و قرمز شدن بر اثر لایه‌برداری، این کار یک تا سه بار در هفته نیز کافی است. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اسید آلفاهیدروکسی، رتینول و آنزیم‌های میوه باشد. اگر مستعد آکنه هستید از لوسیون‌هایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند استفاده کنید. روش لایه برداری مکانیکی و شیمیایی را در کنار هم انجام دهید و فراموش نکنید که لایه‌برداری پوست را در مقابل آفتاب حساس‌تر می‌کند و لازم است که پس از آن بلافاصله از مرطوب کننده و ضدآفتاب با درجه حفاظت ۱۵ استفاده کنید.

آیا محو کردن روزنه های پوست ممکن است؟

روش‌های تخصصی و کلینیکی برای محو کردن روزنه های پوست

اگر روزنه‌های پوستی شما شدیدتر و مقاوم‌تر از آنی هستند که با روش‌های ساده و معمول از بین بروند لازم است که روش‌های درمانی دیگری را در سطحی بالاتر امتحان کنید. یک متخصص پوست می‌تواند روش درمانی مناسبی را برای شما تجویز کند به طور مثل درمان‌های کلینیکی مثل لایه برداری شیمیایی با اسید سالیسیلیک یا اسید گلایسولیک اثر مثبتی روی کاهش اندازه روزنه‌ها دارد. اگر این درمان پیلینگ را سه جلسه انجام دهید به میزان قابل توجهی شاهد صاف شدن و درخشان شدن پوست خود خواهید بود. اگر می‌خواهید سریع‌تر و بهتر نتییجه بگیرید می‌توانید روش‌های لیزر لایه برداری غیرتهاجمی را امتحان کنید که تنها در یک جلسه با افزایش ترشح کلاژن می‌تواند روزنه‌ها را کوچک‌تر کند که برای نتیجه دائمی و کامل بهتر است دو یا سه جلسه آن را تکرار کنید.

آیا محو کردن روزنه‌های پوستی ممکن است؟

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)