در این مطلب از مجله قرمز، با لایه ها در فوتوشاپ آشنا خواهید شد. اگر به تازگی یادگیری این نرم افزار را آغاز کرده‌اید، این مطلب در مورد لایه ها در فوتوشاپ می‌تواند برای شما مفید باشد.

اگر می‌خواهید با نکات مقدماتی‌تر در مورد نرم افزار فوتوشاپ آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به لینک ۱ بزنید.

لایه ها در فوتوشاپ

لایه ها در فوتوشاپ یک سری سطوح شفافند که روی همدیگر قرار می‌گیرند. از مسیر زیر می‌توانید یک لایه‌ی بک گراند ایجاد کنید. بدین صورت که به تب File رفته، New را بزنید.

یک لایه‌ی بک گراند

 در پنجره‌ی باز شده، می‌توانید رنگ لایه و سایر مشخصات را نیز تغییر دهید. در تعیین رنگ لایه، می‌توانید سفید را انتخاب کنید که یک صفحه‌ی سفید برای شما ایجاد می‌شود و یا اینکه Transparent را انتخاب کنید که یک لایه‌ی بی‌رنگ یا شفاف ایجاد می‌گردد (هر چند به صورت چهار خانه نشان داده می‌شود اما در اصل، بی‌رنگ است) و یا اینکه رنگ لایه را بر اساس رنگ پس زمینه (Background color) ایجاد کنید. رنگ لایه‌ی پس‌زمینه را هم می‌توانید در نوار ابزار سمت چپ، با کلیک بر روی آیکون مربوطه، تغییر دهید.

چگونگی تغییر رنگ پس زمینه در فوتوشاپ

بر روی ok کلیک کنید؛ بدین ترتیب، یک صفحه‌ی سفید یا به عبارت دیگر، لایه‌ای تحت عنوان بک گراند ایجاد می‌شود.

لایه ها در فوتوشاپ - لایه‌ی بک گراند

نکته: لایه‌ی بک گراند، قابلیت جا به جا شدن ندارد و در واقع، آخرین لایه است. همچنین قابلیت پاک شدن (حذف شدن) هم ندارد. به علاوه، بسیاری از جلوه‌های ویژه‌ی فوتوشاپ را نیز نمی‌توان بر روی این لایه انجام داد. اما لایه‌ی نرمال (Normal) بر خلاف لایه‌ی بک گراند، این قابلیت ها را دارد. حال، سوالی که احتمالاً برای شما نیز مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان لایه ها در فوتوشاپ را به صورت نرمال ایجاد کرد؟

کار با لایه‌ی نرمال

اگر بر روی پالت ایجاد شده (بر روی تصویر مربوط به لایه‌ی بک گراند) دو بار کلیک کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید در آن، نام لایه را تغییر دهید. با عوض کردن نام لایه، از حالت بک گراند بودن در می‌آید و نرمال می‌شود. بنابراین امکان جا به جایی، قابلیت حذف شدن و بسیاری از قابلیت‌های دیگر را پیدا خواهد کرد.

ایجاد لایه‌ی نرمال در نرم افزار فوتوشاپ

در کل، یک راه اصلی و ساده برای ایجاد لایه‌های نرمال بیشتر، این است که در پایین و سمت راست صفحه، بر روی آیکونی با نام Create new layer کلیک کنید و لایه‌های نرمال بسازید. برای پاک کردن یک لایه نیز می‌توانید از آیکون کنار آن (سطل زباله) استفاده کنید و یک لایه‌ی نرمال را پاک کنید.

ایجاد لایه نرمال

 کار با لایه‌ها به چه دردی می‌خورد؟

لایه ها در فوتوشاپ از اهمیت بالایی برخوردارند. هر چه بیشتر با این نرم افزار آشنا شوید، بیشتر به اهمیت و کارکرد لایه‌ها پی خواهید برد. می‌توانید برخی از اشکال را در یک لایه و برخی دیگر را در لایه‌ی دیگری ایجاد کنید. یا اینکه هر شکل را در لایه‌ای مجزا بکشید. همان طور که گفته شد، به تدریج و با یادگیری کامل‌ترِ این نرم افزار، با کاربرد لایه ها در فوتوشاپ بیشتر آشنا خواهید شد.

مدیریت لایه‌ها

جا به جایی لایه ها در فوتوشاپ: برای اینکه مثلاً یک لایه بر روی لایه‌ی دیگری قرار بگیرد، کافیست در پالت لایه ها در سمت راست فضای کاری فوتوشاپ، به وسیله‌ی Drag کردن، لایه ها را جا به جا کنید.

توجه کنید که هر لایه، کنار خودش علامت‌هایی دارد که با کلیک کردن بر روی هر کدام، کار مخصوصی انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر بر روی آیکون چشم، که در کنار هر لایه وجود دارد کلیک کنید، آن لایه را مشاهده نمی‌کنید و در واقع، لایه از دید خارج می‌شود. با کلیک مجدد، می‌توانید لایه را مجدداً به حالت نمایش در آورید.

جستجوی یک لایه یا دستیابی به لایه ها در فوتوشاپ: ممکن است در حال انجام یک کار فوتوشاپی باشید و در آن، تعداد زیادی لایه – مثلاً ۲۰۰ لایه – ایجاد کرده باشید. حال می‌خواهید یک لایه را از بین این تعداد زیاد، پیدا کرده و بر روی آن، کاری انجام دهید. برای این کار، ابتدا ابزار Move را در نوار ابزار، فعال کنید و سپس روی تصویر مورد نظرتان در فضای کاری فوتوشاپ (منظور، تصویری است که در حال انجام کار با نرم افزار فوتوشاپ بر روی آن هستید) کلیک راست کنید. همه‌ی لایه ها به ترتیب از رو به زیرِ نقطه‌ی ماوس، نشان داده خواهند شد.

جستجوی یک لایه یا دستیابی به لایه ها در فوتوشاپ

نکته: اگر نوار ابزار Move را انتخاب کنید، در قسمت بالای آن می‌توانید گزینه‌ی Auto select را انتخاب کرده و در این صورت با کلیک بر روی هر قسمت از تصویر، لایه‌ی مربوط به آن مشخص خواهد شد. راه بهتر، این است که در هنگامی که ابزار Move فعال است، کلید Ctrl را بگیرید و سپس روی هر قسمت از تصویر که کلیک کنید، لایه‌ی مورد نظر مشخص خواهد شد.

کپی کردن یک لایه

روش اول: در حالتی که ابزار Move فعال است، در صورتی که کلید alt را نگه دارید و روی لایه‌ی مورد نظرتان در پالت لایه ها، کلید کرده و Drag کنید، یک کپی از این لایه ایجاد خواهد شد.

روش دوم: به تب Layer در بالای صفحه‌ی کاریِ فوتوشاپ بروید و بر روی New کلیک کرده و گزینه‌ی layer via copy (که کلید میان بر آن ctrl + J است) را انتخاب کنید.

کپی کردن یک لایه

توجه: گزینه‌ی New layer via cut هنگامی کاربرد دارد که بخواهید یک قسمت از تصویر را که انتخاب کرده‌اید، Cut کرده و به یک لایه‌ی جداگانه انتقال دهید.

قفل گذاری بر روی لایه ها در فوتوشاپ

در بالای پالِت لایه ها در فوتوشاپ، ۳ نوع قفل گذاری را می‌توانید در قسمت lock مشاهده کنید. یکی از آن ها، lock transparent pixels است. اگر یک لایه را با این روش قفل کنید، و مثلاً ابزار براش (قلم مو) را برداشته و بر روی تصویر بکشید، تمامی نقاطی که پیکسل در آن‌جا وجود دارد، با براش نقش می‌گیرند به جز لایه‌ای که با این روش آن را قفل کرده‌اید.

اگر یک لایه را با روش Lock image pixels قفل کنید، کل لایه قفل می‌شود. زمانی از این گزینه استفاده می‌کنید که کارهای مد نظرتان را بر روی یک لایه انجام داده‌اید و دیگر کاری با آن لایه ندارید.

اگر یک لایه را با روش Lock position قفل کنید، به این معناست که لایه‌ی مورد نظر را نمی‌توان جا به جا کرد.

قفل گذاری بر روی لایه ها در فوتوشاپ

یکی کردن لایه ها

برای این که مثلاً دو لایه را با همدیگر یکی کنید، در پالِت لایه ها، در ناحیه‌ی خالی که سمت راست لایه‌ی مد نظرتان قرار دارد کلیک راست کنید و گزینه‌ی Merge down را بزنید. با این کار، لایه‌ی مورد نظر، با لایه‌ی زیرین خود یکی می‌شود.

نکته‌ی ۱: اگر لایه‌هایی که می‌خواهید با همدیگر یکیشان کنید در پالت لایه‌ها پشت سر هم قرار نداشته باشند، می‌توانید با گرفتن کلید ctrl، همه‌ی لایه‌های مد نظرتان را انتخاب کنید و سپس در قسمت خالی سمت راست لایه کلیک راست کرده و Merge layers را انتخاب کنید.

گزینه‌ی Merge visible نیز، تمامی لایه‌هایی را که روشن هستند، با همدیگر یکی می‌کند.

نکته‌ی ۲: وقتی کارتان با فوتوشاپ تمام شد و یک پروژه را کامل انجام دادید، می‌توانید تمامی لایه‌ها را Merge کنید (یکی کنید) و کار را تحویل بدهید. برای این کار، در قسمت خالی سمت راست یکی از لایه‌ها به دلخواه، کلیک راست کرده و گزینه‌ی Flatten image را انتخاب نمائید.

نکته‌ی ۳: وقتی تعداد لایه ها خیلی زیاد می‌شود، می‌توانید آن‌ها را گروه بندی (Group) کنید. برای تشکیل گروه، از پالت لایه ها و در قسمت پایین آن، Create new group را انتخاب کنید. برای حذف آن گروه هم می‌توانید از آیکون سطل زباله در همین قسمت پایین پالت لایه ها، استفاده کنید.

نوشته‌ی اختصاصی مجله قرمز

بر اساس یک فیلم آموزش مقدماتی فوتوشاپ از امیر پور ابراهیمی– مدرس فوتوشاپ

* اگر در مورد نرم افزار فوتوشاپ سوالی داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با مجله قرمز در میان گذارید. همچنین اگر این آموزش برای شما مفید بود و یا انتقادی در مورد آن داشتید، در قسمت نظرات، برای ما بنویسید.