شاید اطلاع داشته باشید که شرکت آمازون، طبق آماری که در سال ۲۰۱۶ در مورد خرده فروشی های آنلاین منتشر شد، در رتبه ی نخستِ فروشگاه های اینترنتی آنلاین قرار گرفته است. این مطلب به بررسی ورود آمازون به عرصه ی خواربار فروشی آنلاین پرداخته است.

بازار فروش مواد غذایی (شامل غذا، نوشیدنی، سبزیجات و سایر خوراکی ها) به صورت آنلاین، در مرحله ی رشد قرار دارد. بر طبق یک گزارش که در این زمینه منتشر شده است (Cowen & Co)، فروش مواد غذایی به صورت آنلاین در آمریکا، احتمالا رشدی بیش از دو برابر رشد کل حیطه ی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۷ خواهد داشت. (۳۴% در برابر ۱۵٫۵%)

آمازون و شروع فعالیت به عنوان خواربار فروشی اینترنتی

شرکت آمازون، شروع به پیشروی سریع در حوزه ی خواربار فروشی اینترنتی (تحت عنوان AmazonFresh) کرده است. این خرده فروشی آنلاین، در حال حاضر دو مکان برداشت برای مواد غذایی تدارک دیده است که به نام AmazonFresh Pickup شناسایی می‌شوند و در مجاورت سیاتل قرار دارند. این مکان های برداشت هنوز به طور کامل بازگشایی نشده اند (طبق گزارش ۲۸ مارس ۲۰۱۷) و آمازون بیان کرده است که فعلا نسخه ی ازمایشی آن به طور محدود در حال اجرا می‌باشد.

فروشگاه مواد غذایی آنلاین آمازون

البته این خواربار فروشی آنلاین، فعلا فقط برای مشتریان ویژه ی آن در دسترس است. این مشتریان ویژه می‌توانند انتخاب کنند که به جای اینکه محصولاتی را که سفارش می‌دهند برای آن ها ارسال شود، خودشان آن ها را تحویل بگیرند (البته در صورتی که مکان های برداشت به آن ها نزدیک باشد). آمریکایی ها، سالانه ۹۹ دلار برای خرید اشتراک مشتری ویژه ی آمازون می‌پردازند. مشتری ویژه شدن در این شرکت، امتیازاتی از جمله ارسال رایگان برخی از محصولات، موزیک ها و ویدئو ها، دسترسی سریع تر برای انتخاب موارد مربوط به حمل و نقل کالای سفارش داده شده و مزایای دیگری دارد. مشتریان ویژه، برای دسترسی به بخش خواربار فروشی آنلاین این شرکت، ۱۴٫۹۹ دلارِ دیگر- به صورت ماهانه – می‌پردازند و در این صورت، ارسال مواد غذایی برای آن ها به صورت رایگان خواهد بود و همچنین اگر بخواهند از مکان های برداشت، محصولات سفارشی خود را تحویل بگیرند نیز پولی برای حمل و نقل یا بسته بندی و موارد دیگر نمی‌پردازند.

آمازون اعلام کرده است که در حال حاضر، مشتریان ویژه، می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را سفارش دهند تا در مکان برداشت (AmazonFresh Pickup) قرار بگیرد و همچنین می‌توانند زمان مراجعه ی خود به مکان برای برداشتن محصولات خود را از ۱۵ دقیقه بعد از سفارش دهی، تعیین نمایند.

خواربار فروشی آنلاین آمازون

جالب است بدانید که بسیاری از سوپر مارکت های سنتی، در حال گسترش دادن این مدل ( pickup model) برای سفارش های آنلاین مشتریان در مورد مواد غذایی هستند؛ چرا که از نظر لجستیکی (حمل و نقلی)، ارسال محصولات فاسد شدنی برای مشتریان، بسیار دشوار است و بهتر است آن ها خود، محصولی را که به طور آنلاین سفارش داده اند، از نزدیک ترین نقطه ی برداشت، تحویل بگیرند.

خوب است بدانید فروشگاه های مواد غذاییِ شرکت وال مارت، در بیش از ۳۰ منطقه ی شهری در آمریکا، پراکنده شده اند و روز به روز نیز بر تعداد فروشگاه های خود می‌افزایند. این شرکت، در رتبه بندی بهترین خرده فروشی های اینترنتی، در رده ی چهارم در سال ۲۰۱۶ قرار گرفته است. شرکت کروگر نیز که در رتبه ی هشتاد و سوم قرار گرفته است، سفارش های آنلاین مواد غذایی را در بیش از ۶۴۰ فروشگاه پشتیبانی می‌کند. بنابراین برای اینکه آمازون بتواند در حوزه ی خواربار فروشی آنلاین رشد خوبی داشته باشد، باید به تعدادی از این رقبا نیز توجه کرده و بی گذار به آب نزند. به همین دلیل است که فروش مواد غذایی آنلاین توسط این شرکت، فعلا در حال طی کردن مراحل ابتدایی و آزمایشی است. گزارش Cowen & Co  پیش بینی کرده است که تا پایان امسال، آمازون در رتبه ی نهم خواربار فروشی اینترنتی خواهد بود و تا سال ۲۰۲۱، احتمالا بعد از شرکت وال مارت و کروگر، در رده ی سوم خواربار فروشی آنلاین قرار می‌گیرد.

خواربار فروشی اینترنتی آمازون

آمازون، بخش خواربار فروشی آنلاین خود را در سال ۲۰۰۷ کلید زد، اما این موضوع تا سال ۲۰۱۳ گسترش پیدا نکرد. در سال جدید نیز این شرکت به صورت حرفه ای کار خود را در این زمینه آغاز کرده است. این شرکت، از سیستم برداشت مستقیم توسط مشتری و تعبیه ی مکان های برداشت مواد غذایی (AmazonFresh Pickup locations)، برای برداشتِ کتاب نیز استفاده نموده است و مکان های مورد نظر برای برداشت کتاب هایی که به صورت آنلاین سفارش داده شده اند را در ۱۶ دانشگاه راه اندازی کرده است و قصد دارد در سال ۲۰۱۷ به گسترش بیشتر آن بپردازد.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع: digitalcommerce360.com