کدام قسمت های آشپزخانه را بیشتر تمیز کنیم؟


آشپزخانه قلب یک خانه است. آشپزخانه در مرکزیت رفت و آمدها و خیلی از نشست و برخاست ها، قرار دارد و بدین دلیل هم هست که می‌تواند آلودگی میکروبی بالایی داشته باشد. ظرفهای نشسته، سطوح چسبناک، اجاق گاز پر از خرده‌های غذا که همیشه نیاز به تمیز کردن دارند… جاهایی هستند که در نگاه اول، چشم ما را می‌گیرند، اما آیا می‌دانید جاهای دیگری هم در آشپزخانه هست که به تمیز‌ کردن نیاز دارند اما از نظر ما پنهان بوده؟

اجازه دهید نگاهی به سایر قسمتهای آلوده‌ی آشپزخانه بیاندازیم و ببینیم چطور می‌توان این قسمت‌ها را تمیز‌ کرد.

۱- دستگیره‌ها ودسته های یخچال و فریزر ، صفحات لمسی گاز یا مایکرویو

هر کدام از وسائل موجود در آشپزخانه، یا دارای دسته و شیر یا  دکمه و  صفحات لمسی هستند که مرتبا به آنها دست می‌زنیم و  اغلب هم بدون اینکه دستمان را بشوییم و در هنگامی‌که غذاها هنوز خام هستند به آنها دست می‌زنیم.  همین مسئله، باعث تجمع انواع باکتری ها از جمله سالمونلا، ای کولی، لیستریا و همچنین انواع قارچها در این قسمتها می‌باشد.  همه‌ی این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند باعث ناراحتی‌های گوارشی  شوند و گاهی ایجاد کننده بیماری‌های شدید برای  هر یک از اعضای خانواده.

کلیه‌ی این سطوح باید به طور روزانه و یا بعد از تهیه هر غذا، تمیز‌ شوند. از انواع ضد عفونی  کننده‌ها و اسپری‌های تمیز‌ کننده با دستمال‌های یکبار مصرف کاغذی برای پاک کردن این سطوح استفاده نمایید.

آشپزخانه و بهداشت

۲-سینک ظرفشویی آشپزخانه

اگرچه روزانه مقدار زیادی در سینک ظرفشویی آب، روان میشود، اما میکروبهایی در درزهایی که سینک به کابینت وصل است تجمع دارند. در ضمن اطراف دریچه‌ی فاضلاب و صافی مخصوص آشغال که در ظرفشویی قرار دارد نیز پر از این میکروارگانسیم‌هاست. در طی تحقیقات به عمل آمده، ۴۵ در صد از سینکهای ظرفشویی، دارای باکتریهایی نظیر  ای‌کولی یا کلی‌فرم هستند.  در نتیجه سینک ظرفشویی باید حداقل یکبار در روز یا پس از هر بار پخت غذا، ضدعفونی شود. در ضمن شیرهای آب، و نیز کابینتهای اطراف سینک ظرفشویی را نیز فراموش نکنید.

آشپزخانه و خانه

۳- اسکاچ و ابرهای ظرفشویی

امروزه بسیاری از خانه ها برای بحث حفاظت از محیط زیست، کمتر از دستمال های یکبار مصرف استفاده می‌کنند و در عوض از اسکاچ ها سلولزی استفاده می‌نمایند یا از برس‌های شستشو که متاسفانه طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده که ۷۵ در صد از آلودگی‌های باکتریایی مربوط به این وسائل شستشو می‌باشند اما خوشبختانه راه حل بسیار ساده ای برای تمیز‌ کردن آنها وجود دارد و آنهم شستشوی اسکاچ  با آب جوش است.  حتی می‌توانید آنها را در مایکرویو قرار دهید تا به مدت ۳۰ ثانیه،  تحت تابش اشعه قرار گیرند.  همچنین برس‌های مخصوص شستشوی سبزیجات مثل هویج نیز، پس از هر بار استفاده، می‌توانند از همین طرق پاکسازی شوند.

آشپزخانه و سلامتی

۴- یخچال

قبلا در مورد دسته‌های یخچال صحبت شد که می‌توانند محل آلودگی باشند اما در داخل یخچال نیز با وجودیکه یک فضای نسبتا سرد وجود دارد، بازهم میکروبهایی هستند که رشد می‌کنند. این میکروارگانیسم‌ها، اغلب به دلیل گذاشتن میوه ها یا سبزیجاتی  که شسته نشده تجمع پیدا میکنند. پس بهتر است قبل از اینکه میوه‌ها را در یخچال بگذارید،  آنها را بشویید. همین مسئله  در مورد انواع گوشت خام که در یخچال گذاشته می‌شود نیز صادق است. حتی گوشتهای بسته بندی شده نیز از این قاعده مثتنی نیستند. انواع کره و پنیر نیز اگرچه بسته بندی شده‌اند اما قبل از اینکه وارد یخچال شما شوند،  چندین بار دست به دست شده اند و قطعا دارای آلودگی بالایی هستند. بهتر است آنها را نیز قبل از قرار دادن در یخچال، بشویید.

در صورت امکان، هر یک ماه یکبار، داخل و خارج یخچال را پاکیزه نمایید.  توسط مواد شوینده‌ی خفیف تمیز کنید سپس با آب گرم و بعد آبِ سرد، شستشو دهید و توسط پارچه‌های کاملا تمیز،‌ خشک کنید، طوریکه تمام درزها، گوشه کنارها و هر جایی که احتمال نشت میکروبها باشد به خوبی تمیز‌ شده باشد. همچنین سقف یخچال و قسمتهای زیرین و پشتی و کناره‌ها، در خارج از یخچال نیز، به تمیز کردن مرتب نیاز دارند.  چراکه وجود گرد و غبار یا چربی یا مواد چسبناک، در این قسمتها مانع از کارکرد بهینه یخچال شده و موتور آن بایستی بیشتر کار کند تا دمای داخلی را پایین بیاورد، این امر به محافظت از مواد غذایی آسیب می‌زند.

آشپزخانه و یخچال

۵- تخته های مخصوص خرد کن

تخته ها به خصوص اگر از جنس چوب باشند، محلی مستعد برای تجمع باکتری ها در درزهای بسیار ریز سطحشان خواهند بود که حتی پس از یک بار مصرف نیز،  تجمع باکتری‌ها خیلی سریع صورت می‌گیرد. سعی کنید حداقل دو تا تخته خرد کن داشته باشید. یکی از آنها را  برای خرد کردن میوه یا سبزیجات استفاده نمایید و دیگری را برای انواع گوشت.  با اینکار،  انتقال آلودگی را در طی پروسه‌ی پخت و پز کاهش می‌دهید.  پس از هر بار استفاده از این تخته‌ها، آنها را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و سپس توسط آب جوش، آبکشی نمایید. سپس توسط دستمال‌های یکبار مصرف کاغذی یا توسط حوله های مخصوص خشک کنید.

هرگز تخته ها را پس از شستشو در حالیکه هنوز خیس هستند در  جاظرفی نگذارید چون باکتری ها عاشق این محیط گرم و مرطوب هستند. اگر امکان پذیر بود می‌توانید از انواع تخته های خرد کن‌ که بتوانند در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند نیز استفاده نمایید.

آشپزخانه و بهداشت عمومی

۶- قهوه‌سازها، مخلوط کن‌ها، و انواع وسائل کوچک آشپزخانه‌

حتی اگر فقط مقداری آب خالی، در یک فضای گرم و مرطوب مثل قهوه‌ساز، بماند، می‌تواند یک محیط مساعد برای تجمع و رشد باکتری ها، مخمر ها و قارچ‌ها باشد.  پس بسیاری از لوازم برقی آشپزخانه پس از هر بار استفاده، بایستی تمیز‌ شوند. یا حداقل هفته ای یکبار.

سعی کنید آنها را به قطعات کوچک ترشان جدا کنید، و آن قطعه های کوچک را به خوبی تمیز‌ کنید. حتی برخی از این قطعه های کوچکتر می‌توانند در داخل ماشین ظرفشویی قرار بگیرند. بقیه قسمتها را  نیز با آب جوش، ضدعفونی کرده و سپس کاملا خشک کنید. همین مسئله برای وسائل غیر برقی،  مثل انوع پیمانه ها، درباز کن ها و ملاقه‌ها و  غیره نیز صادق است.

آشپزخانه و لوازم برقی

۷- جعبه‌های نگهداری غذا و بطری های آب

هر بار که از جعبه‌های مخصوص نگهداری و حمل غذا، یا از بطری‌های آب استفاده می‌ نمایید، این پتانسیل وجود دارد که انواع میکروارگانسیم‌‎های مضر را به خودشان جذب کنند، مگر اینکه مرتبا تمیز‌ شده شوند.  این ظروف را  نیز میتوان با آب گرم و مایع ظرفشویی و یا در ماشین ظرفشویی تمیز نمایید و سپس کاملا خشک کنید.  روش بسیار خوب دیگر این است که، تا جای ممکن،  ظروف حمل غذا را جداگانه برای میوه و سبزیجات، لبنیات و گوشت اختصاص دهید. یا اینکه از ظروف کوچکتر در داخل یک جعبه بزگتر استفاده نمایید.

آشپزخانه و ظروف نگهداری غذا

۸- سطح رویی کابینت‌ها

تا حالا دقت کرده‎اید بارها کیسه های خرید یا حتی کیف پولتان را روی کابینت آشپزخانه گذاشته اید در حالیکه مواد غذایی را نیز دقیقا همانجا قرار می‌دهید؟ بهتر است هر بار قبل از تهیه غذا،  توسط اسپری‌های مخصوص ضدعفونی کننده، این سطوح را به خوبی تمیز‌ نمایید. به هیچ وجه از همان اسکاچ‌هایی که ظرفها را با آن می‌شویید برای تمیز‌ کردن این سطوح استفاده ننمایید چرا اینکار خودش عامل انتقال باکتری و میکروبها می‌باشد. در ضمن فضایی که بین گاز و سطح کابینت هست یکی از آن جاهایی ست که بهتر است هفته ای یکبار تمیز‌ شود چرا که نمی‌دانید این فضاهای مخفی،  تا چه حد مستعد حضور انواع باکتری‌ها هستند.

آشپزخانه و کابینت ها

۹- نمکدان‌ها و ظروف ادویه

به این فکر کرده‌اید آیا هر بار که از ظرفهای نمک و فلفل و ادویه‌جات استفاده می‌کنید، قبلش دستهایتان را نمی‌شویید؟ همین مسئله یعنی این ظروف را مرتبا آلوده میکنید. پس بهتر است پس از هر بار استفاده از این ظروف، آنها را نیز ضدعفونی کنید و یا با دستهای تمیز از آنها استفاده نمایید.

آشپزخانه و پاکیزگی

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله   MARY MARLOWE LEVERETTE

منبع : thespruce