در این مقاله از مجله قرمز، به بررسی کشور هند و معرفی شهرهای مهم آن می‌پردازیم. اگر دوست دارید به هند سفر کنید و یا با استان‌ها و شهرهای هند بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

آشنایی با کشور هندوستان – شمال، جنوب، شرق و غرب هند

کشور هند دارای ۲۹ استان و ۷ منطقه است. برخی از استان‌هایش نیز به قدری بزرگند که از بعضی کشورهای اروپایی هم گسترده‌تر هستند. به نقشه‌ی زیر نگاه کنید. مناطق نارنجی بر روی نقشه (شامل شهرهای جامو و کشمیر، اوتّاراکند، هیماچال پرادیش)، مناطق شمالی هیمالیاییست که کوهستانی و زیباست و مقصدی توریستی برای ماجراجویی کردن و همچنین آرامش گرفتن است. این منطقه، شامل برخی از مکان‌های پر بازدید هند و مکان‌های مذهبی آن است و نقاط دیدنی خارق العاده‌ای دارد.

نواحی زرد‌رنگ بر روی نقشه (شامل شهرهای بیهار، چاندیگار، مادیا پرادش، دهلی، هاریانا، پنجاب، اوتّار پرادش)، دشت‌های هندوستان هستند. پایتخت هند – شهر دهلی – در این قسمت قرار دارد و رودخانه‌های گنگا (Ganga) و یامونا (Yamuna) نیز در این دشت جریان دارند. بسیاری از وقایعی که تاریخ کشور هند را تشکیل داده‌اند، در این منطقه اتفاق افتاده‌اند.

آشنایی با کشور هندوستان

نواحی سبزرنگ بر روی نقشه (شامل شهرهای دادرا و نگار حَوِلی، دامان و دیو، گوا، گجرات، مهاراشترا، راجستان)، غرب کشور هندوستان است. دومین دشت نمک وسیع در جهان – Great Rann of Kutch – در این منطقه قرار دارد. بزرگ‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین شهر هندوستان – یعنی بمبئی – ، قلعه ها و شهر های راجستان، سواحل زیبا، جنگل‌های گوا و بالیوود نیز در این منطقه می‌باشد.

ناحیه‌ی بنفش (شامل شهرهای اندامان و نیکبار، آندرا پرادش، تلانگانا، کارناتاکا، کرالا، تامیل نادو، لاکشادویپ، پوندیجری)، منطقه‌ی جنوبی کشور هند است. قسمت‌های جنوبی هندوستان، دارای معبدهای مشهور و تاریخی، جنگل‌های گرمسیری، مرداب، سواحل و شهرهای پر جنب و جوش و هیجانِ بنگلور، کوچی، چنای و حیدرآباد می‌باشد.

نواحی آبی‌رنگ بر روی نقشه (شامل شهرهای سیکیم، اُدیسه، چاتیسگار، جارکند و بنگال غربی)، هند شرقی می‌باشد که از نظر اقتصادی، کمتر توسعه یافته هستند، اما از نظر فرهنگ غنی بوده و شاید درست باشد اگر بگوییم که بیشترین استقبال از خارجی‌ها در این ناحیه اتفاق می‌افتد. شهر کلکته در این منطقه، زمانی که هندوستان در مستعمره‌ی انگلیسی‌ها بود، پایتخت این کشور به شمار می‌رفت. شهرهای معبد پوری و کُنارک نیز در این ناحیه می‌باشند. از نظر جغرافیایی، این ناحیه از کوه‌ها به سمت سواحل امتداد یافته است و به همین دلیل است که آب و هوای شهرهای آن با هم بسیار متفاوتند. این منطقه از هندوستان، دارای معادن بسیار غنی است و در واقع، بزرگ‌ترین و غنی‌ترین معدن‌های هند در این منطقه قرار دارد.

نواحی قرمز رنگ بر روی نقشه (اروناچال پرادش، آسام، مانیپور، میزورام، ناگالند، تریپورا، مگالایا)، شمال شرق کشور هندوستان را تشکیل می‌دهد و ناحیه‌ای جزیره‌ای و نسبتاً بکر و دست نخورده است. دارای مناظر با شکوه و زیبایی است و مزارع چای در این ناحیه قرار دارند. این منطقه، شامل ۷ استان کوچک است (البته از نظر هندی ها کوچک است وگرنه برخی از این استان ها از کشور سوئیس یا اتریش هم بزرگ‌ترند!) که به ۷ خواهر معروف می‌باشند.

۹ مورد از معروف ترین و مهم ترین شهرهای کشور هند

۱- دهلی (Delhi)

این شهر، پایتخت کشور هند است و دارای آثار تاریخی متعدد، بازارها، مراکز صنعتی و دروازه‌ی اصلی به سمت شمال کشور هندوستان می‌باشد. اگر اولین بار است که می‌خواهید به دهلی سفر کنید و می‌خواهید با هواپیما این سفر را انجام دهید، حتماً در مورد شهر دهلی به طور کامل مطالعه کنید.

این شهر، پایتخت کشور هند است

۲- بنگلور (Bangalore)

این شهر سرسبز، روزگاری یک مکان استراحت برای بازنشستگان بود اما امروزه به شهری تبدیل شده که پر از کامپیوترو وسایل ارتباطی و الکترونیکی و دفاتر و شرکت‌های مرتبط است.

بنگلور یکی از معروف ترین شهرهای هند است.

۳- چنای (Chennai)

چنای یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های جنوبیِ هندوستان و مهد موسیقی کلاسیک این کشور، صنعت فیلم‌سازی هند، پایتخت خودروی هندوستان و مرکز تکنولوژی اطلاعات (IT) نوظهور این کشور می‌باشد که با سرعت زیادی هم در حال رشد است. نام قبلی این شهر، مدرس (Madras) بوده است.

چنای یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های جنوبیِ هندوستان

۴- جِپور (Jaipur)

این شهر، نمایانگر فرهنگ راجپوتِ هندو مربوط به قرون وسطی می‌باشد.

 جِپور (Jaipur)

۵- کوچی (Kochi)

نام قبلی این شهر، کوچین (Cochin) بوده و در طول تاریخ، مرکز فعالیت‌های تجارتی بین المللی هندوستان به شمار می‌رفته است. اکنون، دروازه‌ای برای رفتن به سمت مرداب‌ها و سواحل شنی می‌باشد.

مرکز فعالیت‌های تجارتی بین المللی هندوستان به شمار می‌رفته است

۶- کلکته (Kolkata)

کلکته، تا سال ۱۹۱۱، یعنی تا زمانی که هندوستان مستعمره‌ی انگلیسی‌ها بود، پایتخت این کشور بوده است. اکنون، دروازه‌ای برای رفتن به سمت شرق یا شمال شرق هند می‌باشد. این ناحیه دارای فرهنگ عجیب، صنعت فیلم‌سازی، مهد بسیاری از هندی‌هایی که اسکار یا نوبل گرفته اند، و به عبارتی پایتخت فرهنگی کشور هندوستان است.

کلکته قبلا پایتخت هند بوده است.

۷- بمبئی (Mumbai یا Bombay)

این شهر، پایتخت مالی کشور هندوستان به شمار می‌رود. بسیاری از شرکت‌های هندی یا چندملیتی در این شهر هستند. بمبئی، اصلی‌ترین شهر برای صنعت فیلم‌سازی هندی‌ها (بالیوود) می‌باشد.

بمبئی یکی از زیباترین شهرهای هند است

۸- شیملا (Shimla)

این شهر که در دامنه‌ی کوه های هیمالیا قرار گرفته، در گذشته که هندوستان مستعمره‌ی انگلیسی‌ها بوده، پایتخت تابستانی به شمار می‌رفته است و همچنان میراث‌دارِ معماری ویکتوریایی می‌باشد.

در دامنه‌ی کوه های هیمالیا قرار گرفته

۹- واراناسی (Varanasi)

واراناسی، مقدس‌ترین شهر هندوها به شمار می‌رود و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان می‌باشد.

واراناسی، مقدس‌ترین شهر هندوها

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده از منبع : wikitravel.org

آیا شما هم تا به حال به کشور هندوستان سفر کرده‌اید؟ به نظر شما این کشور چگونه است؟ تجربیات یا نظرات خود را در قسمت نظرات با ما و خواننده‌های مجله قرمز در میان گذارید.