در مطلب پیش رو قصد داریم با دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ آشنا ‌شویم. محصول جدیدی که در ظاهر به یک توپ هاکی ۱۷ چشم شباهت دارد و در باطن از توانایی‌های فراوانی برای ثبت تصاویر سه بعدی بهره می‌برد. برای آشنایی بیشتر با دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ و آگاهی از قابلیت‌های مختلف آن می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

در همین ابتدا و پیش از پرداختن به خصوصیات اصلی دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ باید به این نکته اشاره کرد که این محصول از قیمی معادل ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار برخوردار است. بنابراین امکان خرید این دوربین جدید برای هر کسی مهیا نخواهد بود و استفاده از آن تنها به کاربردهای حرفه‌ای محدود می‌شود.

مهم‌ترین قابلیت‌های دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ

دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ که با نام Samsung 360 Round شناخته می‌شود، در مجموع از ۱۷ لنز مجزا تشکیل شده است. لنزهایی که هر کدام از آن‌ها کیفیتی معادل دو مگاپیکسل داشته و از دریچه دیافراگم F1.8 برخوردار هستند. به بیان دقیق‌تر وجود دو جفت لنز هشت‌تایی در کنار لنز جداگانه‌ای که در مرکز این دوربین گرد و جمع و جور قرار گرفته است، موجب می‌شود که بتوان از دوربین جدید شرکت سامسونگ برای استریم زنده‌ی تصاویر سه بعدی (که از وجود صدای سه بعدی نیز بهره می‌برند) استفاده کرد. در واقع هدف اصلی از ساخت دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ تولید محتواهای تصویری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی بوده است.

از جمله ویژگی‌های مهم دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ می‌توان به سبکی و راحتی حمل و نقل و استفاده از آن اشاره کرد. در واقع ابعاد ۲۰۵ در ۲۰۵ در ۷۶.۸ میلی‌متری این دوربین در کنار وزن ۱.۹۳ کیلوگرمی آن موجب می‌شود که بتوان این دوربین جدید را حتی ساده‌تر از یک گوی هاکی به این سو و آن سو جابه‌جا کرد. اما با وجود این ابعاد کوچک، کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ بسیار بالا خواهد بود. به گونه‌ای که این محصول جدید از کیفیت تصویری ۴۰۹۶ در ۲۰۴۸ پیکسلی با نرخ نمایش ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر آن دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ به ۶ میکروفون داخلی نیز مجهز است که تمام آن‌ها از توانایی ضبط سه بعدی صدا بهره می‌برند. البته توانایی‌های شنیداری دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ تنها به وجود همین شش میکروفون محدود نمی‌شود. چرا که این دوربین علاوه بر میکروفون‌های داخلی یاد شده از وجود دو درگاه خارجی میکروفون نیز بهره می‌برد. در واقع این دوربین سه بعدی برای ضبط بهتر و کامل‌تر صدای محیط توانایی پذیرایی از میکروفون‌های اضافه را نیز خواهد داشت. ضمن آن که به جمع دو درگاه مذکور باید وجود درگاه USB-C این ابزار را هم اضافه کرد. درگاهی که از طریق آن می‌توان ارتباط دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ را با سایر ابزارهای دیجیتال امکان‌پذیر نمود.

کاملا واضح است که خریداران این دوربین گران قیمت به نسبت پول گزافی که پرداخت می‌کنند، انتظار در اختیار داشتن محصول قدرتمند و با دوامی را خواهند داشت. انتظاری که مسلما بهره‌مندی دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ از استاندارد IP65 در زمینه‌ی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، آن را برآورده خواهد نمود. در این میان دارندگان دوربین جدید سامسونگ از بابت فضای مورد نیاز برای نگهداری تصاویر ضبط شده ی خود نیز نگرانی خاصی نخواهند داشت. چرا که دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ از قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های خارجی SSD تا حجم دو ترابایت برخوردار خواهد بود.

گفتنی است که فرآیند طراحی و تولید دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده است و سازندگان این محصول گران قیمت در شرکت سامسونگ سعی کرده‌اند تا امکان استفاده از بهترین ویژگی‌های ممکن را در این ابزار جدید فراهم نمایند. به هر حال دوربین ۳۶۰ درجه‌ سامسونگ قطعا مورد توجه آن دسته از کسانی قرار خواهد گرفت که برای تولید محتواهای تصویری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی به دنبال یک دوربین سه بعدی و ۳۶۰ درجه‌ای خوب و توانمند می‌گردند.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.