در این مطلب، به بررسی داروی کلیندامایسین، که یک نوع آنتی بیوتیک معروف است پرداخته می‌شود. ابتدا به معرفی این دارو و اطلاعات مهم درباره ی آن می‌پردازیم و سپس نحوه ی مصرف و عوارض جانبی کلیندامایسین را بیان می‌نمائیم.

معرفی دارو

کلیندامایسین یک نوع آنتی بیوتیک است که با باکتری های موجود در بدن مبارزه می‌کند و عفونت های جدی که در اثر وجود باکتری ها ایجاد شده اند را از بین می‌برد.  البته این دارو ممکن است برای موارد دیگری نیز تجویز شود.

اطلاعات مهم درباره ی کلیندامایسین

– این دارو ممکن است باعث ایجاد اسهال در افراد شود که ممکن است شدید شود یا به مشکلات جدی روده ای که سلامت افراد را به خطر اندازد، منجر گردد. اگر در اثر مصرف این دارو دچار اسهال بسیار رقیق و یا اسهال خونی شدید، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و به پزشک گزارش دهید.

– در صورتی که از بیماری ها و مشکلات مربوط به کبد، کلیه و روده رنج می‌برید، یا اینکه به آسم، اگزما و یا انواع حساسیت های پوستی مبتلایید، قبل از مصرف کلیندامایسین، حتما با دکتر خود در میان گذارید.

– این دارو را در تمام طول دوره ای که برای شما تجویز شده است مصرف کنید. علائم بیماری شما که در اثر باکتری ها ایجاد شده است، ممکن است در ابتدای مصرف این دارو کمی تشدید شود، اما با گذشت زمان به  طور کامل بهبود می‌یابد. عدم مصرف آن در میانه ی دوره، ممکن است باعث افزایش ریسک ابتلا به عفونت های بعدی گردد که ممکن است به وسیله ی آنتی بیوتیک ها نیز درمان نشوند و در واقع، عفونتی باشند که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومند. کلیندامایسین باعث درمان عفونت های ویروسی (مثل سرما خوردگی یا انفولانزا) نمی‌شود.

– اگر شما قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید و در حال مصرف این دارو هستید، حتما قبل از عمل این موضوع را با جراح خود در میان گذارید. احتمال دارد مجبور شوید برای دوره ی کوتاهی مصرف این دارو را کنار بگذارید.

کلیندامایسین

نکات مهمی که قبل از مصرف کلیندامایسین باید رعایت کرد

چنانچه به کلیندامایسین یا لینکومایسین (lincomycin) حساسیت دارید، این دارو را مصرف ننمائید. برای اینکه از عدم تاثیرات سوء این دارو بر روی خود اطمینان داشته باشید، لازم است قبل از مصرف، اگر شامل موارد زیر می‌شوید، با پزشک خود در میان گذارید:

  • سابقه ی تورّم روده ها، بیماری کرون، یا سایر ناهنجاری های روده ای.
  • سابقه ی اگزما، یا آلرژی های پوستی.
  • بیماری های کبدی.
  • آسم یا سابقه ی حساسیت شدید به آسپرین.
  • مصرف همزمان اریترومایسین (erythromycin)
  • اگر به غذاهای زرد رنگ حساسیت دارید.

به نظر می‌رسد که داروی کلیندامایسین، برای جنین ضرری نداشته باشد؛ اما برای اطمینان، در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، قبل از مصرف این دارو با دکتر خود در میان گذارید. اما نکته ی مهم این است که این دارو می‌تواند در شیر مادر نفوذ کرده و برای نوزاد مضر باشد. بهتر است در دوره ای که از این دارو استفاده می‌کنید، به نوزاد خود شیر ندهید.

نحوه ی مصرف

کلیندامایسین را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. در هنگام مصرف کپسول کلیندامایسین نیز از یک لیوان کامل آب استفاده کنید تا گلویتان آزرده نشود. البته این دارو به صورت تزریقی در ماهیچه ها یا تزریق در رگ نیز تجویز می‌شود. اگر با تزریق آشنایی کافی و لازم را ندارید، خودتان این کار را انجام ندهید. همچنین برای اینکه مطمئن شوید این دارو تاثیرات ناخوشایندی بر روی شما نخواهد داشت، هر چند وقت یک بار آزمایش انجام دهید.

داروی مورد نظر را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.همچنین مایعِ آن را در یخچال نگهداری نکنید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، کلیندامایسین را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علامتی از حساسیت (مثلا کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، زبان، لب ها و یا گلو) در اثر مصرف این دارو  مشاهده کردید، بلافاصله از پزشک کمک بگیرید. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این دارو می‌تواند باعث ایجاد اسهال و یا ایجاد مشکلات وخیم روده ای شود. اگر اسهال بسیار رقیق یا خونی دارید، مصرف کلیندامایسین را متوقف کرده و به پزشک اطلاع دهید.

حالت تهوع، استفراغ و درد شکم

در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

هر گونه تغییر نامتداول در روده یا شکم، ادرار بسیار کم و یا ادرار نکردن، احساس مزه ی فلز در دهان، نشانه هایی از التهاب بر روی بدن (تورم غدد، نشانه های انفولانزا، کبودی و خونریزی با کمترین ضربه، احساس سوزن سوزن شدن، مور مور شدن یا بی حسی، ضعف ماهیچه ها، درد در قسمت بالای شکم، زرد شدن پوست یا چشم ها، درد سینه ، شروع یا بدتر شدن سرفه به همراه تب، مشکلات تنفسی)، واکنش های پوستی و حساسیتی (تب، گلو درد، التهاب صورت یا زبان، سوزش چشم ها، دردهای پوستی که با جوش های قرمز یا بنفش همراه شود و به خصوص در صورت و نیمه ی بالایی بدن گسترش یابد).

اما عوارض جانبی متداول داروی کلیندامایسین عبارت است از:

  • حالت تهوع، استفراغ و درد شکم
  • جوش های پوستیِ سفید رنگ (شیری رنگ)
  • خارش یا ترشحات واژینال

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد که بسیار نادر است.

تاثیر داروهای دیگر بر کلیندامایسین

سایر دارو ها نیز ممکن است بر روی داروی کلیندامایسین تاثیراتی بگذارند. مثلا ویتامین ها و بعضی محصولات گیاهی. اگر در هنگام مصرف این دارو، از هر گونه داروی دیگری استفاده می‌کنید، حتما با پزشک خود در میان گذارید تا اطمینان حاصل کنید که مصرف همزمان آن ها مشکل زا نخواهد بود.

 ترجمه ی اختصاصی سایت مجله قرمز

منبع : drugs.com