چشم بادامی به چشمی گفته می‌شود که در قسمت بالای پلک آن توده‌ای از جنس چربی وجود دارد. به گفته دانشمندان این توده در اثر فرآیند تکامل پدید آمده است و چشم‌ها را از سرما محافظت می‌کند. هرچند چشم بادامی مختص نژاد زرد است اما به دلیل غالب بودن ژن آن در ترکیب نژادها افراد زیادی در سراسر جهان از جمله کشور ما چشم بادامی دارند. چشم بادامی بسیار زیباست اما آرایش کردن آن شاید کار ساده‌ای نباشد مثلا کارهایی مثل کشیدن خط چشم و سایه با وجود داشتن پلک‌های ضخیم که کره چشم را پوشانده دشوار است اما اگر آرایش چشم را به روش صحیح انجام دهید می‌توانید چشمان بادامی زیبایی داشته باشید.

برای آرایش صحیح چشم‌های بادامی شما به همان ابزارهایی که بقیه افراد با آن آرایش می‌کنند نیاز دارید. اما مراحل کار شما کمی متفاوت است و چند کار اضافی برای زیباتر کردن چشمان خود باید انجام دهید. فراموش نکنید که هدف شما از بین بردن و تغییر شکل دادن چهره واقعی شما نیست بلکه تنها لازم است روی زیبایی‌های چهره خود تاکید کرده و چشم‌ها را درشت‌تر و بازتر نشان دهید.

به دقت نگاه کنید

به دلیل ساحتار خاص چشم‌های بادامی شاید دیدن کامل جزئیات در آن چندان ساده نباشد و در حالت باز و بسته تفاوت زیادی در فرم چشم ایجاد می‌شود. پس لازم است به دقت چشمان خود را در آینه بررسی کنید و ببینید در حالتی که چشمان شما کاملا باز است چه مقدار از پلک‌های شما مشخص است و دیده می‌شود. این بررسی کمک می‌کند تا دقیقا بدانید خط چشم خود را کجا باید بکشید و کدام قسمت‌ها را سایه بزنید تا بعدا هنگام باز و بسته کردن چشم‌ها دچار مشکل نشوید.

فرمژه بزنید

بهترین نوع آرایش برای چشم بادامی فر کردن مژه‌ها و استفاده از ریمل است چون مژه‌ها در قسمت داخلی پلک‌ها قرار دارند و این کار به جلوه بهتر آن‌ها کمک می‌کند. در واقع شما باید مژه‌ها را تا حد ممکن فر کنید و از مقدار زیادی ریمل بلند کننده استفاده کنید تا چشمانتان بازتر و زیباتر دیده شود. پس از آن که مژه‌ها را کاملا فر کردید دسته ریمل را به صورت افقی بگیرید و آن را طوری بزنید که مقدار بیشتری ریمل را روی ریشه مژه‌ها بنشیند سپس به سمت نوک آن‌ها حرکت کنید، توجه کنید که ریمل به پوست پلک شما مالیده نشود. پس از آن که ریمل خشک شد دو یا سه لایه دیگر نیز ریمل بزنید تا مژه‌ها کاملا پر و بلند شوند.

خط چشم بکشید

خط چشم برای چشم بادامی

بیشتر کارشناسان آرایشی روی این نکته توافق دارند که کشیدن خط چشم ضخیم باعث کوچک دیده شدن چشم می‌شود پس خانم‌هایی که چشم بادامی دارند باید به این نکته توجه کنند و از کشیند خط چشم‌های ضخیم خودداری کنند. برای کشیدن خط چشم بهتر است از انواعی که قابلیت محو شدن داشته باشند مثلا انواع مدادی استفاده کنید تا بتوانید ظاهر طبیعی‌تری به چشمانتان بدهید. خط چشم را کاملا نزدیک به خط مژه بکشید و به سمت خارج چشم محو کنید تا چشمان دودی و زیبا داشته باشید. اگر به خط چشم گربه‌ای علاقه دارید آن را خیلی نازک بکشید و چند میلی‌متر خارج از چشم امتداد دهید.

چشم بادامی را سایه بزنید

برای چشم‌های بادامی باید به نحوی از سایه استفاده کنید که در پلک‌های شما حالت عمق ایجاد کند بنابراین استفاده از رنگ‌های خنثی در خانواده خاکستری و قهوه‌ای توصیه می‌شود. سپس از رنگ‌های روشن‌تر برای ساختن پلکی برجسته در لبه چشم استفاده کنید تا چشمانتان بازتر و بزرگتر دیده شود. برای داشتن چشمان دودی بهتر است از ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای و برنزی در کنار رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید. خط تای پلک را در نظر بگیرید و از آن خط تا لبه چشم را با سایه روشن‌تر بپوشانید و لبه را محد کنید. برای پلک پایین نیز از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید.

سایه برای چشم بادامی

توصیه می‌شود قبل از زدن سایه و خط چشم از پرایمر سایه استفاده کنید، انواعی از پرایمر سایه وجود دارند که حاوی ماده آرنیکا بوده و باعث کاهش پف چشم می‌شوند و به زیباتر شدن آرایش کمک می‌کنند. از هر رنگی که برای سایه چشم استفاده می‌کنید توجه کنید که سایه اکلیلی اصلا مناسب چشم بادامی نیست چون انعکاس نور در اکلیل سایه باعث می‌شود چشم‌ها پف کرده و پژمرده به نظر برسند. البته استفاده از مقدار کمی سایه اکلیلی در فاصله بین خط مژه و خط تای پلک مشکلی  ندارد چون این قسمت حالت سفت و برجسته‌ای دارد. اما برای قسمت‌های بالای خط تای پلک حتما از رنگ‌های مات استفاده کنید. فراموش نکنید که بهترین تن رنگ برای سایه چشم بادامی رنگ‌های خانواده رنگ پوست مثل کرم و قهوه‌ای و صورتی و … هستند.

چشم‌ها را درشت‌تر کنید

اگر می‌خواهید چشمانتان درشت‌تر و برجسته‌تر به نظر برسد با یک مداد چشم سفید یا استخوانی خط آب چشم را در قسمت پلک پایین کاملا پر کنید. در هر صورت نباید از مداد چشم تیره برای قسمت پایین چشم‌های بادامی استفاده کنید چون این کار چشم‌ها را کوچک می‌کند و به چشمان بادامی اصلا نمی‌آید.

مژه مصنوعی برای چشم بادامی

برای درشت‌تر کردن چشم پس از آن که فرمژه و ریمل خود را کامل کردید می‌توانید از یک ردیف مژه مصنوعی زیبا استفاده کنید. نوع مژه مصنوعی که به کار می‌برید اهمیت زیادی دارد و بهتر است از مژه‌های کوتاه‌تر با فر بیشتر استفاده کنید تا چشم‌ها طبیعی‌تر و البته بازتر و زیباتر دیده شوند.

به ابروها هم توجه کنید

آرایش چشم در کنار آرایش ابرو است که کامل می‌شود و در واقع آرایش ابرو گام نهایی شما برای آرایش چشم است. اگر فرم ابرو با آرایش چشم هماهنگ نباشد چشمان شما غیرطبیعی دیده خواهند شد پس لازم است ابروها را نیز به درستی آرایش کنید. برای چشمان بادامی قوس ابرو باید بالا و کاملا تعریف شده باشد تا چشم‌ها را به سمت بالا هدایت کرده و زیبایی ان‌ها را تکمیل کند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)