روغن‌های گیاهی طبیعی این روزها نقش مهمی را در مراقبت از پوست و مو ایفا می‌کنند. ما امروزه از این روغن‌ها مثل روغن نارگیل و روغن هسته انار برای پاک کردن آرایش و مرطوب کردن پوست استفاده می‌کنیم و به فواید این روغن‌ها برای پوست و مو ایمان داریم. اما روغن کرچک یا روغن کاستر چه نقشی در مراقبت از پوست و مو دارد؟  اگر کمی به اصول مراقبت طبیعی از پوست مو آشنایی داشته باشید حتما از فواید روغن کرچک چیزهایی شنیده‌اید. اما این گفته‌ها تا چه اندازه حقیقت دارند؟ با بررسی‌هایی که کارشناسان پوست و مو انجام داده‌اند به فواید و آثار شگفت انگیز روغن کرچک یا همان روغن کاستر پی پرده‌اند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با پنج اثر روغن کرچک روی پوست و مو آشنا خواهید شد و در ادامه خواهید خواند که برای تقویت مو چه کارهایی را باید انجام دهید و از چه کارهایی باید اجتناب کنید.

آثار شگفت انگیز روغن کرچک روی مو و پوست

رشد موهایی قوی و ضخیم با روغن کرچک

روغن کرچک حاوی امگا ۹ و امگا ۶ است و این اسیدهای چرب نقش مهمی در رشد و تقویت موها و رشد موهایی سالم با ساقه ضخیم دارند. علاوه بر این، روغن کاستر به دلیل اثر ضدباکتری و ضدقارچی خود، در کاهش شوره سر نیز تاثیر چشمگیری دارد.  اگر این روغن را مستقیما روی کف سر بمالید و ماساژ دهید باعث مرطوب شدن پوست کف سر و تقویت گردش خون در این قسمت شده و باعث می‌شود موهای شما سالم‌تر و قوی‌تر و بیشتر از گذشته رشد کنند.

اثر روغن کرچک در تقویت ابروها

این روزها ابروهای پر و تیره روی بورس هستند و چه بهتر که به جای تتو و آرایش، موهای طبیعی و زیبایی روی ابروها داشته باشیم. خوشبختانه روغن کاستر یا همان کرچک می‌تواند رشد موهای ابرو را نیز مانند موهای سر تقویت کند و برای این کار کافی است یک ظرف خالی ریمل را از روغن کاستر پر کنید و با برس تمیز ریمل آن را روی ابروهای خود بمالید. پس از چند هفته شاهد پرپشت شدن موهای ابرو و زیبایی چشمگیر آن‌ها خواهید بود.

آثار شگفت انگیز روغن کرچک روی مو و پوست

استفاده از روغن کرچک برای بلندتر کردن مژه‌ها

بهتر است اکستنشن مژه و مژه مصنوعی را فراموش کنید و به جای این کارها که باعث آسی به موهای طبیعی مژه هم می‌شوند سراغ روغن کرچک بروید. این روغن را مثل روشی که برای ابرو گفته شد روی مژه‌ها هم به کار ببرید و آن را جایگزین ریمل روزمره خود کنید. پس از چند بار استفاده شاهد این خواهید بود که مژه‌های شما بلندتر و پرپشت‌تر از گذشته شده‌اند و آرایش کردن آن‌ها دیگر زمان زیادی نمی‌برد.

مرطوب کردن لب با روغن کرچک

اما فواید روغن کرچک تنها محدود به موهای سر و ابرو و مژه نیست و شما با استفاده از این روغن مفید می‌توانید با خشکی و پوسته پوسته شدن لب مبارزه کنید. مقدار کمی از این روغن را هر روز و هر شب روی لب‌ها بمالید و اجازه دهید رطوبت آن جذب لب‌ها شود. بلافاصله احساس خواهید کرد که لب‌های شما مرطوب‌تر و نرم‌تر شده است و دیگر از خشکی و پوسته‌های آزاردهنده خبری نیست.

درمان آکنه با روغن کرچک

برای آکنه‌هایی که به دلیل استرس زیاد و یا رژیم غذایی ناکامل و غلط به وجود می‌آیند روغن کاستر یک درمان عالی محسوب می‌شود. برای درمان آکنه با روغن کرچک یک تکه پنبه بردارید و چند قطره از روغن را روی آن بریزید و روی قسمت‌هایی از پوست که دچار آکنه شده است بمالید و اجازه دهید تمام شب روی پوست شما باقی بماند. روغن کاستر سرشار از ریسینولیک اسید است که باکتری‌ها را از بین می‌برد و می‌تواند در درمان آکنه موثر باشد.

روغن کرچک

چه عواملی باعث تضعیف موها می‌شوند؟

موخوره: به نظر می‌رسد گفته‌های قدیمی در مورد کوتاه کردن مو تا حدی درست است. البته کوتاه کردن موها باعث رشد بیشتر آن‌ها نمی‌شود اما اگر موها را کوتاه نکنید به موخوره دچار شده و رشد آن‌ها کاهش می‌یابد. با گسترش موخوره به قسمت‌های بالایی مو، فولیکول‌هایی که هنوز در مرحله رشد هستند آسیب دیده و موها تضعیف می‌شوند. در حالی که گوتاه کردن مرتب موها باعث تقویت آن‌ها شده و باعث می‌شوند موها بیشترین حجم و زیبایی را داشته باشند.

اکستنشن: هم انواع موقت و هم نیمه دائم اکستنشن (نوعی چسبی و دوختنی و …) چون مدت طولانی روی موها باقی می‌مانند فشار زیادی را به فولیکول موها وارد می‌کنند و باعث کاهش رشد آن‌ها می‌شوند. در صورت نیاز به استفاده از اکستنشن حتما از انواع کلیپسی استفاده کنید چون این نوع اکستنشن به راحتی جدا می‌شود و مدت زیادی روی موها باقی نمی‌ماند در نتیجه آسیب کمتری به ریشه موها وارد می‌کند.

دکلره کردن موها: مواد شیمیایی دکلره کننده از جمله پراکسید، آمونیا و دیگر اکسیدان‌ها ساقه مو را تضعیف کرده و رنگدانه‌های آن را از بین می‌برند در نتیجه تارهای مو شکننده و ضعیف می‌شوند. پس ترجیحا سراغ رنگ‌های روشن برای رنگ کردن مو نروید و حداقل سه بار در هفته از نرم کننده مو استفاده کنید.

استرس: استرس، سطح هورمون کورتیزول را در بدن افزایش می‌دهد و این هورمون باعث می‌شود سلول‌های عصبی مواد مضری ترشح کنند که اگر این استرس مدت طولانی ادامه یابد این مواد باعث تضعیف فولیکول‌های مو شده آن‌ها را از ریشه جدا می‌کند.

برخی داروها: برخی از داروهای ضدافسردگی مثل زولافت ممکن است فاز رشد موها را کوتاه کنند و باعث شوند مراحل رشد و ریزش موها در مدت کوتاه‌تری انجام شده و حجم آن‌ها کاهش یابد. داروهای دیگر مثل داروهای ضدبارداری و داروهایی که برای تیروئید یا کلسترول بالا تجویز می‌شوند هم می‌توانند رشد موها را تحت تاثیر قرار دهند و اگر از این داروها استفاده می‌کنید بهتر است با پزشک خود در مورد استفاده از یک داروی جایگزین مشورت کنید.

آثار شگفت انگیز روغن کرچک روی مو و پوست

راه‌های تقویت رشد مو

در کنار حذف عواملی که باعث تضعیف مو می‌شوند استفاده از روش‌هایی که باعث تقویت موها می‌شوند می‌تواند بافت و حجم طبیعی آن‌ها را بازگرداند و به شما در داشتن موهایی پرپشت و زیبا کمک کند. سه عامل اصلی در تقویت موها تاثیر دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

رژیم غذایی کامل: موها از جنس پروتئین هستند و توسط آنزیم‌هایی ساخته می‌شوند که با عنصر آهن فعال می‌شوند. در نتیجه دریافت پروتئین و آهن به مقدار نیاز در هر روز می‌تواند رشد و زیبایی موها را تضمین کند. اگر می‌خواهید موهایی سالم و قوی داشته باشید باید توجه کنید که رژیم غذایی شما شامل ۴۶ گرم پروتئین و ۱۸ میلی‌گرم آهن در هر روز باشد.

استفاده از مکمل‌های غذایی: تنها پروتئین و آهن نیستند که باعث رشد مو می‌شوند و عناصر متعدد دیگری نیز در این امر دخیل هستند. اما گاهی همه مواد غذایی مورد نیاز را نمی‌توان از طریق خوراکی تامین کرد و لازم است که از مکمل‌های ویتامین و … هم استفاده شود. به طور مثال بیوتین یکی از اشکال ویتامین ب است که نقش مهمی در رشد مو دارد و تامین آن از طریق خوراکی و یا مکمل‌های غذایی ضروری است.

درمان کف سر: اگر فولیکول‌های مو با سلول‌های مرده، چربی و انواع کثیفی انباشته شوند موها به خوبی رشد نخواهند کرد. در نتیجه درمان کف سر با شامپوهای پاک کننده یک بار در هفته ضروری است. در کنار آن می‌توانید از ماساژ کف سر با روغن‌های طبیعی مثل کرچک و … هم بهره ببرید تا جریان خون در فولیکول‌های مو تقویت شده و رشد موها افزایش یابد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)