در این مطلب به توضیح هفت شیوه کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی خواهیم پرداخت. روش‌هایی که پرچمدار جدید اپل با اتکا به آن‌ها توانسته خود را تا حد فراوانی متمایز با سایر اعضای خانواده‌ی آیفون نشاه دهد. برای آگاهی از هفت شیوه‌ی مختلف کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی می‌توانید ما را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

پس از رونمایی رسمی از پرچمدار جدید شرکت اپل که در قالب  همایش اختصاصی این شرکت انجام گرفت، آن چه در این محصول بیش از همه به چشم می‌آمد، کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی در طراحی برخی از ویژگی‌های ظاهری و باطنی این محصول بود. البته این موضوع به خودی خود نکته‌ای منفی برای اپل محسوب نمی‌شود. بلکه تنها نشان از تاثیر غیر قابل انکار گوشی‌های اندرویدی بر بازار تلفن‌های هوشمند و تلاش شرکت اپل برای بهره‌مندی از این تاثیر و تثبیت سهم خود از بازار مذکور دارد. از همین رو در ادامه‌ی متن پیش رو برخی از شیوه‌های کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی را به اتفاق یکدیگر از نظر خواهیم گذراند تا از این نکته آگاه شویم که پرچمدار جدید اپل در کدامین ویژگی‌ها از گوشی‌های اندرویدی تاثیر پذیرفته است.

نخستین کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی : حذف دکمه‌ی Home

بالاخره دکمه‌ی Home پس از حدود یک دهه از پیکر خانواده‌ی آیفون حذف شد. اتفاقی که غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد و در نهایت گوشی iPhone X سبب‌ساز رخ دادن آن شد. این دکمه برای نخستین بار در گوشی iPhone به کاربران تلفن‌های هوشمند معرفی گردید و پس از آن در بسیاری از محصولات مشابه مورد استفاده قرار گرفت. با این حال بسیاری از گوشی‌های اندرویدی به مرور زمان دکمه‌های مشابه با Home را حذف کردند و به تدریج به طراحی گزینه‌های شبیه به آن روی صفحه نمایش خود روی آوردند. اما خانواده‌ی آیفون تا نسخه‌ی پیشین یعنی آیفون ۷ این دکمه را به عنوان یک نشان کلاسیک حفظ کرد. هرچند که جبر زمانه در نهایت موجب کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی و حذف دکمه‌ی Home از پیکر این گوشی شد.

گوشی آیفون اپل

دومین کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی : قاب باریک و صفحه نمایش لب به لب

حذف دکمه‌ی Home این امکان را در اختیار طراحان گوشی iPhone X قرار داد تا بتوانند قاب دور این گوشی را کوچک تر کرده و اندازه صفحه نمایش آن را ارتقا دهند. در واقع گوشی آیفون ۱۰ نیز اکنون همانند بسیاری از پرچمداران جدید اندرویدی از وجود صفحه نمایش لب به لب بهره می‌برد و تقریبا تمام فضای جلوی این گوشی به صفحه نمایش آن اختصاص یافته است. در واقع به منظور رقابت با محصولات شاخص موجود در بازار تلفن‌های هوشمند از جمله گوشی‌های سامسونگ، ال‌ جی و سایر رقیبان، طراحان پرچمدار جدید اپل هیچ چاره‌ای جز فراهم کردن شرایط برای کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی و لب به لب کردن صفحه نمایش این محصول در کنار باریک نمودن قاب دور آن نداشتند.

سومین کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی : صفحه نمایش بزرگ‌تر

حذف دکمه‌ی Home و باریک‌تر شدن قاب دور گوشی iPhone X موجب شده تا طراحان این محصول به جنبه‌های دیگری از کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی بیاندیشند و اندازه‌ی صفحه نمایش این گوشی را افزایش دهند. به این ترتیب گوشی iPhone X با برخورداری از صفحه نمایش ۵.۸ اینچی در میان محصولات اپل نخستین جایگاه را به خود اختصاص داده است. البته اندازه‌ی صفحه نمایش گوشی iPhone X در قیاس با گوشی‌های اندرویدی شاخص موجود در بازار تحول چندان بزرگی به شمار نمی‌رود. چرا که گوشی‌های اندرویدی پرچمدار مدت‌ها است که به چنین اندازه‌ی صفحه نمایشی دست یافته‌اند و اکنون برای طراحی نمایشگرهای باکیفیت بالای ۶ اینچ به رقابت با یکدیگر مشغول هستند. به عنوان مثال پرچمدار جدید شرکت سامسونگ یعنی گوشی گلکسی نوت ۸، که یکی از رقبای سرخت آیفون ۱۰ نیز محسوب می‌شود، از وجود صفحه نمایش ۶.۳ اینچی بهره می‌برد.

آیفون اپل

چهارمین کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی : برخورداری از صفحه نمایش OLED

هنگامی که بحث کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی به میان می‌آید، می‌توان این بحث را به کپی‌برداری پرچمدار جدید اپل از گوشی‌های اندرویدی سامسونگ تقلیل داد. در واقع همان گونه که در ابتدای راه و در آغاز کار تولید تلفن‌های هوشمند نسل جدید، شرکت سامسونگ به الگوبرداری از محصولات خانواده‌ی آیفون و رقابت با آن‌ها می‌پرداخت، اکنون با توجه به سهم بیشتر این شرکت کره‌ای از بازار تلفن‌‌های هوشمند، قضیه تا حدی برعکس شده و این محصولات آیفون هستند که به منظور حفظ رقابت و تثبیت سهم شرکت اپل از بازار تلفن‌های هوشمند،‌ گهگاه از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ الگوبرداری می‌کنند. بر این اساس و با توجه به بهره بردن گوشی‌های اختصاصی سامسونگ از صفحه نمایش AMOLED و Super AMOLED طی سال‌های اخیر، جای هیچ تعجبی ندارد که طراحان گوشی iPhone X به سراغ تجهیز این محصول به صفحه نمایش OLED رفته‌ باشند.

برخورداری گوشی iPhone X از صفحه نمایش OLED این امکان را در اختیار دارندگان این محصول قرار می‌دهد تا بتوانند علاوه بر رنگ سیاه، سایر رنگ‌ها را نیز با شفافیت و وضوح بیشتری مشاهده نمایند و در عین حال انرژی بیشتری را هم نسبت به گوشی‌های مبتنی بر صفحه نمایش LCD ذخیره کنند. به هر حال برخورداری پرچمدار جدید اپل از صفحه نمایش OLED را هم می‌توان به عنوان یکی دیگر از شیوه‌های کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی به شمار آورد.

پنجمین کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی : قابلیت شارژ بی‌سیم

 از آن‌جا که قابلیت شارژ بی‌سیم پیش از این در محصولاتی نظیر Google Nexus 5 و پرچمداران شرکت سامسونگ وجود داشت، شاید بتوان بهره‌مندی پرچمدار جدید شرکت اپل از تکنولوژی شارژ بی‌سیم را هم به حساب کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی گذاشت. البته برخلاف مواردی نظیر حذف دکمه‌ی Home و لب به لب شدن نمایشگر که بسیار دیر اتفاق افتاد، شرکت اپل در زمینه‌ی استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم در محصولات جدید خود بسیار به موقع عمل کرده است و به کمک این موقعیت شناسی می‌تواند همگام با پیشرف تکنولوژی رو به جلو حرکت کند.

گوشی جدید آیفون

ششمین کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی : قفل گشایی توسط اجزای چهره

از جمله قابلیت‌های جدیدی که هواداران محصولات آیفون در گوشی آیفون ۱۰ با آن آشنا شدند، امکان گشودن قفل صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت این گوشی به کمک نگریستن به صفحه نمایش آن بود (به طور دقیق به بخش بالایی این صفحه نمایش). هرچند که قابلیت Face ID با سبک و سیاق منحصر به فرد خود قابلیتی جدید در تلفن‌های هوشمند نسل کنونی محسوب می‌شود، اما نمی‌توان افتخار خلق آن را به طور تمام و کمال به حساب شرکت اپل نوشت. چرا که پیش از این در برخی از گوشی‌های اندرویدی نیز از وجود تکنولوژی‌های مشابهی استفاده شده بود. تکنولوژی‌های نوینی برای قفل گشایی صفحه نمایش این محصولات که این کار را از طریق اسکن برخی از اجزای صورت کاربران به انجام می‌رساندند.

به عنوان مثال چندی پیش شرکت سامسونگ با الگوبرداری از قابلیت‌های مشابه موجود در ویندوز Hello، که در محصولاتی نظیر لومیا ۹۵۰ و مدل ۹۵۰ XL از این خانواده مورد استفاده قرار گرفته بود، اقدام به طراحی قابلیت اسکن عنبیه چشم و همچنین اسکن صورت در برخی از تلفن‌های هوشمند رده بالای خود نمود. حال شاهد این نکته هستیم که گوشی iPhone X با الهام از تکنولوژی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، قابلیت قفل گشایی صفحه نمایش خود از طریق اسکن صورت را به مرحله‌ای جدید وارد نموده و از وجود تکنولوژی Face ID بهره گرفته است. قابلیتی که به نوعی جایگزین قابلیت Touch ID شده و حرف و حدیث‌های فراوانی را پیرامون این قضیه به وجود آورده است.

هفتمین کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی : بهره‌مندی از قابلیت OIS

کپی‌برداری iPhone X از گوشی‌های اندرویدی، به خصوص پرچمداران شرکت سامسونگ را می‌توان در بهره‌مندی این گوشی از قابلیت‌های مبتنی بر دوربین نظیر قابلیت تثبیت نوری تصویر نیز مشاهده کرد. اندکی پیش از این شاهد استفاده از این قابلیت در هر دو لنز دوربین عقب گوشی گلکسی نوت ۸ بودیم و اکنون نمونه‌ی مشابه با آن در دوربین iPhone X نیز مورد استفاده قرار گرفته است. به کمک وجود این قابلیت می‌توان تاثیر تکان خوردن گوشی هنگام ثبت تصاویر مختلف را به حداقل میزان ممکن رساند و کیفیت کلی تصاویری با برخورداری از حداقل میزان نور را ارتقا بخشید. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که از این پس تمام تلفن‌های هوشمندی که از وجود دوربین‌های مبتنی بر لنز دوگانه بهره می‌برند، برای بهبود کارایی این لنزها از قابلیت OIS استفاده کنند.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.