لباس‌های پنبه‌ای گشاد شده خود را با چند روش ساده کوچک کنید


لباس پنبه ای گشاد شده

پنبه یکی از الیاف طبیعی است که از گیاهی به همین نام تهیه می‌شود و در کشور ما لباس‌های پنبه‌ای به نام نخی نیز معروف هستند. با نزدیک شدن به روزهای گرم استفاده از این لباس‌ها افزایش می‌یابد چون قابلی تعریق بالایی دارند و شما را خنک نگه می‌دارند. اما این الیاف یک ایراد اساسی دارند و پس از مدتی استفاده کش آمده و گشاد می‌شوند اما نگران نباشید، شما می‌توانید با چند روش ساده که در این مقاله خواهید خواند لباس‌های پنبه‌ای گشاد شده و کش آمده خود را بدون نیاز به برش و خیاطی و یا آسیب به الیاف مانند روز اول اندازه کنید.

همچنین بخوانید: روش صحیح نگهداری، شستشو و لکه بری لباس نخی و پنبه‌ای

استفاده از آب جوش برای لباس پنبه ای

به مشخصات پارچه توجه کنید:

شما این روش را در مورد لباس‌هایی می‌توانید به کار ببرید که از پنبه خالص (صددرصد کتان) تهیه شده باشند تا این روش اثر کامل و دائمی داشته باشد و به اندازه کافی لباس گشاد شده شما را کوچک کند. هرچه درصد کتان در لباس مورد نظر کمتر باشد میزان آب رفتن و کوچک شدن لباس نیز با انجام این روش‌ها کمتر خواهد بود.

یک ظرف بزرگ و تمیز را از آب پر کرده و بجوشانید:

یک ظرف بزرگ انتخاب کنید که فضای کافی برای قرار دادن لباس‌های شما داشته باشد و جنس آن در مقابل حرارت مقاوم باشد. معمولا یک قابلمه یا کتری بزرگ انتخاب مناسبی است. آن را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. برای این که مطمئن شوید لباس‌ها به هم رنگ نخواهند داد یک پیمانه سرکه به آب اضافه کنید. اما توصیه می‌شود که لباس‌ها را بر اساس رنگ جدا کنید و جداگانه بجوشانید چون همیشه احتمال از دست دادن رنگ وجود دارد.

لباس‌های پنبه‌ای را داخل آب جوش قرار دهید:

لباس‌ها را کمی خیس کنید تا راحت‌تر در آب غوطه‌ور شوند و با کمک یک قاشق چوبی آن را داخل آب در حال جوش قرار دهید و هم بزنید و پنج دقیقه صبر کنید. اگر می‌خواهید لباسهای پنبهای شما تنها کمی کوچک شوند زمان را کمتر کنید اما اگر لباس‌های شما زیادی کش آمده‌اند می‌توانید مدت بیشتری آن‌ها را بجوشانید. این کار می‌تواند اندازه لباس را تا دو سایز هم کوچک‌تر کند.

جوشاندن در آب لباس‌های پنبه‌ای شما را کوچک می کند

لباس‌های پنبه‌ای را خارج کرده و در خشک‌کن قرار دهید:

خشک‌کن را در بالاترین درجه حرارت خود قرار دهید و لباس‌ها را با احتیاط از آب جوش خارج کرده و بلافاصله داخل خشککن قرار دهید تا کاملا خشک شوند. چون در این مرحله با لباس‌های داغ و آب جوش سروکار دارید بسیار محتاط باشید و از حوله و دستکش برای محافظت از دستان خود استفاده کنید.

این کار را چندین بار تکرار کنید:

اگر نتیجه لازم را نگرفتید کلیه مراحل را یک بار دیگر تکرار کنید. شما می‌توانید این کار را چندین بار تکرار کنید تا نتیجه دلخواهتان به دست آید.

شستشوی لباس های پنبه ای با آب داغ

به مشخصات پارچه توجه کنید:

در این روش نیز مانند روش قبلی مطمئن شوید که لباس مورد نظر شما از صددرصد پنبه ساخته شده باشد. اگر این مقدار صددرصد نباشد نیز لباس شما کوچک خواهد شد اما نه به اندازه زمانی که لباس شما از پنبه خالص ساخته شده باشد. هرچه درصد پنبه بالاتر باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت.

لباس مورد نظر را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید:

این کار را نمی‌توانید همزمان با شستن بقیه لباس‌ها انجام دهید چون این کار در دمای بالای آب انجام می‌شود احتمال رنگ دهی و آسیب به آن‌ها وجود دارد و باید جداگانه انجام شود.

تنظیمات دما را برای شستشو و آبکشی را روی “داغ” قرار دهید:

برای این کار نیازی به استفاده از شوینده و نرم کننده‌های معمول ندارید اما می‌توانید مانند روش قبل از یک پیمانه سرکه برای تثبیت رنگ لباس‌ها استفاده کنید. پس از تنظیم دما لباس‌ها را داخل لباسشویی قرار دهید و مراحل شستشو و آبکشی را تکمیل کنید.

شستن با آب داغ در ماشین لباسشویی لباس‌های پنبه‌ای شما را کوچک می کند

لباس‌ها را داخل خشک‌کن قرار دهید:

پس از پایان شستشو مانند مرحله قبل، تنظیمات خشک کن را در بالاترین دمای ممکن قرار دهید و تا خشک شدن کامل لباس‌ها صبر کنید. اما اگر می‌خواهید لباس تنها کمی کوچک شوند می‌توانید در وسط کار آن‌ها را از خشککن خارج کنید. در این روش حدود یک تا سه درصد از سایز لباس کم می‌شود که ممکن است به نظر مقدار قابل توجهی نباشد اما به طور مثال آستینی که ۶۵ سانتی‌متر طول دارد دو سانتی‌متر کوتاه‌تر خواهد شد.

این کار را چند بار تکرار کنید:

مانند روش قبل می‌توانید این روش را نیز به هر تعداد دفعاتی که می‌خواهید انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید اما فراموش نکنید که آب داغ به رنگ لباس آسیب می‌زند و پس از چند مرحله ممکن است لباس‌های شما به خصوص لباس‌های تیره بور شوند.

تنگ کردن لباس پنبه‌ای با اتو کردن

لباس‌های پنبه‌ای را داخل آب بجوشانید:

مانند روش اول اقدام کرده و لباسهای پنبهای را در یک ظرف آب بجوشانید.

بلافاصله آن‌ها را روی میز اتو قرار دهید:

لباس‌های جوشیده را قبل از این که سرد شوند روی میز اتو صاف کنید و یک پارچه روی لباس‌ها قرار دهید تا حرارت اتو مستقیم به آن‌ها برخورد نکند چون برخورد مستقیم اتوی داغ به لباس‌های جوشیده به آن‌ها آسیب می‌رساند.

تا خشک شدن کامل لباس به اتو کردن ادامه دهید:

اتو کردن را شروع کنید و تا زمانی که لباس‌ها کاملا خشک نشده باشند به اتو کردن همه قسمت‌های لباس ادامه دهید تا لباس‌ها کوچک شوند.

همچنین بخوانید: چگونه لباس بافتنی گشاد را تنگ، کوچک یا کوتاه کنیم؟