آدمهای با اعتماد به نفس بالا ، به توانایی های خودشان باور دارند. اگر شما خودتان را باور  نداشته باشید چه دلیلی دارد که  دیگران بخواهند به توانایی شما ایمان داشته باشند؟  برای بهبود اعتماد به نفس خود، از موارد زیر پرهیز نمایید.

  • افراد دارای اعتماد به نفس بالا، عذر و بهانه نمی آورند

افراد دارای اعتماد به نفس بالا،خودشان را مالک افکار و اعمال خود میدانند. اگر دیر به سرکار برسند، ترافیک را مورد سرزنش قرار نمیدهند بلکه می‌پذرند  دیر رسیده‌اند. آنها برای کم و کاستی های خود بهانه هایی مثل: “من وقت ندارم”  یا  “من به اندازه کافی خوب نیستم” ، نمی آورند. بلکه آنها از وقتشان به خوبی استفاده کرده و سعی میکنند آنقدر روی خودشان کار کنند که به اندازه ی کافی خوب شوند.

  • از انجام کارهای ترسناک، پرهیز نمی‌کنند

کسانی که اعتماد به نفس بالا دارند، اجازه نمی دهند ترس بر آنها غلبه کند. آنها میدانند کارهایی که از انجام دادنشان می‌ترسند اغلب همان کارهایی هستند که باید انجام دهند تا به چیزهایی که مد نظر دارند، برسند.

  • خودشان را در حباب آسایش طلبی نمی اندازند

هر انسانی که دارای اعتماد به نفس بالایی هست، از ماندن در یک منطقه ی امن پرهیز دارد چون می داند آسایش طلبی یعنی مرگ رویاها. این افراد به طور فعالی، به دنبال عدم آسایش هستند چرا که درک کرده اند حرکت کردن برای رسیدن به موفقیت، الزامی است.

  •  کارها را به عقب نمی اندازند

این افراد می دانند یک برنامه ی خوب که “امروز” اجرا شود بهتر از یک برنامه ی بسیار عالی است که  “شاید یک روزی”  انجام شود. آنها برای “زمان مناسب”  و “شرایط مناسب”، صبر نمی کنند چون می‌دانند این صبر کردن به دلیل ترس است . در نتیجه آنها دقیقا  “همینجا” ، ” همین زمان ” و “همین امروز” ،  دست به عمل می زنند چون  فهمیده اند زمان حال، جایی ست که اتفاق ها رخ میدهد.

  •  نظراتشان را نسبت به دیگران آزاد دهنده بیان نمی‌کنند

کسانی که اعتماد به نفس بالا دارند، در مورد دیگران نظرات منفی نمی‌دهند. در زمانی هم که در مورد خوب انجام شدن یک کار توسط دیگران، اهمیت قائل هستند و هدفشان این هست که تاثیر مثبتی در جهان بگذارند، شروع به دادن نظرات منفی در مورد آن کار نمی‌کنند به خصوص وقتی توانند برایش کاری انجام دهند.  آنها به خوبی میدانند دوستان واقعی، همدیگر را همانطور که هستند می‌پذیرند و خودشان را تافته جدا بافته نمی‌دانند.

  • کسانی که اعتماد به نفس بالا دارند، مردم را قضاوت نمیکنند

افراد دارای اعتماد به نفس بالا، تمایلی به داستان سازی های بیجا برای دیگران ندارند. احتیاج به این ندارند که پست سر دوستانشان غیبت کرده و به آنها توهین کنند. آنها علاقه ای ندارند در مورد همکارانشان که دارای نظرات متفاوتی نسبت به آنها هستند، شایعه سازی کنند تا خودشان را مهم جلوه دهند. آدمهای دارای اعتماد به نفس بالا ، با خودشان همانگونه که هستند راحتند و احتیاج ندارند دیگران را پایین بیاورندتا حالشان خوب شود.

اعتماد به نفس بالا

  • اجازه نمی دهند کمبود ها، آنها را متوقف سازد

افراد دارای اعتماد به نفس بالا، از هر آنچه که در دسترس دارند استفاده میکنند و کمبود منابع برایشان مهم نیست. آنها می‌دانند تمام کارهای غیرممکن، با داشتن خلاقیت، ممکن میشود. پس  خلاقیت  خود را به کار میگرند و بابت شکست هایشان، آه و ناله نمی‌کنند و به جای آن، روی راه حل ها تمرکز میکنند.

  • کسانی که اعتماد به نفس بالا دارند، مقایسه نمیکنند

آدمهایی که اعتماد به نفسشان بالاست، می دانند که با دیگران در رقابت نیستند. آنها خودشان را با هیچ شخص دیگری مقایسه نمی‌کنند، بلکه خودشان را با آنچه که در گذشته بوده اند مقایسه می‌کنند. آنها میدانند در این جهان، هر انسانی داستان زندگی خودش را دارد که کاملا متفاوت و منحصر به فرد است پس مقایسه ی افراد، کاری عبث و بیهوده است.

  • مرتبا مهمانی نمی‌گیرند تا حس خوشحالی به آنها دست دهد

آنهایی که اعتماد به نفس بالایی دارند، علاقه ای به دعوت کردن تمام آدمهایی که دیده اند، ندارند. آنها می‌دانند همه ی آدمها مثل هم نیستند و زندگی اینگونه است. آنها به جای آمیخته شدن با همه، بر روی کیفیت روابط خود تمرکز می کنند نه بر روی کمیت روابط

  • افراد دارای اعتماد به نفس بالا، به تایید نیازی ندارند

این افراد احتیاج به پشتیبانی و مراقبت دائمی دیگران ندارند. آنها میدانند زندگی همیشه هم منصفانه برخورد نمیکنند و گاهی کارها طبق خواسته‌ی آنها پیش نمی‌رود. در نتیجه چون نمی‌توانند روی تمام جنبه های زندگیشان کنترل داشته باشند، تلاش نی کنندتا بر روی نحوه ی واکنش خودشان نسبت به اتفاق ها تمرکز کنند. چون اینکار آنها را به جلو می برد.

  •  از حقایق ناخوشایند زندگی فرار نمیکنند

چنین آدمهایی با قبل از اینکه مسائلی در زندگیشان پیش آید، با آنها به  طور ریشه ای برخورد می کنند. افراد دارای اعتماد به نفس بالا، می که دانند نادیده گرفتن مشکلات، باعث تکثیرشان می شود. پس آنها جنگ اول را به از صلح آخر می دانند.

  • به دلیل شکست، عقب نشینی نمیکنند

اعتماد به نفس بالای آدمها باعث میشود هرگاه بر زمین بیافتند دوباره بلند شوند. آنها میدانند شکست یک راه اجتناب ناپذیر برای پیشرفت است. آنها شبیه به کارآگاهان، دنبال سرنخ هایی میگردند چرا راهی که رفتند، با شکست مواجه شد. آنها پس از بررسی و اصلاح برنامه‌هایشان،  دوباره از اول شروع میکنند. ( با این تفاوت که اینبار بهتر از قبل عمل خواهند کرد.)

  • برای انجام کاری، منتظر دیگران نمی مانند

افراد دارای اعتماد به نفس بالا، بدون مکث، عمل میکنند و هر روز به خودشان یادآوری میکنند، اگر من اینکار را نکنم؟ چه کسی می کند؟

  • خودشان را  فقط به یک روش، محدود نمیسازند

این آدمها چندین راه  را در نظر می گیرند و اگر راه شماره اول کار نکرد، راه دوم را انتخاب میکنند. آنها همواره تاثیرات هر اقدامی را بررسی میکنند تا اینکه نهایتا تشخیص دهند کدام روش از همه بهتر و بهینه تر است.

  • کورکورانه هر آنچه را که می خوانند یا می شنوند باور نمی کنند

این افراد هر مقاله ای که در اینترنت می‌خوانند را بعنوان یک حقیقت نمی‌پذیرند.آنها از زاویه‌ی دید خودشان آن مقاله را بررسی میکنند و از شک گرایی خودشان استفاده می کنند تا به یقین برسند. مثلا در مورد همین مقاله که ویژگیهای انسانهای دارای اعتماد به نفس بالا را شرح داده، آنها به خوبی می دانند تنها کسی که قدرت تصمیم گیری در مورد اینکه ( اعتماد به نفس ) یعنی چه را دارند، خودشان هستند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز  از مقاله ی : Daniel Wallen