استفاده از محصولی نظیر کرم ضد آفتاب دائمی شاید آرزوی بسیاری از کسانی باشد که پوست حساسی دارند و در روزهای گرم تابستان ناگزیر از مالیدن چندباره‌ی کرم‌های ضد آفتاب معمولی روی پوست صورت و بدنشان هستند. حال به نظر می‌رسد که تا برآورده شدن این آرزو راه درازی باقی نمانده است و در آینده‌ای نزدیک می‌توان انتظار ملاقات با نوعی کرم ضد آفتاب دائمی را داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع می‌توانید در مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

در جریان پژوهش تازه‌ای که در دانشگاه ایالتی بینگ‌همتون نیویورک به انجام رسیده است، پژوهش‌گران موفق به طراحی و کشف کرم ضد آفتاب دائمی جدیدی شده‌اند که می‌تواند ساختار و نوع استفاده از کرم‌های ضد آفتاب تجاری فعلی را با تحولی اساسی همراه سازد. به نحوی که این کرم ضد آفتاب دائمی تنها یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و با قرار گرفتن در معرض آفتاب، قدرت و تاثیر آن به مرور زمان بیشتر و بیشتر می‌شود.

قابلیت‌های کرم ضد آفتاب دائمی

به بیان دقیق‌تر می‌توان گفت که پژوهش‌گران دانشگاه بینگ‌همتون امریکا موفق به رشد دادن غشای نازک شفاف و بلورینی از DNA شده‌اند که تاثیر و قدرت سد کردن اشعه‌ی فرا بنفش در آن به مرور زمان افزایش می‌یابد.

این غشای بسیار نازک از نوعی محلول مایع مبتنی بر DNA به دست آمده که از اسپرم ماهی آزاد مشتق شده است. محلولی که در جریان آزمایش صورت گرفته در دانشگاه بینگ‌همتون آن را روی یک ورقه‌ی شیشه‌ای باریک پاشیده‌اند تا خشک شود.

در جریان این آزمایش، غشای نازک DNA محور طراحی شده توسط پژوهش‌گران، حدود ۹۰ درصد از پرتوهای UVB (که عامل اصلی خشکی و آفتاب‌سوختگی پوست هستند) و همچنین ۲۰ درصد از پرتوهای UVA (که به لحاظ تئوری در بروز مشکل پیری زودرس تاثیرگذار هستند) را بی‌اثر ساخته است. از آن‌جا که هر دو پرتو یاد شده در بروز بیماری سرطان پوست بسیار تاثیرگذار هستند، طراحی یا کشف کرم ضد آفتاب دائمی جدید می‌تواند بسیار مهم و حیاتی قلمداد شود.

آفتاب سوختگی

به خصوص آن که این غشای نازک و شفاف هر چقدر بیشتر در برابر اشعه‌ی فرابنفش خورشید قرار گیرد، از قدرت و مقاومت بیشتری برخوردار می‌گردد. البته هنوز پژوهش‌گران به خوبی نمی‌دانند که آیا امواج فرابنفش تابیده شده، توسط این غشای نازک شفاف بازتاب داده می‌شود یا این ‌که توسط آن جذب می‌گردد.

در شرایطی که این کشف جدید یک کرم ضد آفتاب دائمی محسوب می‌شود، در کاهش خطر کم آبی بدن نیز بسیار تاثیرگذار است. به این ترتیب که با قرار گرفتن آن روی نقاط خاصی از بدن، فرآیند تبخیر آب روی آن نقاط با کاهش محسوسی همراه می‌شود. در کنار موارد یاد شده، آزمایش‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که این کرم ضد آفتاب دائمی روند بهبود زخم‌ها را نیز با سرعت بیشتری همراه می‌سازد.

البته واژه‌ی دائمی به آن معنی است که برخلاف کرم‌های ضد آفتاب معمولی، برای بهره‌گیری از قابلیت‌های این محصول جدید نیازی به استفاده‌‌ی مداوم و دوباره از آن به مدت هر چند ساعت یک بار نخواهید داشت.

هدف از ساخت کرم ضد آفتاب دائمی

گام بعدی طراحان این محصول جدید، بنابر تایید خود آن‌ها، کشف نوع و چگونگی تاثیر اشعه‌ی فرابنفش بر ساختار این محصول خواهد بود. ضمن این که پژوهش‌گران دانشگاه بینگ‌همپتون امریکا قصد دارند میزان قدرت و تاثیر این محصول را نیز هنگام مواجه شدن با اشعه‌ی فرابنفش افزایش دهند. در واقع هدف اصلی از طراحی این کرم ضد آفتاب دائمی، تولید آن به عنوان یک محصول تجاری قابل استفاده توسط مصرف کنندگان عادی عنوان شده است. محصولی که قطعا می‌تواند نظر مثبت آنان را به سوی خود جلب کند.

برای آشنایی با شناور جنگی ساخته شده توسط تکنولوژی چاپ سه بعدی می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.