جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
افزایش تمرکز و مقابله یا جهت دار کردن سرگردانی ذهن

۷ روش برای تمرکز بیشتر و مهار کردن سرگردانی ذهن

سرگردانی ذهن مدت بسیاری است که به عنوان دشمن تمرکز درنظر گرفته می‌شود، اما این مورد همیشه صحیح نیست. رویاپردازی روزانه اگر به شیوه‌ی صحیحی انجام شود درواقع می‌تواند برای افزایش تمرکز و ممانعت از سرگردانی ذهن به شما یاری برساند. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد نحوه کنترل کردن افکار خود و جلوگیری از سرگردانی ذهن، هفت شیوه را بیاموزید.

۷ شیوه برای هدفدار کردن سرگردانی ذهن و افزایش تمرکز

  1. به ذهن خود وظایف بیشتری بسپارید

برای گذاشتن نقطه‌ی پایان بر سرگردانی ذهن، باید ذهن خود را با وظایف بیشتری درگیر کنید. بنا به تحقیقاتی، کشف شده است که افزودن حواس پرتی‌های خودخواسته و عمدی، به عنوان مثال آهنگی در پس زمینه، درواقع سبب کاهش پرتی حواس و سرگردانی ذهن و در نتیجه افزایش تمرکز می‌شود. این موضوع با عنوان “تئوری بارگذاری” (Load Theory) شناخته می‌شود و این عمل را به دلیل آن پیشنهاد می‌دهد که “توجه”، منبعی محدود بوده و اگر شکاف‌های توجهی را در ذهن خود پر کنید، فضایی برای حواس پرتی‌های اضافی باقی نخواهد ماند.

  1. به خود رشوه بدهید

بنا به مطالعات، ثابت شده است درصورتی که به خود در زمان مناسبی پاداش بدهید، تمرکز بیشتری بر روی هدف خواهید داشت. پاداش کوچک دادن به افراد در طی یک وظیفه‌ی خسته کننده، سبب ممانعت ازدست رفتن تمرکز آن‌ها نمی‌شود، اما وعده‌ی پاداشی بزرگتر که در انتهای پروژه به آن‌ها داده شود، آن‌ها را هوشیار نگه می‌دارد. این شیوه قطعاً زمانی که فرد دیگری برای شما انجام دهد، مفیدتر است زیرا گول زدن خودتان، اندکی دشوار خواهد بود.

  1. خود را بیازمایید

بیش از یک راه برای سرگردانی ذهن وجود دارد و با دانستن اینکه چطور رویاپردازی روزانه‌ی خود را کنترل کنید، می‌‎تواند به شما در دوران امتحانات، یاری رسان باشد. یک شیوه این است که اطمینان یابید ذهن شما پرت مواردی است که باید آن‌ها را بیاموزید. برای انجام این کار، خود را مرتباً تحت آزمایش قرار دهید. مثلاً اگر هر ۵ دقیقه یکبار از خود بپرسید از آنچه شنیده‌اید، چه آموخته‌اید، قطعاً تمرکز بیشتری پیدا خواهید کرد. گرچه ذهن شما کماکان سرگردان است، اما بر روی موضوعی زمان می‌گذارد که نیاز به آموختن آن دارید، نه هر موضوع دیگری.

  1. رویاپردازی روزانه در حین زمان استراحت

گاهی نیاز است به ذهن خود استراحت دهید تا روحی دوباره در تمرکز شما دمیده شود. اگر به خود بگوئید “حال درمورد موضوعی غیر مرتبط تفکر می‌کنم” و پس از این تفکر، به وظایف قبلی خود بازگردید، قطعاً برای تمرکز شما مفید خواهد بود.

  1. رفع استرس

ممکن است گمان کنید که تقویت آدرنالین می‌تواند ذهن را متمرکز کند، اما درواقع استرس سبب تحریک هورمون‌ها منجمله نورآدرنالین می‌شود که وابسته به گیرنده‌ها در مدارهای کنترل شناختی هستند. این موضوع سبب دشوارتر شدن آن‌ها برای پیگیری نکاتی می‌شود که ذهن را سرگردان کرده‌اند.

  1. خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب سبب عملکرد نادرست ذهن می‌شود و توانایی ما را برای مقابله با حواس‌پرتی‌های بیرونی و درونی، کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، خواب برای تثبیت ذهن، مفید است. درواقع، اگر یک ساعت پیش از امتحانات بخوابید، از بازخوانی کردن مطالب مفیدتر خواهد بود.

  1. نقاشی کنید

در یک مطالعه مشخص شده است که افرادی که مجبور به شنیدن صدای ضبط شده‌ی کسل کننده‌ای هستند، اگر در همین حین نقاشی کنند، مطالب بیشتری را پس از پایان شنیدن به صدا، به خاطر خواهند آورد. اما محتوا اهمیت دارد. نقاشی آزادانه (یا همان Doodle) درمورد آنچه که سعی در به خاطر سپاریِ آن دارید، سبب می‌شود سرگردانی ذهن شما جهتدار شده و تمرکز شما را افزایش دهد. البته سعی کنید زیاد به عمل نقاشی کشیدن فکر نکنید زیرا تفکر بسیار بر روی این مورد، سبب نتیجه‌ی عکس می‌شود.

  • آیا شیوه‌ی دیگری برای کاهش سرگردانی ذهن یا هدایت آن می‌شناسید؟ تجربیات خود را با بخش علمی مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Caroline Williams

منبع: newscientist

 

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
205
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
106
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
227
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
441
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
900
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
251

مقالات سلامت

ناشتا بودن قبل از آزمایش خون
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون و آمادگی قبل از آن؛ انواع آزمایشها و مواد ممنوعه و ترفندها
21
افزایش هموگلوبین
افزایش هموگلوبین خون با مصرف مکملها و تغییر در رژیم غذایی چگونه امکان پذیر است؟
48
بسته شدن مجرای اشکی
بسته شدن مجرای اشکی در کودکان به چه علت رخ می‌دهد و چگونه درمان می‌شود؟
90
ورم پس از زایمان
ورم پس از زایمان را با درمانهای طبیعی و خانگی رفع کنید
70
دندانهای حساس
دندانهای حساس خود را با رعایت این ۸ قانون بهبود داده و درد آنها را کاهش دهید
129
داروی تری فلوئوپرازین: معرفی ویژگی ها، کارکرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی
105

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
94
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
112
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
197
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
381
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,343
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
774

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
131
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
278
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
419
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
563
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
398
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
546