جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
درمان با حرکات یوگا

کاهش درد مزمن کمر با استفاده‌ی مستمر و منظم از حرکات یوگا

شاید کمتر کسی تا کنون به استفاده از حرکات یوگا برای کاهش درد کمر اندیشیده باشد. چرا که استفاده از دارو یا انجام فیزیوتراپی همیشه نخستین راه ممکن برای حل این مشکل به نظر می‌رسد. با این حال از شواهد امر این گونه بر می‌آید که با استفاده‌ی مستمر و منظم از حرکات یوگا می‌توان تا حد قابل توجهی بر دردهای مزمن کمر چیره شد.

تحقیقات اخیر که نتایج مربوط به آن به تازگی در ژورنال تاریخچه‌ی طب داخلی به چاپ رسیده است، نشان از آن دارد که چیزی نزدیک به ده درصد از افراد بالغی که در کشور امریکا سکونت دارند، از دردهای خفیف اما مزمن کمر رنج می‌برند. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران بنیاد ملی سلامت امریکا این نتیجه به دست آمده است که حدود ۸۰ درصد از افراد بالغ ساکن در این کشور حداقل یک بار در طول عمر خود درد خفیف کمر را بنا به دلایلی تجربه کرده‌اند. نتایج همین تحقیقات نشان می‌دهد که این دردهای خفیف تاثیر عمیقی بر زندگی افراد مبتلا گذاشته و حتی می‌تواند موجب ناتوانی آن‌ها از انجام وظایف شغلی‌شان گردد.

در این میان کیفیت زندگی افراد نیز بر امکان مبتلا شدن آن‌ها به این دردهای خفیف تاثیرگذار است. به گونه‌ای که افراد متعلق به قشرهای ضعیف‌تر جامعه بیش از سایرین در معرض دست و پنجه نرم کردن با دردهای خفیف اما مزمن کمر قرار دارند. شاید بهترین درمان غیر دارویی برای مقابله با درد خفیف کمر انجام حرکات مبتنی بر تن‌ درمانی یا فیزیکال تراپی باشد. حرکات اختصاصی ویژه‌ای که به صورت روزانه انجام می‌شود و مبتنی بر تمرینات کششی و استقامتی خاصی است.

یوگا درمانی

با این حال بسیاری از بیمارانی که تحت نظر مراکز درمانی مختلف به انجام حرکات مبتنی بر تن درمانی مشغول هستند، رضایت چندانی از کیفیت درمان خود نداشته و برخی از این حرکات را در کاهش دردهای خفیف کمر بی‌تاثیر می‌دانند. بر همین اساس پژوهشگران مرکز درمانی بوستون دست به انجام آزمایش تازه‌ای زده‌اند تا میزان تاثیر درمان‌های جایگزین را بر کاهش دردهای خفیف کمر بسنجند. از آن‌جا که تا کنون در زمینه‌ی درمان دردهای خفیف کمر هیچ‌گاه حرکات یوگا به شکل مستقیم با حرکات مبتنی بر تن درمانی مورد قیاس قرار نگرفته‌اند، تمرکز اصلی این آزمایش بر میزان تاثیر حرکات یوگا در کاهش دردهای خفیف کمر و مقایسه‌ی این تاثیر با اثرات مشابهی که حرکات مبتنی بر تن درمانی در کاهش این دردها دارند، بوده است.

آزمایش تاثیر حرکات یوگا بر تخفیف درد کمر

این آزمایش بر روی سیصد نفر از افرادی صورت گرفته است که همگی به دردهای خفیف کمر دچار بوده‌اند و به لحاظ اقتصادی درآمد چندان بالایی هم نداشته‌اند. با این حال شرکت‌کنندگان در این آزمایش را افرادی از نژادهای مختلف تشکیل داده‌اند. افرادی که همگی درد خفیف کمر را حداقل به مدت سه ماه (به شکل مداوم) تجربه کرده‌اند. همچنین تمام آن‌ها از میان افرادی انتخاب شدند که درست تا پیش از شروع آزمایش با درد کمر دست و پنجه نرم می‌کردند. به گونه‌ای که در طول هفته‌ی پیش از آن میزان درد کمر خود را از بین اعداد صفر تا ده، رقم چهار تخمین زده بودند. ضمن این که دردهای کمر این افراد دردهای مزمنی بوده که ابتلا به آن هیچ ربطی به شرایط ویژه‌ای نظیر آسیب اعصاب یا موارد مشابه نداشته است. در واقع تمام افراد شرکت کننده در این آزمایش، بدون هیچ دلیل ویژه‌ای، به شکل مزمن به درد خفیف کمر مبتلا بوده‌اند.

به منظور آزمایش دقیق این افراد، پژوهشگران مرکز درمانی بوستون آن‌ها را به سه گروه مجزا تقسیم کردند: گروه حرکات یوگا، گروه حرکات مبتنی بر تن درمانی و گروه مهار. با این شرایط که افراد حاضر در تمام این گروه‌ها طی مدت ۱۲ هفته به انجام فعالیت‌های خاص مختص به همان گروه بپردازند. به عنوان مثال افراد حاضر در گروه حرکات یوگا به شکل هفتگی در کلاس‌های ۷۵ دقیقه‌ای آموزش حرکات یوگا شرکت کردند. البته در این کلاس‌ها تنها آن دسته از حرکات از پیش طراحی شده‌ی یوگا که فشاری بر کمر این افراد وارد نمی‌کرد به آن‌ها آموزش داده شد. در واقع بررسی‌های علمی صورت گرفته نشان از آن دارد که برخی از حرکات یوگا چندان برای کمر مفید نبوده و حتی می‌توانند تا حدی موجب تشدید آسیب‌های مربوط به آن شوند.

یوگا در برف

در حالی که افراد حاضر در گروه آموزش حرکات یوگا‌ طی مدت زمان یاد شده به فراگیری حرکات یوگا مشغول بودند، افراد حاضر در گروه تن درمانی طی مدت این مدت در ۱۵ دوره‌ی یک ساعته به انجام حرکات مبتنی بر تن درمانی پرداختند. با این حال افراد حاضر در گروه مهار در هیچ کلاس یا دوره‌ای شرکت نکردند و تنها بسته‌های آموزشی ویژه‌ای را دریافت کردند که در آن‌ها آموزش‌های لازم به منظور غلبه بر دردهای خفیف کمر داده شده بود.

نتایج آزمایش تاثیر حرکات یوگا بر تخفیف درد کمر

در پایان این دوره‌ی ۱۲ هفته‌ای، پژوهشگران مرکز درمانی بوستون دریافتند که حرکات یوگا نیز درست به اندازه‌ی حرکات مبتنی بر تن درمانی در کاهش دردهای خفیف کمر موثر است. اگرچه در پایان این آزمایش تنها نیمی از افراد شرکت کننده در کلاس‌ آموزش حرکات یوگا و یک سوم افراد حاضر در کلاس‌های تن درمانی از بهبود وضعیت درد کمر خود خبر دادند، اما بررسی شرایط در مجموع حکم به تاثیرگذار بودن حرکات یوگا و تن درمانی در کاهش این درد داده است.

به گونه‌ای که افراد حاضر در کلاس‌ آموزش حرکات یوگا از کارکرد بهتری در بخش کمر برخوردار شدند و نیاز آن‌ها به مصرف دارو برای غلبه بر دردهای مزمن‌ خود نیز کمتر از قبل شد. در مجموع افراد حاضر در کلاس آموزش حرکات یوگا میزان کاهش درد کمر خود پس از اتمام این دوره‌ را ۲.۱ درجه اعلام کردند. در حالی که این درجه از کاهش درد، در افراد حاضر در گروه تن درمانی ۲.۶ و در افراد حاضر در گروه مهار ۱.۳ گزارش شد.

در این میان تعدادی از افراد حاضر در این آزمایش پس از اتمام مراحل آزمایش نیز اقدام به شرکت در کلاس‌های آموزش حرکات یوگا و تن درمانی کردند. گزارش‌های مربوط به این افراد که حدود یک سال پس از اتمام مراحل آزمایش و تکمیل نتیجه‌گیری‌های مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفت، نشان از آن دارد که روند بهبود دردهای مزمن کمر در آن‌ها با ادامه‌ی حرکات یوگا و تن درمانی تداوم داشته است. با این حال نتایج این آزمایش می‌توانست دقیق‌تر از حالت فعلی خود باشد. چرا که تنها نیمی از افراد حاضر در آزمایش مذکور به طور منظم و پیوسته در کلاس‌های آموزش حرکات یوگا و تن درمانی شرکت کرده‌ و باقی آن‌ها تقریبا یک سوم این کلاس‌ها را از دست داده‌اند.

منبع: لایو ساینس (همراه با تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
120
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
75
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
159
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
302
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
608
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
193

مقالات سلامت

داروی تری فلوئوپرازین: معرفی ویژگی ها، کارکرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی
19
علائم لوسمی کودکان
شایعترین علائم لوسمی کودکان و علائم اولیه این بیماری چه هستند؟
96
داروی آلزایمر و پارکینسون چیست
معرفی کامل داروی اکسلون (Exelon) یا ریواستیگمین (Rivastigmine) – بهبود زوال عقل
110
تومور ویلمز
تومور ویلمز یا سرطان کلیه کودکان؛ علتها، علائم، تشخیص و انواع روشهای درمانی
98
فیبروم رحم
علائم خاموش فیبروم رحم با ۸ علامت هشدار دهنده و انواع روشهای درمان فیبروم
613
رقیق کننده‌های خون
رقیق کننده‌های خون طبیعی با انواع مختلف که از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کنند
310

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
17
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
65
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
168
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
346
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,252
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
737

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
75
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
222
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
381
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
538
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
382
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
505