جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
اثر کافئین

کافئین و ۱۰ حقیقت که شما درباره این ماده پراستفاده نمی‌دانید

کافئین ماده‌ای است که به‌وفور در چای و قهوه یافت می‌شود، این ماده معمولاً در زندگی روزانه اکثر انسان‌ها کاربرد دارد، در صبحانه از آن استفاده و بعدازظهر نیز چای یا قهوه به‌طورمعمول مصرف می‌شود. به نظر می‌رسد که کافئین به‌طور مستقیم بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی (CNS) اثر می‌گذارد و سطوح دوپامین و سروتونین را تغییر می‌دهد که همین امر می‌تواند باعث شود که این ماده خلق‌وخوی شمارا بهبود بخشد؛ اما همچنین این ماده بسیاری از مزایای بهداشتی، از بهبود روند درمانی در مبارزه با سرطان رادار است. در این مقاله، ۱۰ دلیل برای دوست داشتن این ماده پراستفاده ذکر می‌شود. با ما همراه باشید.

 

اثرات مفید کافئین بر نوزادان نارس بستری‌شده در بخشNICU

این فقط پرستاران خسته و ناراضی نیستند و همچنین والدین جدیدی که از اضطراب رنج می‌برند که بر مصرف کافئین تأکید می‌کنند در نوزادان نارس بستری در NICU این ماده می‌تواند باعث اثرات مفیدی شود. دوزهای کوچکی از کافئین به ریه‌ها کمک می‌کنند و قلب را تحریک می‌کنند که کمک کند تا تنفس در نوزادان کنترل شود و راه‌های هوایی آن‌ها آرام‌اند. این‌یک درمان مؤثر است زیرا کافئین به‌راحتی تزریق می‌شود، به‌راحتی متابولیزه می‌شود و بدن فرد گیرنده به‌آسانی مانند بزرگ‌سالان، شروع به تولید نتایجی ملموس در ۳۰ دقیقه می‌کند.

علائم پارکینسون را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک یا دو فنجان از نوشیدنی‌های حاوی این ماده، علائم پارکینسون را با مسدود کردن تغییردهنده سیگنال مغزی مرتبط با بیماری پارکینسون کاهش می‌دهد. مایکل شوارزچیلد، پزشک متخصص و استاد پزشکی اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد، دراین‌باره می‌گوید: “فقط موجب کاهش خواب‌آلودگی روزانه نمی‌شود، بلکه باعث کاهش حرکات، سفتی و تکان دادن بدن در افراد مبتلابه بیماری پارکینسون می‌شود. هنوز معلوم نیست که آیا این ماده می‌تواند به جلوگیری از پارکینسون کمک کند، اما در یک مطالعه که شوارزچیلد به آن کمک کرده است و در نشریه “اختلالات حرکتی” منتشرشده است، در آن بیشتر شرکت‌کنندگان مصرف کننده کافئین تقریباً احتمالی نصف کسانی که حداقل آن را مصرف کرده‌اند را برای ابتلا به پارکینسون داشتند.

اثر کافئین بر بیماری پارکینسون

مغز شمارا محافظت می‌کند

این ماده جدا از افزایش تمرکز شما در روز کاری پس از مصرف کردن آن همچنین ممکن است مزایای ذهنی طولانی‌مدت داشته باشد. کافئین مانع از دست دادن حافظه توسط مسدود کردن آدنوزین می‌شود، ماده‌ای است که منجر به التهاب مغزی می‌شود؛ و یک مطالعه منتشرشده در مجله بیماری آلزایمر نشان داده‌شده است که نوشیدن پنج فنجان قهوه در روزبه میزان قابل‌توجهی باعث کاهش سطوح پروتئین مرتبط با بیماری آلزایمر خواهد شد. بااین‌حال، مطالعه دیگری نشان داد که میزان پروتئین ضدالتهابی با قهوه دارای کافئین افزایش می‌یابد که همین امر باعث تقویت ضعف، کاهش حافظه و کاهش شناختی می‌شود.

به افزایش کارکرد شما کمک خواهد کرد

یک مطالعه اخیر منتشرشده در مجله تغذیه نشان می‌دهد که کافئین به افراد سالخورده در مهارت‌های حرکتی کمک می‌کند. شرکت‌کنندگان از طریق نصب یک باتری در قسمت بالا و پایین بدن و آزمون مهارت‌های دستی مورد آزمایش قرار گرفتند و دوز کافئین نه‌تنها به بهبود عملکرد جسمانی منجر شد بلکه همچنین باعث افزایش تمایل به تلاش کردن منجر شد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که در مورد شاخص وزن در مردان وزنان، نوشیدنی‌های پرانرژی کافئین باعث افزایش وزن و افزایش کار آیی می‌شود. ورزشکاران استقامتی پس از مصرف کافئین افزایش تمرکز و کاهش درک درد را تجربه می‌کنند و این امر باعث می‌شود که آن‌ها تمرین بهتر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشند.

اثر کافئین بر کارکرد

کلیه‌ها را شستشو می‌دهد

در بررسی که در سه مطالعه بزرگ انجام گرفت که اخیراً در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، دریافتند که افرادی که بیشترین مقدار کافئین را مصرف می‌کنند حدود ۳۰ درصد کمتر احتمال ابتلا به سنگ کلیه رادارند (و خبر خوب برای دوستداران شکلات این است که: ترکیب موجود در کاکائو باعث جلوگیری از کریستالی شدن اسید اوریک می‌شود که همین امر از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند).

با دیابت نوع دو مبارزه می‌کند

افرادی که روزانه چند فنجان قهوه مصرف می‌کنند، این ماده خطر ابتلا به دیابت نوع II را به میزان قابل‌توجهی در آن‌ها کاهش می‌دهند که همین امر نشان می‌دهد که کافئین در درمان افراد مبتلابه تشخیص پره دیابتیک نقش مهمی ایفا می‌کند. دریکی از مطالعات که بر روی موش‌های چاق انجام گرفت، سیگنالینگ انسولین را بازسازی کرد که به آن‌ها اجازه می‌داد به‌درستی سنتز چربی‌ها و پروتئین‌ها را انجام دهند و باعث کاهش وزن در آن‌ها شد.

مصرف کافئین روحیه شمارا افزایش می‌دهد

آیا دچار افسردگی و کسل بودن هستید؟ مطالعات زیادی که در مورد اثر این ماده بر ناراحتی و حس غم منتشرشده است، اغلب زنان میان‌سال و سالخوردگی دریافتند که طی یک دوره ۱۰ ساله، افرادی که چهار یا بیشتر فنجان قهوه در روز مصرف کرده‌اند، به میزان کمتری به افسردگی مبتلا می‌شوند. اثرات تقویت‌کننده خلق‌وخوی قهوه برای مردان نیز مفید است. در مطالعه اخیر در افراد ۵۵ تا ۷۰ ساله مبتلابه دیابت نوع II که روزانه قهوه مصرف می‌کردند، احتمال ابتلا به علائم افسردگی کمتری داشتند. قهوه دوپامین را در مغز آزاد می‌کند که باعث بهبود خلق‌وخو و افزایش اجتماعی شدن فرد می‌شود. علاوه بر این، قهوه حاوی ترکیبات ضدالتهابی است که در درمان و پیشگیری از افسردگی مؤثر است (اما اگر شما سفارش نوشیدنی بدون کافئین را داده‌اید را انتظار نداشته باشید که از مزایای این ماده استفاده کنید).

سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که خطر ابتلا به سرطان در رحم با افزایش مصرف قهوه کاهش می‌یابد. این ارتباط به‌ویژه در زنان دارای اضافه‌وزن و بعد از یائسگی به نظر می‌رسد بیشتر باشد. بر اساس یک مطالعه منتشرشده در مجله تغذیه، کسانی که دو یا چند فنجان قهوه در روز می‌خورند ۳۴٪ کمتر احتمال ابتلا به سرطان رحم رادارند. یک بررسی در مجله بین‌المللی سرطان مطالعاتی از اروپا، ژاپن و ایالات‌متحده را جمع‌آوری کرد و دریافت که برای هر فنجان اضافه‌شده به مصرف روزانه، خطر ابتلا به سرطان رحم ۸٪ کاهش می‌یابد؛ و این فقط رحم است که دارای اثرات حفاظتی ناشی از مصرف این ماده است. یک مطالعه جدید در همان مجله نشان داد که در جمعیت میان‌سال ژاپن، شرکت‌کنندگانی که بیشتر قهوه می‌نوشیدند، ۳۷ درصد احتمال کمتری برای ابتلا به تومور در روده بزرگ داشتند.

به تنفس شما کمک می‌کند

کافئین سیستم تنفسی را آرامش می‌بخشد و اجازه می‌دهد هوا بیشتری به ریه‌ها واردشده و از ریه‌ها منتقل شود و باعث لذت بردن از فعالیت هوازی یا کاهش بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت می‌شود. علاوه بر این ماده، ترکیبات این ماده در شکلات، دارای مزایای آنت آسم دارد و آسم را کاهش می‌دهند و ریه‌ها را از برخی از آلودگی‌های هوا محافظت می‌کنند.

کبد شمارا محافظت می‌کند

قهوه به‌عنوان یک درمان بالقوه برای درمان کبد، به‌ویژه بیماری کبد چرب بدون مصرف الکل کاربرد دارد. به نظر می‌رسد این نوشیدنی‌های حاوی کافئین التهاب کبدی و ذخیره چربی را کاهش می‌دهند و حتی احتمال ابتلا به بیماری کبد را کاهش می‌دهد. این ماده مؤثر حتی آسیب‌های ترکیب‌شده را که منجر به سیروز کبدی می‌شود را کاهش می دهد و قهوه از سرطان کبد جلوگیری می‌کند. در یک تجزیه‌وتحلیل، افرادی که یک فنجان روزانه یا دو لیوان مصرف می‌کردند، ۲۸٪ احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان کبد داشتند درحالی‌که مصرف سه یا چند فنجان باعث کاهش ۳۶٪ شانس ابتلا به سرطان کبد شد.

منبع: prevention.com
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
163
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
90
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
197
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
378
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
776
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
221

مقالات سلامت

داروی تری فلوئوپرازین: معرفی ویژگی ها، کارکرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی
77
علائم لوسمی کودکان
شایعترین علائم لوسمی کودکان و علائم اولیه این بیماری چه هستند؟
124
داروی آلزایمر و پارکینسون چیست
معرفی کامل داروی اکسلون (Exelon) یا ریواستیگمین (Rivastigmine) – بهبود زوال عقل
143
تومور ویلمز
تومور ویلمز یا سرطان کلیه کودکان؛ علتها، علائم، تشخیص و انواع روشهای درمانی
126
فیبروم رحم
علائم خاموش فیبروم رحم با ۸ علامت هشدار دهنده و انواع روشهای درمان فیبروم
853
رقیق کننده‌های خون
رقیق کننده‌های خون طبیعی با انواع مختلف که از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کنند
371

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
87
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
96
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
185
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
371
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,302
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
758

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
111
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
257
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
402
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
553
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
387
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
528