بیشتر آقایان اطلاعات درست و کاملی درباره رنگ‌ها در پوشاک ندارند مگر این که رشته تحصیلی آن‌ها هنر و موضوعات مرتبط باشد اما رنگ در پوشاک مردانه هم مانند پوشاک زنانه نقش مهمی را ایفا می‌کند و اگرچه تنوع رنگ‌های به کار رفته در لباس‌های آقایان به اندازه لباس‌های زنانه نیست اما رنگ‌ها از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عناصر بصری محیط هستند و ضروری است که آقایان هم اطلاعاتی هرچند پایه اما صحیح درباره رنگ در پوشاک مردانه داشته باشند. رنگ‌ها زبان خاص خود را دارند و هر رنگی معنا و پیامی را منتقل می‌کند که دانستن آن به انتخاب درست لباس کمک می‌کند. پس اگر دوست دارید دقیق‌تر و آگاهانه‌تر لباس انتخاب کنید در این مقاله همه چیزهایی را که آقایان باید درباره رنگ در پوشاک مردانه بدانند بخوانید

حتما این مساله شما را به تعجب وا داشته است که چرا پیراهنی با رنگ خاص به کت محبوب شما می‌آید اما رنگ دیگر در مقابل آن چندان جلوه‌ای ندارد. این مسائل تصادفی پیش نمی‌آیند و دلایل علمی و منطقی باعث آن می‌شوند که علم شناخت رنگ می‌تواند این دلایل را توضیح دهد. لزومی ندارد به اندازه هنرمندان و طراحان لباس درباره رنگ‌ها بیاموزید و دانستن چند اصل پایه و اساسی اما تعیین کننده می‌تواند در افزایش درک و آگاهی شما درمورد رنگ‌ها کمک کننده باشد.

چرا همه پیراهن‌های مردانه سفید یا آبی هستند؟

اگر به قسمت لباس مردانه در فروشگاه‌ها نگاه کنید تنوع رنگ زیادی را مشاهده نمی‌کنید در حالی که در قسمت پوشاک زنانه این تنوع بسیار بالاتر است و تقریبا در هر رنگی می‌توان لباسی را پیدا کرد. طیف رنگی لباس‌های مردانه معمولا در محدوده رنگ‌های تیره و خنثی مثل آبی و سفید و مشکی است مثلا پیراهن‌های مردانه را تنها می‌توان در رنگ‌های سفید یا آبی روشن و کت‌ها را تنها در رنگ‌های سرمه‌ای، مشکی یا خاکستری پیدا کرد. اما علت این محدودیت و نبود تنوع در چیست؟ علت این است که این رنگ‌ها رنگ‌های پایه مناسبی هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را با رنگ‌های دیگر برای کفش و کراوات و … هماهنگ کرد.

کاربرد رنگ در پوشاک مردانه

پیراهن سفید با کت و شلوار خاکستری مانند یک بوم خالی عمل می‌کند که هر رنگی روی آن قابل استفاده است، مشابه همین مورد هم در پیراهن سفید و کت سرمه‌ای رخ می‌دهد که زمینه را برای استفاده از رنگ‌های گرم و تند فراهم می‌کند. بنابراین طبیعی است که بخش اصلی و مهم لباس‌های مردانه را رنگ‌های خنثی با طیف آبی و خاکستری تشکیل دهد چون در این صورت آقایان دیگر نگران هماهنگ کردن رنگ‌ها با هم نخواهند بود. اما چیزی که یک مرد شیکپوش و بااستعداد در فشن را از دیگر آقایان متمایز می‌کند توانایی او در ترکیب کردن این رنگ‌ها است نه این که هر روز بخواهد با همان تیپ و رنگ‌های تکراری در محیط کار خود حاضر شود.

چرخ رنگ در پوشاک مردانه

این بخش شاید برای خیلی از آقایان جدید و تا حدی پیچیده به نظر برسد اما برای داشتن یک استایل سطح بالا و شیک نیاز به شناخت ویژگی‌های همه رنگ‌ها را دارد و اگر این ویژگی‌ها را درست نشناسید احتمال این که از رنگ‌ها اشتباه استفاده کنید و تیپ خود را شلوغ و خراب کنید وجود دارد. همه قوانین مربوط به رنگ‌ها را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: چرخ رنگ. این چرخ را نیوتون در قرن هفدهم میلادی ابداع کرد که همه رنگ‌ها و ارتباط آن‌ها را با یکدیگر در یک تصویر گرافیکی ساده نشان می‌دهد. شناخت چرخ رنگ و ارتباط رنگ‌ها با یکدیگر کمک می‌کند که بتوانید از ترکیب رنگ‌ها با هم برای ساخت استایلی چشمنواز و هماهنگ استفاده کنید و رنگ‌های اشتباه را با هم به کار نبرید.

چرخ رنگ در پوشاک مردانه

اصل همجواری: رنگ‌هایی که در چرخ رنگ در کنار هم قرار می‌گیرند رنگ‌های همجوار یا هارمونیک هستند که با هم هماهنگی خوبی دارند و می‌توان با استفاده از آن‌ها یک استایل تکرنگ زیبا که مناسب آقایان شیکپوش است تهیه کرد مثلا کت و شلوار آبی تیره با پیراهن آبی روشن و یک گل بنفش در جیب کت.

اصل تضاد: در چرخ رنگ هر دو رنگی که در جهت مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند رنگ‌های متضاد همدیگر هستند. رنگ‌های متضاد در کنار هم ترکیبی چشمگیر و درخشان به وجود می‌آورند که می‌تواند در پوشاک مردانه هم کاربرد داشته باشد. اگر فردی برونگرا و اهل جلب توجه هستید و به ترکیب‌های جسورانه علاقه دارید می‌توانید از ترکیب‌های متضاد استفاده کنید.

سه گانه رنگ: رنگ‌‌هایی که در سه جهت متقارن و با فاصله یکسان از هم در چرخ رنگ قرار گرفته باشند ترکیبی بسیار هماهنگ و متعادل به وجود می‌آورند که نه مانند ترکیب همجواری تکراری است و نه مانند ترکیب متضاد چشمگیر و جسورانه. آقایانی که رنگ پوست و موی آن‌ها با هم تضاد کمی دارد می‌توانند از ترکیب‌های رنگی سه گانه در استایل خود بهره ببرند. اما مراقب باشید در استفاده از رنگ‌ها زیاده روی نکنید و تن‌های کمرنگ‌تر و تیره‌تر را به جای رنگ‌های خالص به کار ببرید.

اگر رنگی که برای ترکیب لباس‌های خود انتخاب کرده‌اید روی چرخ رنگ هیچ کدام از ارتباط‌های گفته شده را با یکدیگر ندارند به احتمال زیاد ترکیب زیبایی با هم به وجود نخواهند آورد و باید در استفاده از آن‌ها تجدید نظر کنید البته به خاطر داشته باشید که ترکیب لباس حاوی رنگ‌های مختلف هیچ اشکالی ندارد به شرط این که رنگ‌های درستی را با هم به کار برده باشید.

پوشیدن لباس‌های رنگی آری یا نه؟

حال که اصول اولیه ترکیب رنگ در پوشاک مردانه را آموختید باید بتوانید این اصول را به درستی در لباس‌های خود پیاده کنید. اما پیش از آن باید عرف و شخصیت خود را نیز در انتخاب رنگ‌ها در نظر بگیرید سپس تصمیم بگیرید که می‌خواهید از رنگ‌های سنتی و پذیرفته شده عبور کنید یا خیر. رنگ‌های روشن به طور کلی انتخاب مناسبی برای موقعیت‌های رسمی و شغلی نیستند و اگر دوست دارید جدی گرفته شوید و متناسب با عرف اجتماع لباس بپوشید این نکته را مد نظر داشته باشید. برخی از موقعیت‌های شغلی محدودیت سفت و سختی برای رسمی بودن و رنگ لباس دارند و چنین شرایطی برای خرج کردن خلاقیت مناسب نیست.

رنگ در پوشاک مردانه

البته در موقعیت‌های دیگر شما می‌توانید رنگ‌ها را به صورت متعادل در اکسسوری‌ها مثل کراوات یا پیراهن مردانه مورد استفاده قرار دهید و در شرایط راحت و غیررسمی آزاد هستید که هر ترکیب رنگ دلخواهی را بپوشید اما همیشه این اصل را به خاطر داشته باشید که تعداد بیشتر رنگ در پوشاک مردانه به معنای رسمی بودن کمتر است و هرچه این رنگ‌ها روشن‌تر و تندتر باشد بیشتر از میزان رسمی بودن کاسته خواهد شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)