چگونه میتوانید در محیط کار و در خانه، به یک آدم کارآمد تبدیل شوید؟  ما۲۰ عادت آدمهای ناکارآمد را شرح می‌دهیم و شبیه به ضرب المثل ادب از که آموختی از بی ادبان،  شما برای بالا بردن کارآیی خود، بهتر است عادت های افراد نا کارآمد را از خود دور نمایید.

۱ – حرف زدن با تلفن به مدت خیلی طولانی

زمان، گرانبها تر از پول است. وقتی تلفن را بر میدارید و  برای مدت طولانی شروع به صحبت با دوستتان می کنید در واقع دارید هم زمان و هم پولتان را هدر میدهید. اصولا صحبت های زیاد تلفنی، به سمت بدگویی و غیبت کردن پشت سر دیگران می‌رود که این یکی از عادتهای افراد سمی ست. در هر حال اگر خواستار این هستید که شخص فعال تر و کارآمد تری باشید، بهتر است از زیاد حرف زدن با تلفن پرهیز نمایید.

۲ – دیر بیدار شدن از خواب

افراد سحر خیز وقت بیشتری در طول روز پیش روی خود دارند و فعالیت بیشتری میتوانند داشته باشند.  مثل اینکه در یک شبانه روز، زمان برای آنها بیشتر از زمان دیگران است.  بعلاوه اینکه فعالیت مغزی در صبح زود، بهتر و کارآمدتر است و به همین دلیل است که بیشتر مدارس ساعت ۷ صبح کلاسهای درس را آغاز میکنند.

۳- بیرون غذا خوردن بیش از حد

چرا این عادت جز عادتهای افراد نا کارآمد است؟ چون هم پولتان را هدر می دهد و هم سلامتی تان را. شما میتوانید در خانه آشپزی کنید در حالیکه زمان خیلی زیادی از شما نمیگیرد اگر مرتبا آنرا انجام دهید و آشپزی را یاد بگیرید.

۴ – گفتن بله به همه و هر چیزی

اگر قصد دارید شخص کارآمد و موفقی باشید، یاد بگیرید بگویید نه.  فقط کارهایی را انجام دهید که در راس اولویت کاری شما هستند. در هر صورت اگر میگویید نه، آنرا مودبانه بگویید.

۵ – مرتب کردن و سر و سامان ندادن به دسکتاپ

یک دسکتاپ بهم ریخته، نشانه ای از یک زندگی بهم ریخته است. داشتن فایل های خیلی زیاد روی دسکتاپ، سرعت کامیپوتر شما را پایین می‌آورد وهمچنین برای پیدا کردن یک فایل خاص، دچار مشکل میشوید. همین امروز شروع به مرتب کردن دسکتاپ خود نمایید و فایل های بی استفاده را پاک کنید یا روی یک هارد یا فلاش بریزید.

۶ – مرتب نکردن خانه

یک خانه‌ی بهم ریخته، نشان دهنده‌ی یک ذهن آشفته و بهم ریخته است. مرتب کردن خانه کار سختی نیست. کافی ست برای هر چیزی یک مکانی را در نظر بگیرید و آنها را آنجا بگذارید تا از حالت پخشی و شلوغی خارج شوند. اگر چیزی را بر میدارید حتما دوباره سرجایش بگذارید. همینکار را نیز به بچه ها یاد بدهید.

۷- خرید های بی دلیل

دست از خریدهای بی دلیل بردارید و فقط چیزهایی را خریداری کنید که واقعا مورد نیازتان است. اگر چنین کاری را بکنید مشاهده خواهید که خریدهای زیادی نخواهید داشت.

۸- ماندن در یک رابطه دوستی سمی

اگر فقط یک چیز باشد  که باید کاملا از آن دور شوید، آدمهای سمی ست. کسانی که شما را پایین می آورند، از شما سوء استفاده میکنند و وقتتان را هدر میدهند باید از زندگی شما خارج شوند. آنها کارآمد بودن شما را از بین می‌برند.

۹- آزار دادن افراد با زبان

هرگز با زخم زبان و بدگویی، با دیگران صحبت نکنید. این حرفها هرگز از ذهن آنها خارج نمیشوند. یاد بگیرید که با ادب با دیگران صحبت نمایید و هنگام حرف زدن با دیگران، احساس آنها را نیز در نظر بگیرید.

۱۰- نگاه کردن تلویزیون به مدت طولانی

یکی از دستورهای پخت یک زندگی شکست خورده، دیدن  طولانی مدت تلویزیون  است. تحت نام استراحت و ریلکس شدن هم اگر بیش از حد دارید تلویزیون تماشا میکنید صرفا دارید وقتتان را هدر میدهید در حالیکه کمک چندانی به شما نمیکند. اگر واقعا میخواهید لحظاتی را ریلکس کنید، یک کتاب خوب بخوانید.

کارآمد بودن

۱۱- چت کردن روی واتس اپ یا سایر برنامه ها به مدت طولانی

این هم یکی دیگر از راههای هدر دادن زمان است. به این فکر کنید که چه کارهای ارزشمند و به درد بخوری را میتوانستید انجام دهید اگر وقتتان را روی چت کردن هدر نمی‌دادید.

۱۲- بازیهای موبایل یا تبلت

این بازی ها، هم خونتان را به جوش میآورید هم وقتتان را هدر میدهد. اگر بیش از حد بازیهای موبایلی انجام دهید به کارآمد بودن خود لطمه میزنید.  می توانید این زمان را برای یافتن آدمهای واقعی و صحبت کردن با آنها اختصاص دهید.

۱۳- کارآمد نبودن با نخوردن صبحانه

وعده ی غذایی صبحانه که باعث انرژی دادن به شما در تمام روز میشود را نباید نادیده بگیرید. قبل از شروع فعالیت های روزانه؛ یک صبحانه سالم و مقوی بخورید.

۱۴- به راحتی حواس پرت شدن باعث نا کارآمد شدن میشود

موقعی که مشغول کار هستید، سعی کنید چیزی حواس شما را پرت نکند و تمرکزتان را بهم نزند. این مسئله اصولا با یک پیام روی گوشی همراه یا حرف زدن همکارتان صورت میگیرد. سعی کنید این موارد را خیلی کوتاه کرده و از آن عبور کنید و در سریع ترین زمان ممکن به سراغ کارتان برگردید.

۱۵ – عجول بودن

عجله کردن از شما یک بازنده می سازد. اما صبور بودن یک برتری است که در دراز مدت نتیجه مثبت آنرا خواهید دید. بیشتر موفقیت ها در زندگی وقتی رخ می‌دهند که افراد به یک کاری می‌چسبند و آنرا رها نمی‌کنند تا اینکه به نتیجه برسند.

۱۶- خرج نکردن برای چیزهای به درد بخور

خسیس نباشید. اگر پول کافی برای خرید یک ماشین جدیددارید، آنرا بخرید،  به جای اینکه وقت و زمان خود را هر روز برای تعمیر ماشین قدیمی  هدر دهید. برای تحصیل فرزند خود نیز خساست به خرج ندهید. برای بهبودی خودتان نیز خساست به خرج ندهید. در یک کتابخانه عضو شوید. روزنامه ها یا مجلات خوبی را خریداری کنید یا اشتراک بگیرید. در خانه ای زندگی کنید که آسایش داشته باشید.

۱۷- فکر کردن به گذشته و آینده

یکی از کارهایی که وقت بسیار زیادی از شما هدر میدهد و هیچ فایده ای هم ندارد، فکر کردن به گذشته یا آینده است. کلید داشتن یک زندگی کارآمد و مفید، زندگی کردن در زمان حال است.

۱۸- پیروی کورکورانه از افراد

شما فقط یکبار زندگی میکنید. پس دنباله روی رویاها و خواسته های خودتان باشید. برای دیگران زندگی نکنید. شما خیلی کارآمد تر خواهید بود وقتی که کاری را انجام دهید که به آن علاقه‌مند هستید و تمام وجود شما را به وجد می آورد.

۱۹- وابستگی بیش از حد به دیگران

اگر بیش از حد به دیگران وابسته باشید، در واقع دارید به دیگران این امکان را میدهید که شما را کنترل کنند. تنها کسی که علاقه مند به شماست، فقط خود شمایید و نه هیچ شخص دیگری. فقط شما هستید که میتوانید بهترین ها را برای خودتان انجام دهید و مسئولیت آن بعهده دیگران نیست. یاد بگیرید به خودتان متکی باشید. یاد بگیر کارها را به روش خودتان انجام دهید نه طبق خواسته دیگران. از نظر مالی سعی کنید مستقل باشید حتی اگر درآمد کمی هم به دست بیاورید. رانندگی را یاد بگیرید و خریدهای خودتان را خودتان انجام دهید. سعی کنید یاد بگیرید که چطور با کامیپوتر یا موبایل خود کار کنید یا چطور از عابر بانک استفاده کنید. روی پای خود بایستید.

۲۰- استخدام پرستار

حتی اگر بچه خیلی کوچکی دارید بازهم سعی کنید پرستار یا نیروی کمکی استخدام نکنید. می‌توانید کارهای مربوط به خانه یا نگهداری از کودک را به سایر اعضای خانواده بسپارید. کارهای خانه را بین افراد خانواده تقسیم کنید و یا صورت جمعی انجام دهید. اینکار باعث بهبود بخشیدن به روابط خانوادگی هم میشود.  پولی را که باید برای پرداخت به پرستار بپردازید، پس انداز کنید و به جایش به اعضای خانواده و کودکان یاد بدهید خودشان کارهای خودشان را انجام دهند تا در آینده افراد کارآمد تری باشند.

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از kidsworldfun

منبع : kidsworldfun