روش‌های مختلفی برای تقویت مو و افزایش رشد مو وجود دارد، توجه به تغذیه و استفاده از مکمل‌ها یا داروها، روغن گیاهی برای مو و تقویت کننده‌های شیمیایی و روش‌های دیگری که شاید خیلی قابل اطمینان نباشند اما روش‌های طبیعی و استفاده از مواد طبیعی همیشه طرفداران خود را دارد چون طبیعت همواهر دوست انسان بوده و مواد به دست آمده از آن عارضه‌ای برای بدن ندارد. در این میان روغن‌های گیاهی و طبیعی جزو موثرترین و بهترین روش‌های درمانی هستند که باعث افزایش رشد مو و تقویت و ضخیم شدن آن می‌شوند.  اما کدام روغن‌ها چنین تاثیری  دارند و چطور باید استفاده شوند؟ در این مقاله چند روغن گیاهی برای مو به شما معرفی می‌کنیم و در انتها یک روش برای شستشوی مو که باعث خوش حالت شدن و زیبایی آن می‌شود بیان می کنیم.

روغن نارگیل

روغن نارگیل هزاران سال است که برای تقویت مو مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت نفوذ این روغن گیاهی در ساقه مو بسیار بیشتر از روغن‌های دیگر است، این روغن پس از نفوذ داخل ساقه مو باقی می‌ماند و به راحتی از بین نمی‌رود و رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کند. لوریک اسید موجود در روغن نارگیل بهترین درمان برای کاهش پروتئین موجود در ساقه مو است. برای استفاده از روغن نارگیل روی مو اول از نوع ارگانیک آن انتخاب کنید و سپس آن را روی موهای کثیف خود (ترجیحا نزدیک ریشه مو و کف سر نباشد) بمالید و یک شب به همین حالت باقی بگذارید و روز بعد با شامپو بشویید و از موهای نرم و ابریشمی خود لذت ببرید. البته روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است و ممکن است استفاده از آن مشکل باشد به همین دلیل سعی کنید با حرارت دستان خود آن را نرم کنید سپس روی موها بزنید.

روغن رزماری

روغن رزماری سرشار از ویتامین ب، اهن و کلسیم است و به همین دلیل کمک می کند مواد زائد و سموم جذب شده روی ساقه مو (ناشی از رنگ مو و مواد شیمیایی و سایر آلودگی‌ها) که باعث ضعیف شدن و نازک شدن موها شده‌اند از بین بروند. این روغن را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید و مستقیم روی ساقه مو بمالید و پس از چند ساعت اثر آن را مشاهده کنید.

روغن آرگان یک روغن گیاهی برای مو

حتما روی بسته خیلی از شامپوها نام روغن آرگان را دیده‌اید. اما این روغن چیست؟ آرگان نوعی درخت است که در شمال آفریقا می‌روید و روغن میوه‌ آن کارکرد دارویی و خوراکی دارد. این روغن گیاهی برای مو بسیار مفید است چون سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌ها است که رطوبت و زیبایی مو را به آن بازمی‌گرداند و می‌توانید آن را روی نوک موها بمالید تا موخوره را به کلی از بین ببرد و یا به عنوان سرم حفاظت کننده در مقابل حرارت استفاده کنید و سپس سشوار بکشید.

روغن کاستر

این روغن از موثرترین روغن‌ها برای افزایش رشد مو است که در داروخانه‌ها یافت می‌شود. روغن کاستر سرشار از آنتی اکسیدان و امگا۶  و امگا ۹ و ویتامین E  است که از ضعیف شدن موها جلوگیری می‌کند. این روغن گیاهی برای مو اثر ضدقارچی هم دارد و از عفونت‌های کف سر، شوره و فولیکولیت هم جلوگیری می‌کند. این روغن را روی ساقه مو و کف سر بمالید و ماساژ دهید و اثر آن را مشاهده کنید.

روغن گیاهی برای مو

روغن آووکادو

این میوه خوشمزه حاوی روغنی مفید است که در سلامتی و زیبایی پوست و مو هم بسیار موثر است چون حاوی اسیدهای چرب، پروئتین، اسیدآمینه و ویتامین‌های A, D, E و B6 است که در حفظ رطوبت و سلامت مو و رشد بیشتر آن نقش مهمی ایفا می‌کنند. مصرف خوراکی آووکادو هم مانند استفاده موضعی از روغن آن در تقویت مو موثر است.

روغن جوجوبا یک روغن گیاهی برای مو و پوست

جوجوبا نوعی بوته صحرایی است که در آریزونا، کالیفرنیا و مکزیک می‌روید و روغنی که از دانه آن به دست می‌آید روغن جوجوبا نام دارد. این روغن شباهت ساختاری و شیمیایی زیادی با روغن طبیعی پوست و روغنی که در کف سر تولید می‌شود دارد و کاملا جذب ساقه مو می‌شود و رطوبت و چربی‌های مورد نیاز آن را تامین می‌کند.

روغن هسته زردآلو

اگر هسته زردآلود را بشکنید به مغزی شبیه به بادام می‌رسید که حاوی روغن طبیعی مفیدی است. این روغن اگر روی موی خیس استفاده شود مواد مغذی مورد نیاز ساقه مو را به آن می‌رساند و باعث نرم شدن و زیبایی بیشتر مو می‌شود. همچنین ماساژ کف سر با این روغن طبیعی برای مو باعث افزایش جریان خون و تقویت مو نیز می‌شود.

چرا باید قبل از شامپو از نرم کننده استفاده کنیم؟

خانم‌هایی که موهای نازک و کم دارند همیشه از بی حالتی موها و الکتریسیته ساکن در موها که باعث چسبیدن آن به کف سر می‌شود شاکی هستند اما این افراد با یک ترفند ساده و بی‌دردسر می‌توانند زیبایی و حجم را به موهای خود بازگردانند و موهایی خوش حالت و پرپشت داشته باشند، این ترفند در روش شستن موها است. شستن موها یکی از کارهای روتینی است که با برای بهداشت و زیبایی انجام می‌دهیم و در کنار آن نیز از محصولات دیگری مثل ماسک مو، نرم کننده و حالت دهنده‌های مختلف بهره می‌بریم. اما اگر می‌خواهید تغییری در موهای خود ایجاد کنید باید روش معمول شستشو و نگهداری از موها را نیز فراموش کنید و در آن تغییر ایجاد کنید. این تغییر با استفاده از نرم کننده قبل از شامپو ممکن می‌شود.

روغن گیاهی برای مو

اگر شما موهای نازک و نرمی داشته باشید معمولا از مقدار کمی نرم کننده استفاده می‌کنید و آن را روی ریشه موها هم نمی‌زنید که البته روش درستی است. اما در این حالت موها خشک و زبر می‌شوند و روز اول پس از شستشو در پوست سر خود احساس خشکی خواهید داشت. دانشمندان اخیرا دریافته‌اند اگر فرآیند شستن موها را برعکس کنید و اول نرم کننده و سپس شامپو استفاده کنید موهایی نرم و تمیز و قابل کنترل خواهید داشت، این ترفند برای خانم‌هایی که موهای نازک دارند بسیار مفید است و باعث تغییری چشمگیر در حجم و حالت موها می‌شود. نرم کننده‌ها یک لایه محافظ روی مو باقی می گذارند که باعث سنگینی مو می‌شود و اگر پس از آن از شامپو استفاده کنید شامپو این لایه را از بین می‌برد و موها علاوه بر این که نرم و تمیز می‌شوند دیگر سنگین نخواهند شد و شما موهایی زیباتر و خوش‌حالت‌تر خواهید داشت. می‌توانید همین امروز این روش را امتحان کنید و نتیجه آن را ببینید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)