پرسش این است آیا یک جایگزین برای بوتاکس وجود دارد؟ حتما با بوتاکس آشنایی دارید، نوعی تزریق که با اهداف زیبایی و جوانسازی روی پوست انجام می‌گیرد و با فلج کردن عضلات و عصب‌های حرکتی پوست تغییرات دلخواه را روی فرم صورت ایجاد می‌کند، چروک‌ها را از بین می‌برد یا از ایجاد آن‌ها جلوگیری می‌کند، باعث کشیده شدن قسمت‌های خاصی از صورت مثل نوک بینی یا عضلات فک می‌شود و یا بسته به نوع تزریق عملکردهای دیگری روی پوست دارد. در هر صورت این تزریق زیبایی خالی از عارضه و مشکل نیست و در برخی افراد عوارض جدی هم ممکن است به دنبال داشته باشد. به همین دلیل ممکن است برخی افراد به دنبال درمان‌های جایگزین برای بوتاکس باشند. جالب است بدانید که چنین درمان‌هایی وجود دارند که با عوارض  کمتر و هزینه کمتر انجام می‌شوند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با درمان‌های جایگزین برای بوتاکس آشنا می‌شوید.

انواع لیزر پوست

یکی از بهترین و موثرترین روش‌های غیرجراحی برای جوانسازی پوست درمان لیزر است که در همه قسمت‌های پوست قابل استفاده است. انواع لیزری که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد لیزرهای لایه برداری فرکشنال از جمله لیزر Fraxel است که بافت و جنس پوست را بهبود می‌بخشد. البته این روش درمان عوارضی هم دارد که ممکن است تا یک هفته صورت شما شبیه آفتاب سوخته‌ها شود اما پس از آن چهره‌ای جوان و درخشان خواهید داشت. این نوع لیزر با جداسازی لایه رویی پوست که پیر و آسیب دیده شده است پوست جوان‌تر و سالم‌تر را بیرون می‌آورد و چروک‌های سطحی را به کلی از بین برده چروک‌های عمیق را نیز تا حدی بهبود می‌بخشد. انواع دیگری از لیزر برای جوانسازی وجود دارند که نیاز به دستگاه‌های پیشرفته‌تری دارند و ممکن است قیمت بالاتری هم داشته باشند اما عوارض کمتری نیز خواهند داشت.

Microcurrency

درمان میکروکارنسی نوعی درمان زیبایی است که با ایجاد جریان خفیف الکتریسیته در عمیق‌ترین قسمت‌های پوست، باعث تحریک ترشح کلاژن و الاستین می‌شود و پوست سفت‌تر و زیباتر می‌گردد. مطالعات نشان داده است که ترشح کلاژن را ۱۴ درصد، ترشح الاستین را ۴۸ درصد و گردش خون در پوست را ۴۸ درصد افزایش می‌دهد و باعث حجیم شدن عضلات پوست و افزایش فعالیت سلولی در سطح آن می‌شود در نتیجه روزنه‌های پوستی کوچک‌تر، چروک‌ها کمتر و ورم پوست نیز کمتر می‌شود. در این روش دو الکترود با پوست تماس می‌یابند و مقدار مشخصی الکتریسیته از پوست عبور می‌کند که اثر مثبت و دائمی روی ان دارد، تهاجمی  نیست و بدون درد و هرگونه عارضه جدی است.

ال ای دی جایگزین برای بوتاکس

گرما یک جایگزین برای بوتاکس

درمان رادیوفرکانسی با ایجاد حرارت باعث تنگ شدن پوست شل می‌شود و یک جایگزین برای بوتاکس است که بدون کشیدن پوست اثر کشیدگی را روی پوست به وجود می‌آورد. این ابزار گرما را به لایه‌‌های درونی پوست می‌فرستد و با ایجاد و ترشح کلاژن به درمان شل شدگی پوست منجر می‌شود. این درمان بیشتر در قسمت فک و زیر چانه و روی پلک که بیشترین میزان شل شدگی اتفاق می‌افتد کاربرد دارد و بدون جراحی تا ۳۵  درصد شل شدن پوست را از بین می‌برد. این درمان حتی از درمان لیزر هم بی‌خطرتر است و اثری مشابه آن دارد، انجام این درمان حدود نیم ساعت تا یک ساعت به طول می‌انجامد و بیمار ممکن است بین هفت تا ده روز در پوست خود احساس ورم داشته باشد که با مشاهده نتیجه نهایی شگفت زده خواهد شد. این روش با رادیوفرکانسی و یا اولتراپی انجام می‌شود

Microneedling

میکرو نیدلینگ جایگزین برای بوتاکس

میکرونیدلینگ یا سوزن درمانی پوست نوعی فرآیند درمانی است که در اروپا و آسیا بسیار محبوب است و در حال گسترش در سایر قسمت‌های جهان نیز هست. در این درمان سطح پوست با سوزن‌های بسیار ریزی سوراخ می‌شود و پوست را به تولید کلاژن تحریک می‌کند. مطالعات نشان داده است که این روش درمانی می‌تواند در از بین رفتن چروک گردن بسیار موثر باشد و اگر همزمان با ویتامین آ و ویتامین سی استفاده شود اثری به مرتب بیشتر و قوی‌تر دارد. ابزارهای مختلفی برای میکرونیدلینگ وجود دارد که در دسترس هستند و حتی می‌توان آن را در منزل هم انجام داد که هیچ اثر جانبی یا درد هم ندارد.

نور، یک جایگزین برای بوتاکس

نوع حاصل از دیودهای نورانی یا همان LED (Light Emitting Diode) کاملا بی‌ضرر و غیرتهاجمی است که با سلول‌های سطح پوست تعامل مناسبی انجام می‌دهد و از طریق تحریک به ترشح کلاژن پوست را جوان و شاداب می‌کند و چروک‌های سطحی، لکه‌های ناشی از پیری، روزنه‌های  پوستی و جای زخم را از بین می برد و سطح پوست را صاف و یکدست می‌کند. اما چطور می‌توان از این نور بهره برد؟ روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که تخت‌های تابشی یکی از آن‌ها هستند، در این تخت‌ها نور LED به طور یکنواخت به سطح پوست تابیده می‌شود و به تدریج پس از چند جلسه درمان شاهد از بین رفتن همه لکه‌ها و آثار نامطلوب روی پوست خواهید بود.

طب سوزنی با اهداف زیبایی

طب سوزنی جایگزین برای بوتاکس

کسی نیست که از طب سوزنی چیزی نشنیده باشد، این روش سنتی چینی از هزاران سال پیش برای درمان بیماری‌های مختلف به کار می رفته‌است و اخیرا ثابت شده است که طب سوزنی در زیبایی پوست نیز کاربرد دارد و می‌تواند یک جایگزین برای تزریق بوتاکس باشد. طب سوزنی در کاهش شکل شدگی پوست و یکدست شدن آن بسیار موثر است و با تقویت عضلات زیر پوست به زیبایی و خوش فرم شدن صورت کمک می‌کند. این درمان اثری مشابه میکرونیدلینگ دارد و با تحریک به ترشح کلاژن شرایط پوست را بهبود می‌بخشد. البته این درمان باید توسط متخصص انجام شود تا عوارضی در پی نداشته باشد.

روش‌های خانگی جایگزین برای بوتاکس

اشتباه نکنید، قرار نیست بوتاکس را در منزل انجام دهید، این کار باید توسط پزشک متخصص و در کلینیک انجام شود. منظور ما روش‌ها و موادی است که اثر مشابه بوتاکس را دارند و در منزل قابل انجام هستند. اگر به دنبال یک اثر فوری برای جوانسازی  پوست خود هستید استفاده از پچ‌های زیبایی حاوی ژل چشم را توصیه می‌کنیم. این ژل‌ها را از بسته خود خارج کرده و ده دقیقه زیر چشمان خود قرار دهید و اثر آن را مشاهده کنید. روش‌های دیگر جایگزین برای بوتاکس استفاده از  کرم‌های شب از جمله رتینول است که اثر آن در جوانسازی کاملا ثابت شده است. انواع خاصی از لایه بردارها نیز اثر مشابهی دارند و زیبایی و جوانی پوست را افزایش می‌دهند. یک راه حل ساده برای جلوگیری از فرآیند پیری و آسیب‌های ناشی از آن دوری از منابع اشعه UV است، در این صورت شما نیازی به جوانسازی و درمان‌های گرانقیمت هم نخواهید داشت.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)