اگرچه تابستان فصل زیبایی است اما می‌تواند برای پوست شما مضر و خطرناک باشد و شما را به آفتاب سوختگی یا مشکلات جدی‌تری دچار کند. در این فصل تابش نور خورشید در شدیدترین حالت خود قرار دارد و میزان اشعه‌های مضری که از آن به سطح پوست می‌رسد مثل UVA و UVB بسیار بالا است. نتیجه مراقبت نکردن از پوست در مقابل این اشعه‌ها و نور خورشید ایجاد مشکلاتی برای پوست مانند آفتاب سوختگی است که اگر ریسک آن برای سلامتی را هم در نظر نگیریم از نظر زیبایی ناخوشایند و آزاردهنده است. اما چاره کار ماندن در خانه و دوری از نور نیست، شما با رعایت نکاتی قبل از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید و بعد از آن می‌توانید از آفتاب سوختگی در امان بمانید و یا در صورت وقوع، آن را درمان کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

لایه اول ضدآفتاب را در منزل استفاده کنید: متخصصان پوست توصیه می‌کنند در فصل تابستان ضدآفتاب را در چند لایه استفاده کنید. لایه اول را زمانی روی پوست بزنید که قصد خروج از منزل را دارید، نیم ساعت قبل از زمانی که از منزل خارج خواهید شد مقابل آینه بایستید و ضدآفتاب را روی همه نقاط صورت و بدن که در مقابل آفتاب خواهد بود بمالید، اطراف صورت، پشت دست‌ها و گردن را هم فراموش نکنید. مقدار ضدآفتابی که برای پوشاندن تمام بدن لازم است در هربار حدود چهل میلی‌لیتر است و این مقدار باید هر دوساعت یکبار تجدید شود مخصوصا اگر زیاد عرق می‌کنید یا با آب سروکار دارید.

روی صورت خود از پودرهای ضدآفتاب استفاده کنید: اگر اهل استفاده از لوازم آرایشی مثل کرم پودر و پنکیک هستید توصیه می‌شود از انواعی استفاده کنید که حاوی ضدآفتاب باشند و این مواد آرایشی را روی لایه قبلی ضدآفتب خود بزنید. در این حالت دو لایه ضدآفتاب روی هم اثر بیشتر و بهتری خواهند داشت و از پوست شما به خوبی در مقابل آفتاب سوختگی محافظت خواهند کرد.

از کرم ضدآفتاب از برند معتبر استفاده کنید: لازم است بدانید که همه کرم‌های ضدآفتاب یکسان نیستند. علاوه بر این که برند کرم ضدآفتاب شما حتما باید معتبر و شناخته شده باشد باید به درجه حفاظت SPF (Sun Protection Factor) آن نیز توجه کنید. این عدد باید حداقل ۳۰ باشد، اگر در مناطق گرمسیری با آفتاب بسیار شدید زندگی می‌کنید لازم است از کرم‌هایی با درجه حفاظت ۵۰ و بالاتر هم استفاده کنید. همچنین باید روی کرم درج شده باشد که در مقابل دو نوع اشعه مضر UVA و UVB محافظت ایجاد می‌کند چون هر دو نوع این اشعه مضر هستند و حتی یک نوع آن نیز اگر به پوست برخورد کند باعث آفتاب سوختگی ، پیری و سرطان پوست می‌شود.

ضدآفتاب برای پیشگیری از آفتاب سوختگی

لباس مناسب بپوشید: تنها راه پیشگیری از آفتاب سوختگی استفاده از کرم ضدآفتاب نیست بلکه شما با پوشیدن لباس مناسب می‌توانید پوست خود را در مقابل اشعه‌های مضر خورشید حفظ کنید و در این صورت دیگر لازم نیست از مقادیر زیاد ضدآفتاب‌‌های گران قیمت روی بدن استفاده کنید. حتما قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از لباس آستین بلند، شلوار بلند، کلاه و پوشش مناسب برای گردن و سینه استفاده کنید. توجه کنید لباسی  که از جنس و رنگ مناسب تهیه شده باشد علاوه بر حفظ شما از آفتاب شما را خنک نگه نیز خواهد داشت.

لب‌ها را فراموش نکنید: یکی از قسمت‌های صورت که بیشتر افراد آن را فراموش می‌کنند و درصد بالایی از آفتاب سوختگی نیز در این نقطه رخ می‌دهد لب‌ها است. برای حفاظت از لب در مقابل آفتاب از بالم لب حاوی ضدآفتاب استفاده کنید و آن را هر ساعت تجدید کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی لب

درمان آفتاب سوختگی و پیشگیری از آن پس از قرار گرفتن در مقابل آفتاب

پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب از پوست مراقبت کنید: ضدآفتاب‌ها به دلیل ترکیبات خاصی که دارند روزنه‌های پوست را مسدود می‌کنند و با ساعت‌ها قرار گرفتن در معروض نور خورشید وقتی عامل گرما و عرق هم به آن اضافه می‌شود پوست شما شرایط نامطلوبی خواهد داشت و مستعد جوش و عوارض دیگری خواهد شد. اما با چند کار ساده می‌توانید پوست خود را دوباره تمیز و باطراوت کنید. ابتدا با یک پاک کننده، پوست خود را تمیز کنید سپس با مقدار کمی اسکراب باقیمانده‌های مواد زائد را از سطح صورت پاک کنید. در انتها با یک ماسک آبرسان و ضدباکتری (با ترکیباتی مانند سالیسیلیک اسید یا روغن درخت چای) پوست خود را شاداب و تروتازه کنید.

از ترکیبات خنک کننده روی پوست استفاده کنید: گاهی شما فکر می‌کنید دچار آفتاب سوختگی شده‌اید اما در حقیقت گرمای ناشی از خورشید پوست شما را خشک و دچار التهاب کرده است و اگر این حالت درمان نشود ممکن است به مشکلی جدی بدل شود. در این شرایط استفاده از برخی مواد که خاصیت خنک کنندگی داشته باشند و پوست را التیام بخشند بسیار مفید است مانند ماسک خیار، آلوئه ورا، بابونه و یا کرم‌هایی هیدروکورتیزول

اثرات ناشی از نور خورشید را با آنتی اکسیدان خنثی کنید: اگر پس از یک روز طولانی قرار گرفتن در مقابل نور خورشید متوجه شدی که ضدآفتاب نزده‌اید و آن را همراه ندارید نگران نباشید. مطالعات نشان داده است که بیشتر اثرات مضر نور خورشید را می‌توان خنثی کرد. فقط کافی است بلافاصله پس از رسیدن به منزل از ترکیبات حاوی آنتی اکسیدان مثل ویتامین C و ویتامین E استفاده کنید. این ترکیبات رادیکال‌های آزاد ایجاد شده روی سطح پوست را خنثی می‌کنند و خطر آفتاب سوختگی و عوارض دیگر نور خورشید را از بین می‌برند.

آنتی اکسیدان برای درمان آفتاب سوختگی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت از پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)