بازار پوشاک تقلبی یک بازار بسیار موفق و پرسود در دنیای تجارت است، به خصوص در دنیای امروز که برندهای لاکچری و گران‌قیمت دور از دسترس به نظر می‌رسند. در هر گوشه‌ای و هر بخش از تولید می‌توان محصولات تقلبی را مشاهده کرد اما این محصولات بیشترین سهم را در بخش مد یعنی پوشاک و لوازم آرایشی به خود اختصاص داده‌اند و کشورهای مختلف برای توسعه اقتصادی خود به نحوی در حال تلاش برای مبارزه با این بازار و یا تقویت آن هستند. در این مقاله بازار پوشاک تقلبی را در دنیای مد بررسی خواهیم نمود.

علت وجود پوشاک تقلبی

آمار نشان می‌دهد که پوشاک تقلبی ۹٫۷ درصد از بازار برندهای اروپایی را به خود اختصاص داده است، این سهم با گسترش اینترنت و ایجاد فرصت‌های بهتر برای سودجویان در حال افزایش نیز هست. تاریخچه تولید پوشاک تقلبی قدمتی برابر با خود صنعت مد دارد به طوری که در سال ۱۹۱۴ بیش از دومیلیون عدد لباس با برند تقلبی تحت عنوان پاریس در سراسر جهان فروخته شد. اما چه چیز در صنعت مد برای تولیدکنندگان پوشاک تقلبی جذاب است؟ دلیل اول این است که برندهای پوشاک تحت نفوذ ترندها هستند و چیزی که امروز مد روز و جذاب است فصل آینده دمده و فراموش شده محسوب می‌شود بنابراین برندها همیشه در حال تولید محصولات جدید هستند و علاقه مشتریان برای محصولات جدید با قیمت مناسب طعمه خوبی برای تولیدکنندگان پوشاک تقلبی است. امروزه همه جا و در همه کشورها از جمله کشور ما می‌توانید کفش‌های نایک تقلبی، کیف‌های دستی مایکل کورس و پوتین‌های آگ را ببینید که با قیمتی نازل به فروش می‌رسند، طبق آمار ارزش این بازار در جهان بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار است و سود کلان آن تولیدکنندگان سودجو را بیشتر به این سمت ترغیب کرده است. در حال حاضر در کشور انگلستان پلیس مخصوصی برای متخلفان در این شاخه تاسیس کرده است و افراد خاطی تا ده سال به زندان می‌روند.

پوشاک تقلبی در دنیای مد و نگاهی به بازار 450 میلیارد دلاری آن در جهان

تاثیر پوشاک تقلبی بر صنعت مد

طبیعی است که تولید پوشاک تقلبی و ارائه آن به بازار اول از همه به تولیدکنندگان و برندهایی که مورد کپی قرار گرفته‌اند صدمه می‌زند چون اگر کسی مثلا بتواند به جای این که یک کت را با برند اصلی و به قیمت ۵۰۰ هزار تومان خریداری کند کپی آن را با قیمت ۷۰ هزار تومان تهیه کند قطعا همین کار را خواهد کرد چون برخی برندها از نظر کیفیت برتری فوق العاده‌ای ندارند و تنها پول لاکچری و پرستیژ بالا را به محصولات خود اضافه می‌کنند. به این ترتیب است که در اتحادیه اروپا برندهای پوشاک سالانه ۲۸ میلیارد دلار از سود خود را به دلیل وجود همین پوشاک تقلبی از دست می‌دهند و در این میان برندهای ایتالیایی و فرانسوی بیشتر مورد هدف قرار گرفته و بیشترین زیان را متحمل شده‌اند. صنعت پوشاک تقلبی حتی تاثیری کنایه آمیز بر صنعت مد داشته است به طور مثال الساندرو میکل طراح گوچی در مجموعه بهار و تابستان سال ۲۰۱۷ تی شرت‌هایی با لوگوی درشت گوچی که شبیه محصولات تقلبی بودند معرفی کرد که در نوع خود خلاقانه و جالب توجه است. به هر حال صنعت پوشاک تقلبی صنعتی مضر برای اقتصاد کشور است و آمار نشان داده که این تولیدات غیرقانونی زمینه مناسبی برای پولشویی به وجود می‌آورند و سالانه بیش از ۳۶۰ هزار شغل به این شکل از بین می‌رود.

پوشاک تقلبی در دنیای مد و نگاهی به بازار 450 میلیارد دلاری آن در جهان

چه باید کرد؟

قبل از هرچیز صنایع پوشاک باید وارد عمل شوند، نباید شکست را بپذیرند و واقعیت و اشکال کار خود را دریابند، اشکالی که فرصت را به سودجویان داده و زیان‌های جبران ناپذیری را متحمل آن‌ها می‌کند. کمک به توسعه برندهای نوپا و حمایت همه جانبه از آن‌ها می‌تواند راه مناسبی برای جلوگیری از اشتغال کاذب در بخش تولیدات تقلبی باشد. از طرف دیگر همان‌طور که اینترنت فرصت را برای تولید پوشاک تقلبی فراهم و هموار کرد استفاده از همین اینترنت می‌تواند راه مناسبی برای مبارزه با پوشاک تقلبی باشد. در این میان مصرف کننده‌ها نیز نقش مهمی دارند و با انتخاب فروشگاه‌های معتبر که تنها محصولات اصل ارائه می‌کنند می‌توانند به توسعه صنعت پوشاک کشور و مبارزه با تولیدات تقلبی و بی‌هویت بپردازند.

این مقاله ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله سارا شانون برای سایت بیزینس آو فشن است. اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید.

منبع: Business of Fashion  (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)