پوسته پوسته شدن پوست یا خشک شدن و کنده شدن پوست بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد در این مواقع پوست خشک شده و لایه رویی آن جدا می‌شود. شاید گاهی اوقات با این مساله به طور جدی برخورد نکنید و آن را امری عادی بدانید در صورتی که این مشکل می‌تواند شواهدی دال بر مشکلات جدی در سلامتی باشد که شما نسبت به آنها بی‌توجه بوده‌اید. برای آنکه بدانید در بدن شما چه اتفاقاتی می‌افتد بهتر است به این نکات توجه کنید.

پوسته پوسته شدن پوست ناشی از خشکی پوستپوسته پوسته شدن پوست

یکی از معمولترین عوامل پوسته پوسته شدن پوست خشکی پوست است. ممکن است به طور طبیعی مستعد خشکی پوست باشید و در این موقع سرما و آب و هوای بادخیز به شما کمکی نخواهد کرد. با استفاده از پاک کننده‌های ملایم و مرطوب کننده خوب عاشق پوست‌تان خواهید شد و پوست دلخواه‌تان را دوباره باز خواهید یافت.

آفتاب سوختگیپوسته پوسته شدن پوست

آفتاب سوختگی شدید قطعا لایه بالایی پوست را از بین می‌برد که به همین دلیل است روزهای بعد شما دچار پوسته پوسته شدن پوست خواهید شد. بنابراین استفاده از ضد آفتاب را به خاطر بسپارید و به مدت طولانی در آفتاب نمانید.

پوسته پوسته شدن پوست ناشی از واکنش‌های شایع آلرژیکپوسته پوسته شدن پوست

آلرژی‌های یکی دیگر از عوامل مهم پوسته پوسته شدن پوست هستند. شاید شما چیزی خورده باشید که با بدن شما جور در نمی‌آید یا از یک صابون شستشوی جدید یا لوازم آرایشی و بهداشتی جدید استفاده کرده باشید. ممکن است فقط یک تحریک خفیف یا بثورات جلدی داشته باشید اما واکنش جدی موجب کنده شدن پوست شما می‌شود. طبق گفته ربکا براکت متخصص پوست در نیوجرسی، کنده شدن پوست ممکن است ناشی از یک عفونت عادی مانند سرماخوردگی نیز به وجود آید. وی می‌گوید: شما دچار سرماخوردگی و سرفه می‌شوید و ناگهان پوست لایه لایه کنده شده و حساس می‌شود.

عفونت استافیلوکوکیپوسته پوسته شدن پوست

پوست ما دارای باکتری‌های بسیار زیادی بر روی خود است اما گاهی اوقات این میکروب‌ها می‌توانند عفونت ایجاد کنند که ممکن است پوست شما را پوسته پوسته کند. یکی از رایج‌ترین عفونت‌های استافیلوکوک معمولا با درد بدن شروع می‌شود اما به راحتی گسترده می‌شود. پوست حساس می‌شود و مثل کاغذ چین بر می‌دارد. در موارد شدید (معمولا در نوزادان یا کودکان) ممکن است تمام پوست از بین برود بنابراین یک عفونت استافیلوکوکی بهتر است به مدت یک هفته با آنتی بیوتیک‌ها درمان شود.

عفونت‌های قارچی و مخمریپوسته پوسته شدن پوست

این عفونت‌ها به راحتی گسترده می‌شوند زیرا در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کنند و بسیار مسری هستند و باعث می‌شود که در مناطق عمومی مانند استخرهای شنا به راحتی دچار آنها شوید. درمانهای بدون نسخه اغلب موثر هستند اما بعضی از عفونت‌های ممکن است به داروهای تجویزی نیاز داشته باشند تا آنها را به طور کامل از بین ببرند.

کرم حلقوی با وجود نامی که دارد (tinea corporis) یک عفونت قارچی شایع است که هیچ نوع کرمی درگیر آن نیست. این عفونت ابتدا به صورت یک حلقه خفیف قرمز بر روی پوست شروع می‌شود که اگر درمان نشود، گسترش می‌یابد و می‌تواند منجر به کنده شدن پوست و لایه برداری آن شود. این عفونت از طریق تماس پوستی قابل انتقال است.

پوسته ریزی در نتیجه درمان سرطانپوسته پوسته شدن پوست

برخی از افراد پس از درمان سرطان به خصوص پس از پرتودرمانی واکنش نامطلوبی را تجربه می‌کنند. پوسته پوسته شدن پوست را می‌توان با کورتیکواستروئید درمان کرد که به شما کمک می‌کند تا درهمان حال که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، عفونت ثانویه را از بین ببرید.

اگزماپوسته پوسته شدن پوست

اگزما موجب قرمزی، خارش و فلسی شدن پوست می‌شود که معمولا در برخی از نواحی بدن مانند آرنج‌ها و زانوها رخ می‌دهد که همچنین می‌تواند موجب درد و پوسته پوسته شدن پوست شود. درمان اگزما شامل کرم‌های کورتیکواستروئید و مرطوب کننده‌هاست که به کنترل این بیماری مزمن کمک می‌کند.

پسوریازیسپوسته پوسته شدن پوست

پسوریازیس نیز موجب ضخیم شدن، فلسی شدن پوست می‌شود که خارش و دردی است که می‌تواند بر کل بدن اثر بگذارد. همچنین به سایر مشکلات سلامتی ما مثل دیابت، بیماری قلبی و افسردگی در ارتباط است.

سوختگی در دهانپوسته پوسته شدن پوست

ممکن است یک عامل مشخص پوسته پوسته شدن پوست در دهان شما وجود داشته باشد مثل خوردن چیزی تیز و تیغدار و یا ریختن تصادفی نوشیدنی داغ در دهان. همچون سایر سوختگی‌ها پوست می‌تواند باعث بروز زخم‌های دردناک در دهان شود. دهان شویه نرمال سالین ممکن است به درمان ضایعات جزئی کمک کند اما در موارد جدی به اورژانس مراجعه کنید چون یک گلوی متورم می‌تواند خطرناک باشد.

درماتیت سبورهپوسته پوسته شدن پوست

این وضعیت ظاهرا شبیه به اگزما و بعضی از مشکلات دیگر است. این مشکل می‌تواند موجب حالتی شبیه به ایجاد یک لایه کلاه روی سر کودکان شود. درماتیت سبوره می‌تواند به علت ژنتیک، استرس، مخمر موجود در پوست و سایر دلایل ایجاد شود. بعضی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به درماتیت سبوره هستند از جمله افرادی که مبتلا به آکنه یا صرع و یا آنهایی که از حمله قلبی یا سکته بهبود یافته‌اند. همچنین در بعضی نقاط دیگر بدن هم می‌تواند به وجود آید. این وضعیت ممکن است به خودی خود رفع شود یا اینکه سعی کنید شامپو ضد شوره را امتحان کنید.

شستشوی زیاد دستهاپوسته پوسته شدن پوست

اگر دستهایتان را به مدت طولانی در آب نگه دارید یا زیاد دستانتان را بشویید معمولا باعث لایه برداری پوست روی دستها می‌شوید. واکنشهای آلرژیک به محصولاتی مثل صابون، شوینده‌‌های خانگی یا لوازم آرایشی و بهداشتی نیز می‌تواند موثر باشد. بهتر است بررسی کنید ببینید چه مواد شوینده و یا لوازم بهداشتی باعث خشکی و کنده شدن لایه‌های رویی دست شما می‌شود.

پوسته پوسته شدن پوست ناشی از بیماری پای وزشکارانپوسته پوسته شدن پوست

پاها معمولا مستعد قارچ و یا مخمر هستند. مارک هینکس متخصص پا می‌گوید: وقتی که پای شما در یک کفش بسته قرار می‌گیرد، کفش همچون یک اجاق گاز عمل می‌کند به دلیل اینکه یک جای تاریک گرم مرطوب است و بنابراین واقعا پای شما را می‌پزد. یکی از عوامل شایع پوسته پوسته شدن پوست در پاها، بیماری پای ورزشکاران  tinea pedis است. این عفونت ناخوشایند می‌تواند در ناخن پا و دست نیز رشد کند. این وضعیت در شرایط مرطوب مانند دوش، استخرهای شنا، اتاق‌های بسته و تشک ورزشی مشترک به وجود آید. اگر چه ماندگار است اما معمولا جدید نیست مگر اینکه شما یک مشکل زمینه‌ای همانند دیابت یا ضعف سیستم ایمنی داشته باشید. اما دکتر هینکس توصیه می‌کند به متخصص پا پزشکی مراجعه کنید تا مشکل دقیق را پیدا کنید.

تعریق بیش از اندازهپوسته پوسته شدن پوست

مشکلاتی همچون پرکاری هورمونی که موجب تعریق بیش از اندازه می‌شود می‌تواند منجر به کندن پوست پا شود. رطوبت ثابت اطراف پا می‌تواند منجر به پا سنگر شود یک بیماری که به دلیل اینکه در سنگرهای زمان جنگ جهانی اول شایع شد، این نام را به خود گرفت. این بیماری با قرمزی، سوزش پاها که باعث تغییر رنگ می‌شود، شروع شده و در ادامه تاولهایی در آن ایجاد می‌شود و سرانجام باز شدن و پاره شدن پوست می‌شود. اگر این مشکل را بدون درمان رها کنید، ممکن است بسیار جدی شده و حتی منجر به قطع عضو شود. بهداشت خوب پا در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است. دکتر هینکس می‌گوید: صابون ضد باکتریایی را برداشته و با استفاده از یک مسواک نرم میان انگشتان را بسابانید. شستشو و خشک کردن خیلی مهم است. من استفاده از یک سشوار روی حالت سرد را برای اطمینان از خشکی پا، توصیه می‌کنم.

عفونت بالای کشاله رانپوسته پوسته شدن پوست

گرمای مرطوب کشاله ران آن را یک محیط مناسب برای رشد عفونت‌های مخمری و قارچی می‌سازد از جمله خارش ژوک. این بیماری بیشتر در مردان به خصوص آنهایی که اهل ورزش و فعالیت هستند (علت نامگذاری آن) رخ می‌دهد که موجب خارش، قرمزی و لکه‌های پوستی حلقوی شکل بر روی ناحیه تناسلی، داخل ران وباسن می‌شود. ناحیه عفونی را تمیز و خشک نگه دارید و از پوشیدن شلوار جین و لباس زیر خودداری کنید چون می‌تواند مشکل را بدتر کند. ضد قارچهای موضعی در این مورد خیلی خوب عمل می‌کنند اما عفونت‌های مکرر ممکن است نشان دهنده سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت باشد بنابراین اگر دوباره ظاهر شد، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست