پس انداز  کردن برای شما که به طور مداوم زیر فشار مالی هستید تا اول برج را به آخر برج برسانید مهم است و البته غیرممکن است در چنین شرایطی سراغ چیزهای گران قیمت بروید در حالیکه باید پولتان را تا آخر برج بکشانید.

شما در حالیکه خرج عمده ی آنچنانی نمی کنید و فقط قبض ها را میدهید یا شاید یکی دو بار در هفته بیرون غذا میخورید یا آبونمان های ماهیانه را پرداخت میکنید و یکی دو مورد دیگر اما نمی دانید چطور و کجا تمام پولتان رفته است.

علاوه بر این ، وقتی که به اعتبار مالی برای خرید ماشین یا خانه احتیاج دارید، این بی پولی به سراغتان می آید . این موارد باعث نکرانی است به خصوص اگر حداقل  ۱۰۰۰ دلار در حساب پس انداز خود نداشته باشید.

اما ما در این مقاله قصد داریم سراغ راههای افزایش میزان پس انداز شما برویم و اینکه چطور رفتار مالی معقول تری داشته باشید و چرا پس انداز کردن یکی از چیزهای ضروری ست.

  • ما امروز پس انداز میکنیم برای فردای بهتر

همه ما آگاهیم که به چه دلایلی باید پس انداز کردن مهم است.

دلایل اینکه چرا پس انداز کردن مهم است را همه به خوبی میدانیم. برای کسب و کارهای تازه کار پس انداز کردن اولین و مهمترین قدم برای رسیدن به استقلال مالی است. دومین دلیل این است که پولی را برای روز مبادا پس انداز میکنیم یا پس انداز ما برای این است که شاید روزی نیاز داشته باشیم چیزی بخریم یا قطعه ای را تعمیر کنیم که در رابطه با کارمان است.

آخرین مورد نیز برای کسانی است که از کارتهای اعتباری استفاده میکنند آنها باید برای داشتن اعتبار کافی ، همیشه مقداری پول ذخیره شده داشته باشند تا اعتبارمالی خود را مدیریت کنند.

پس انداز کردن به روشهای مختلف

  •  پس انداز کردن پول همیشه به نظر سخت می‌رسد  

مشترکات ماهانه و پرداخت های خرد در ماه که به چشم نمی آیند یکی از دلایلی است که پس انداز کردن را سخت میکند. اگر قصد پس انداز کردن دارید بایستی بتوانید به غیر از یکی دو مورد از این اشتراکها یا پرداخت های خرد، از بقیه آنها دست بکشید. به عبارتی دیگر تلاش برای صرفه جویی کردن بدون لغو اشتراک هایی که خیلی هم مهم نیستند، بی فایده است.

یکی از دلایل دیگر پس انداز نکردن پول، عادت های روزانه ی ماست. عادت به تشریفات ، عادت به تقلید از مدهای روزمره، باعث میشود پس انداز کردن چیزی نباشد که به طور عموم مردم از آن خوششان بیاید.

علاوه بر این اگر قبض های زیادی دارید که روی هم تلنبار شده اند، قطعا فکر کردن در مورد پس انداز کردن، چندان آسان نیست وقتی تحت فشار این موارد هستید.

بهتر است بدانیم پول خرج کردن باعث ایجاد یک حس لذت کوتاه مدت در ما میشود چیزی شبیه به اعتیاد، در صورتیکه پس انداز کردن این حس لذت را ایجاد نمیکند اینجاست که روی این تردمیل گیر می افتیم و چاره ای نداریم که از یک چک به چک دیگر برویم.

  • برای پس انداز کردن چه کاری میتوانیم انجام دهم؟

خب حالا نوبت بیان برخی راهکارها ، عادت ها و ترفندهاست که بتوانیم به طور ماهانه پول پس انداز کنیم. اگر این راهکار را انجام دهید و به انجام دادن آن اهتمام ورزید میتوانید در طی ماههای پیش رو منتظر پول نقد پس انداز شده ی زیادی باشید. هر چند همه ما آگاهیم که تفییر عادتهای زندگی سخت است پس میتوانید این رفتارها را نه بعنوان جایگزین عادتهای قبلی بلکه به عنوان روش های جدید در ذهن خودتان معرفی نمایید. تا پس از مدتی که انجامشان دادید خودبه خود تبدیل به عادت شوند.

  • به ضمانت نامه ها بگویید نه

اگر چیزی را بخریم میخواهیم مطمئن باشیم که از بالاترین کیفیت برخوردار است و برای ماهها یا سالها کار می دهد و زود خراب نمیشود. برای همین است که مایل هستیم گارانتی های مدت دار بخریم که خیالمان بابت خوب کار کردن آن جنس راحت باشد.

اول از همه اگر آن جنس برای شما نا آزموده است و اطلاع کافی در موردش ندارید و پول نقد برای ضمانت نامه مدت دار آن ندارید، نیازی نیست آن جنس را در اولین جایی که می بینید خریداری نمایید.

دوم اینکه اگر آدمی هستید که خوشتان نمی آید یک چیزی را بیش تر یکسال داشته باشید، و به احتمال زیاد اگر آن جنس خوب هم کار بکند بازهم آنرا عوض خواهید کرد، پس نیازی به خرید ضمانت نامه مدت دار ندارید.

  • خرید های دست دوم انجام داشته باشید

خرید کردن به صورت دست دوم، راه بسیار خوبی برای پس انداز کردن مقدار زیادی پول  و در عین حال داشتن یک محصول خوب است. ما اصولا به این دلیل پول زیادی را باب یک محصول می پرداریم چون آن محصول یک برند معروف و شناخته است. برای  یک برند مشهور نیازی به این ندارد که  فکر کنیم آیا انتخاب خوبی هست یا نه چون آزمایشش را پس داده است. اما نیازی  هم نیست آن برند را به صورت نو خریداری کرد. خرید یک جنس برند به صورت دست دوم هم باعث داشتن تکنولوژی بالاتر میشود و هم نیازی نیست پول زیادی را بابت آن بپردازید.

جنبه ی منفی این قضیه این است که  شاید در مورد همه ی اجنلس، صددرصد  آپیدیت نباشید اما در مورد محصولات الکترونیکی این روزها محصولات دست دوم تازه از راه رسیده موجود می باشند.

این یک راه برای سنجش خودتان است که آیا از موضع ضعف و به خاطر چشم و هم چشمی خرید میکنید یا از موضع قدرت عمل میکنید.

  • پس انداز کردن را به یک چالش هفته ای تبدیل کنید

یکی از ترفندهای کارآمد برای پس انداز کردن ماهیانه پول این است که به صورت هفتگی این چالش را انجام دهید. این کار شبیه به بازیهایی ست که دارای سه بخش آسان ، معمولی و سخت هستند. در اینجا شما بازی پس انداز کردن را روی قسمت آسان قرار میدهید و به صورت هفتگی یک مبلغ را معین میکنید تا تمام هفته را با آن سپری نمایید.

میتوانید از یک دلار تا ۵ یا ۱۰ دلار شروع کنید که باید تا آخر هفته این مبلغ را پس انداز کنید. و سپس هفته آینده این مبلغ را دو برابر کنید و همین کار را تا دو هفته دیگر یعنی تا آخر ماه انجام دهید و هر هفته سعی کنید بر میزان پول پس انداز شده خود اضافه نمایید. برای شروع شاید سخت باشد که یکمرتبه روی عدد ۱۰ دلار قرار بگیرید اما میتوانید از قسمت آسان شروع کنید و به مرور آن را زیاد کنید و مبالغ پس انداز شده را در حساب  بانکی قرار دهید به منظور داشتن مبلغ بیشتری.

  • خودتان را آموزش دهید که صبور تر باشید

در بحث پس انداز کردن، صبر یک فاکتور اساسی است اگر صبور باشید بیشتر میتوانید پول پس انداز نمایید. صبور بودن در ابتدا باعث میشود برای خرید یک محصول یا خدمات، بیشتر جستجو کنید تا بهترین قیمت موجود را پیدا کنید. دوم اینکه اگر بیشتر صبور باشید میتوانید تا موقعی که آن جنس حراجی بخورد صبرکنید و از تخفیف خوبی برخوردار شوید به جای اینکه قیمت بیشتری را بابتش پرداخت کرده باشید. سوم اینکه خیلی از فروشگاهها در صورتیکه محصولات زیادی از آنها بخرید، تخفیف خوبی میدهند پس راه خوبی است اگر کمی صبور باشید و از این تخفیف ها استفاده نمایید.

  • در هزینه رفت و آمد صرفه جویی نمایید

ما برای رفت و آمد خود هزینه زیادی می پردازیم چه از اتومبیل شخصی استفاده نمایید چه از تاکسی . اگر بتوانید با همکارن خود به توافق برسید که هر بار یک نفرتان ماشین بیاورد به این صورت هم در مصرف سوخت صرجه جویی کرده اید و به  نفع محیط زیست عمل کرده اید و هم در پرداخت پول صرفه جویی کرده اید.

اگر پول زیادی را باب تاکسی می پذارید بهتر است از حالا به  بعد از وسیله های حمل و نقل عمومی استفاده نمایید اینکار هم از نظر مالی به صرفه تر است و هم اگر مسیری که می روید خیلی پر ترافیک است، استفاده از وسایل عمومی از نظر زمانی به صرفه تر است.

پس از یک ماه، استفاده مترو یا حتی پیاده روی کردن یا استفاده از دوچرخه  که راه حل  به صرفه تر و سالم تری است، مشاهده خواهید مبلغ صرفه جویی قابل مشاهده ای داشته اید.

  • اشتراک های غیر ضروری را لغو نمایید

همانگونه که در ابتدای مقاله گفته شد، بخش قابل توجهی از پول ما به طور ماهیانه صرف اشتراک های مختلف میشود که حتی به طور کامل هم از آن استفاده نمیکنیم. پس بهتر است خودتان را محدود به یک اشتراک نمایید که از همه بیشتر برای شما کارآیی دارد یا به آن علاقه مند هستند.

  • پول برای برند ندهید

ما علاقه مند هستیم صرفا برای اینکه یک جنسی برند و مارک است برایش پول زیادی بدهیم. این اجناس اصولا زیادی گران هستند بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد البته اگر برای یک کامیپوتر یا وسیله ی کاری که دارای کارکردهای خاص و قابل توجهی هستند پول بیشتری بدهید، این بدان معنا نیست که پولتان را هدر میدهید بلکه یک جور سرمایه گذاری کاری است اما در مورد سایر چیزها می توانید همان جنس را با پول کمتری بخرید و همان کارآیی که انتظارش را دارید را از آن بگیرید.

  • از غذا خوردن در بیرون پرهیز کنید

یکی از راههای ولخرجی کردن این است که به طور مرتب بیرون غذا بخورید. قطعا همه ی ما دوست داریم غذای آماده همراه با سرویس بخوریم اما فراموش نکنید ما داریم تمرین میکنیم که صبر به خرج دهیم تا به موفقیتی که مد نظر داریم برسیم.

خیلی سالم تر و ارزان تر هست که غذا را در خانه تهیه کنید بعلاوه اینکه آشپزی هم یاد میگیرید

  • از وسائل برقی کم مصرف استفاده نمایید

یکی از راههایی که پول شما پس انداز میشود این است که وسائل برقی کم مصرف داشته باشید از جمله لامپهای کم مصرف به جای لامپهای حبابی که باعث میشوند قبض برق کمتری برایتان بیاید.
میتوانید مقالات مرتبط دیگری را در مورد بودجه بندی و پس انداز  مطالعه نمایید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Nemanja Manojlovic

منبع : Lifehack