به دلایل مختلفی ممکن است لباس‌ها به لکه خون آغشته شوند مثلا دست شما موقع آشپزی بریده شود و خون روی لباس بریزد و یا کودک شما هنگام بازی زخمی شود و لباس‌هایش را کثیف کند. اگرچه لکه خون بافت و ویژگی‌های متفاوتی دارد اما خوشبختانه پاک کردن آن کار دشواری نیست و اگر به موقع و به روش صحیح وارد عمل شوید می‌توانید آن را کاملا از بین ببرید اما اگر درست عمل نکنید ممکن است لکه یا آثار آن برای همیشه روی لباس‌های شما باقی بماند. در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چطور لکه خون خشک شده یا تازه را از روی لباس‌های خود پاک کنید طوری که هیچ اثری از آن باقی نماند.

لکه خون چه ویژگی‌هایی دارد؟

تفاوت لکه خون با لکه‌های دیگر در این است که لکه خون تنها یک لکه رنگی قرمز نیست بلکه یک لکه ارگانیگ تشکیل شده از مواد طبیعی از جمله پروتئین‌ها است و پروتئین‌ها وقتی حرارت می‌بینند به یکدیگر متصل شده و برای همیشه روی لباس تثبیت می‌شوند بنابراین اصل اول در مقابله با لکه خون پرهیز از گرما است. پس این نکته را به خاطر داشته باشید که هرگز نباید لکه خون را با آب گرم بشویید و همیشه از سردترین دمای ممکن برای آن استفاده کنید.

پاک کردن فوری لکه خون از روی لباس

بلافاصله وقتی لباس شما به خون آلوده شد ( یا حداقل پس از آن که به زخم بدن خود رسیدگی کردید و جلوی ادامه خونریزی را گرفتید) لباس را خارج کنید و بلافاصله زیر آب سرد بگیرید. دوباره تکرار می‌کنیم که آب باید در سردترین درجه ممکن باشد چون آب گرم و حتی ولرم هم ممکن است لکه را روی لباس تثبیت کند. این کار را آنقدر ادامه دهید تا اثری از خون روی لباس باقی نماند. اگر در شرایطی هستید که نمی‌توانید لباس را خارج کنید و زیر آب بگیرید (مثلا در فضای بیرون هستید) با یک وسلیه جاذب رطوبت مثل حوله کاغذی یا دستمال پنبه‌ای روی لکه بکشید تا خون تا حد ممکن از روی لکه جذب و جدا شود، مراقب باشید که به جای پاک کردن لکه را گسترده‌تر نکنید. سپس به محض رسیدن به منزل فرآیند پاک کردن را مطابق موارد گفته شده در این مقاله انجام دهید.

لکه خون

پاک کردن لکه خون از روی لباس

ابتدا یک سطل را از آب سرد پر کنید و به ازای هر لیتر آب یک قاشق نمک به آن اضافه کرده و حل کنید سپس لباس را داخل این آب به مدت چند ساعت خیس کنید. لبه‌های لکه معمولا زودتر خشک شده و تثبیت می‌شوند و برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌شود موقع خیس  کردن لباس داخل آب نمک لبه‌ها را با دست بمالید تا راحت‌تر پاک شوند. اگر پس از چند ساعت خیس کردن هنوز آثاری از لکه خون به جا مانده بود استفاده از خمیر جوش شیرین را توصیه می‌کنیم. یک قاشق جوش شیرین را با یک قاشق آب ولرم مخلوط کنید و خمیری بسازید و این خمیر را روی قسمت‌‌های باقی مانده لکه بمالید و پس از نیم ساعت آن را از روی لباس بردارید. سپس با شوینده مناسب (ترجیحا حاوی آنزیم‌های حل کننده پروتئین) و با آب ولرم مثل همیشه لباس را بشویید. اگر قصد دارید از آب گرم یا داغ برای شستن لباس استفاده کنید حتما پیش از آن اطمینان حاص کنید که لکه خون به طور کامل پاک شده باشد. در غیر این صورت بهتر است ریسک نکنید و لباس را با آب ولرم یا سرد بشویید. توجه کنید که قبل از هر کاری بهتر است برچسب مراقبت لباس را به دقت نگاه کنید و بر اساس آن عمل کنید.

پاک کردن لکه خشک شده خون

اگر فرصت این را پیدا نکردید که لکه خون را بلافاصله بشویید و در این مدت لکه خشک شد بهتر است مطابق روش زیر عمل کنید:

  • قبل از هر کاری برچسب مراقبت روی لباس را به دقت مطالعه کنید، دمای مناسب آب، روش و شرایط شستشو را به دقت بخوانید و اگر لباس شما ظریف و حساس است در همین مرحله بهتر است به خشکشویی مراجعه کنید تا پاک کردن لکه را به صورت حرفه‌ای و بدون آسیب برای شما انجام دهند.
  • اگر قسمت‌هایی از لکه خشک را می‌توان با دست جدا کرد این کار را به آرامی انجام دهید و مواظب باشید به بافت پارچه آسیبی نرسانید.
  • لکه خشک خون را در کمی آب سرد خیس کنید
  • مقدار کمی پاک کننده مایع فاقد سفید کننده روی محل لکه بریزید، اگر پاک کننده حاوی سفید کننده باشد ممکن است پاک کردن لکه را مشکل‌تر کند.
  • ده دقیقه صبر کنید، اگر لکه از بین رفته بود آن را با آب سرد آبکشی کنید و سپس به روش معمول و در دمای مناسب آب بشویید.

البته برخی از انواع الیاف حساسیت بیشتری دارند و ممکن است فرآیند پاک کردن لکه به بافت آن‌ها آسیب برساند و باید در مورد آن‌ها روش متفاوت‌تری را به کار بگیرید:

  • اگر لباس ابریشمی لکه خشک شده خون روی خود داشته باشد ابتدا یک لیوان آب سرد داخل یک بطری اسپری بریزید سپس یک قاشق چای خوری نمک به آب اضافه کرده و هم بزنید و آن را روی لکه اسپری کنید و با یک دستمال تمیز به مدت ده دقیقه بمالید تا لکه جذب شود و سپس با آب سرد آن را آبکشی کنید. در نهایت لباس را بر اساس توضیحات نوشته شده روی برچسب بشویید.
  • اگر لباس پشمی شما به لکه خون آغشته شده و خشک شده باشد مقدار کمی پراکسید هیدروژن روی آن بریزید و با یک دستمال تمیز بمالید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه روی لباس باقی بماند سپس با آب سرد آن را آبکشی کنید. این مراحل را آنقدر تکرار کنید تا اثری از لکه باقی نماند سپس لباس را با روش مناسب الیاف پشمی بشویید. این روش را در مورد لباس‌های ظریف دیگر هم می‌توانید به کار ببرید.

پاک کردن لکه خون

اگر لکه پاک نشد

گاهی ممکن است با لکه سخت جانی سروکار داشته باشید که با هیچ یک از روش‌های گفته شده پاک نشود. در این صورت لازم است از روش متفاوتی استفاده کنید، یک محلول بیست درصدی پراکسید هیدروژن (که خاصیت سفیدکنندگب بدون رنگ بری دارد) تهیه کنید و آن را به نسبت ۱ به ۶ با آب رقیق کنید و لباس را داخل آن خیس کنید. قبل از این کار رنگ دادن لباس را تست کنید (یک دستمال خیس سفید بردارید و روی لباس بکشید اگر دستمال رنگی شد لباس شما رنگ می‌دهد و نباید این روش را به کار ببرید) تا رنگ لباس صدمه نبیند. البته اگر لباسی که به لکه خون آغشته شده و تمیز نمی‌شود سفید باشد مشکل ساده‌تر حل می‌شود و شما می‌توانید از سفیدکننده معمولی برای تمیز کردن آثار لکه ( توجه کنید که نباید از وایتکس در مراحل اولیه استفاده کنید) استفاده کنید بدون آن که نگران از بین رفتن رنگ لباس باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)