هیپرتروفی لابیا اصطلاحی پزشکی ست که به هنگامی که لوبهای واژن یا لابیا بزرگتر از حدد معمول باشند، به کار می‌رود. داشتن لابیای بزرگ طبیعی ست و موردی برای نگران شدن ندارد. بسیاری از افراد با لابیای بزرگ و نامتقارن متولد می‌شوند و دچار هیچ عارضه جانبی منفی نمی‌شوند. می‌توان از جراحی برای تغییر شکل لابیا به شیوه‌ای مطمئن استفاده کرد اگر چه معمولا ضروری نیست

آیا هیپرتروفی لابیا طبیعی است؟

هیپرتروفی لابیا بزرگی لبهای واژن است. لابیا به حفاظت و راحتی بخش داخلی واژن کمک کرده  و اثر ضربه یا اصطکاک بر کلیتوریس را کاهش داده و از آن محافظت می‌کند.

اندازه و شکل اندام تناسلی افراد از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. لبهای واژن یا لابیا اغلب اوقات نامتقارن هستند و اینکه هر سمت شکل خودش را داشته باشد، موضوعی طبیعی است. بخش خارجی واژن که به نام فرج شناخته می‌شود شامل موارد زیر است:

  • لابیا ماژور یا لبهای خارجی یا چینهای پوستی
  • لابیا مینور یا لبهای داخلی یا چینهای پوستی

هیپرتروفی لابیا می‌تواند بر هر دو نوع لابیا اثر بگذارد، اما بیشتر بر لابیا مینور یا لبهای داخلی اثر می‌گذارد.

هیپرتروفی در لابیا ماژور ممکن است موجب شود ظاهری بزرگ داشته باشند. هیپرتروفی در لابیا مینور ممکن است موجب شود که آنها بزرگتر از لابیا ماژور یا لبهای بزرگ خارجی به نظر بیایند. هیپرتروفی لابیا بی ضرر است. این وضعیت اثری بر سلامت جنسی شخص ندارد و به معنای داشتن بیماری زمینه‌ای نیست. بسیاری از افراد هیپرتروفی لابیا دارند بدون اینکه در مورد آن چیزی بدانند و اکثر آنها عوارض نامطلوبی را احساس نمی‌کنند.

عوارض جانبی هیپرتروفی لابیا

اکثر افراد دارای هیپرتروفی لابیا هیچ علامت یا عارضه جانبی دیگری ندارند. در بعضی موارد، بزرگی لابیا ممکن است موجب ناراحتی فرد شود یا آنها را در معرض خطر مشکلات دیگری قرار دهد. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

ناراحتی یا تحریک

لابیا ناحیه‌ای حساس است و لابیای بزرگ ممکن است سریعتر دچار تحریک شود. بعضی از افراد دارای لابیای بزرگ ممکن است موقع انجام فعالیتهای جسمانی که اصطکاک یا فشار را روی ناحیه واژن ایجاد می‌کند مثل اسب سواری یا دوچرخه سواری، احساس ناراحتی کنند. ممکن است موقع فعالیت جنسی درد ناشی از اصطکاک را احساس کنند. لابیای بزرگ ممکن است بر اثر لباس زیر دچار ساییدگی شود که موجب تحریک پایدار در این ناحیه می‌شود.هیپرتروفی لابیا یا بزرگی لابیا

تمیز بودن

شخصی که دچار هیپرتروفی لابیا ست اغلب بخشهای اضافی از پوست چین خورده اطراف فرج دارد. این بخصوص برای تمیزی آن ناحیه به هنگام شستشو مهم است چون وجود بخشهای بزرگتر و اضافی در واژن باعث می‌شود باکتریهای بیشتری در آن قسمت تجمع کنند.

افراد باید همیشه قبل از تماس با ناحیه حساس واژن دستهایشان را بشورند تا از انتقال باکتریها پیشگیری کنند. اگر در این بخش احساس خارش یا تحریک دارید بهتر است آن را بشورید. بهداشت نادرست واژنی باعث می‌شود افراد بیشتر در معرض خطر عفونت باکتریایی و مخمری قرار بگیرند.

علتهای بزرگی لابیا

هیچ دلیل واضحی برای بزرگی لابیا وجود ندارد. پزشکان آن به آن به عنوان یک نوسان طبیعی در بدن انسان نگاه می‌کنند. همانند سینه که معمولا یکی از دیگری بزرگتر است، تفاوتها در لابیا هم عادی است.

بعضی از افراد با لابیای بزرگ متولد می‌شوند، در حالی که ممکن است در سایرین به مرور زمان به دلیل نوسانات هورمونی این امر اتفاق بیفتد. در بعضی از زنان، لابیا به هنگام بلوغ بزرگتر می‌شود. بعضی از افراد هم متوجه می‌شوند که لابیای آنها پس از بارداری بزرگ می‌شود در حالی که سایرین با افزایش سن متوجه تغییراتی در فرج می‌شوند.

تشخیص

تشخیص هیپرتروفی لابیا ساده است. یک معاینه توسط پزشک عمومی یا پزشک زنان آن را تشخیص می‌دهد. هیچ اندازه استانداردی برای اینکه لابیا چقدر باید طول داشته باشد، وجود ندارد.

درمان

در اغلب موارد، افراد نیازی به درمان ندارند. البته اگر هیپرتروفی لابیا موجب ناراحتی جسمانی یا فیزیولوژیک می‌شود، روشهای درمانی وجود دارد که در زیر بیان شده است.

تغییر در سبک زندگی

بعضی از افراد دچار هیپرتروفی لابیا ممکن است متوجه شوند که با نپوشیدن لباس تنگ یا لباس زیر، ناراحتی آنها رفع می‌شود. پوشیدن شلوارک، شورت و شلوار گشاد ممکن است از اصطکاک غیر ضروری در این ناحیه جلوگیری کند. پوشیدن البسه با مواد طبیعی همانند کتان یا پنبه هم ممکن است به بهبود جریان هوا در اطراف فرج، کمک کند.هیپرتروفی لابیا یا بزرگی لابیا

پزشکان هم معمولا به چنین زنانی پمادهای موضعی توصیه می‌کنند تا تحریک را کاهش دهند یا علائم را کنترل کنند. ترفندهای دیگر برای کمک به کنترل علائم شامل موارد زیر هستند:

انتخاب تامپونها و پدهای بهداشتی بدون عطر و طبیعی، اجتناب از مواد شیمیایی یا هر ماده افزودنی.

استفاده از پد حفاظتی موقع ورزش و فعالیتهای جسمی که ممکن است باعث تحریک لابیا از جمله چرخیدن آن شود، یک محافظ نرم بوجود می‌آورد.

بهداشت مناسب و شستشو با صابون بدون حساسیت که بدون مواد شیمیایی یا عطرهاست.

جراحی

بعضی از افراد ممکن است بخاطر کاهش سایز لابیا آن را جراحی کنند. این جراحی توسط روشی به نام لابیاپلاستی یا جراحی زیبایی واژن انجام می‌شود. لابیاپلاستی معمولا برای زیبایی انجام می‌شود و شامل برداشتن پوست اضافی و شکل دهی لابیا برای تقارن بیشتر است. این جراحی نیازمند بیهوشی کامل است.

جراحی ممکن است تا زمان بهبود، موجب کبودی یا تورم در ناحیه فرج شود. فرج نیز در طول روند درمان بسیار حساس خواهد شد. افراد باید مراقبتهای بیشتری برای تمیز و خشک نگه داشتن این ناحیه انجام بدهند تا از عفونت یا خونریزی اجتنبا کنند. پزشکان معمولا به چنین افرادی توصیه می‌کنند تا از اصطکاک آن ناحیه جلوگیری کنند و به هنگام بهبود لابیا شلوارک بپوشند.

جراحی خطراتی هم دارد از جمله حساسیت به بیهوشی یا بروز جای زخم یا اسکار روی بافت. پزشکان قبل از انجام هر روش درمانی در مورد این خطرات و گزینه‌های دیگر با بیمار صحبت می‌کنند. آنها دستورالعملهای خاصی را به هنگامی که افراد بخواهند، فعالیت جسمانی و یا جنسی را شروع کنند، به بیماران خود ارائه می‌دهند.

آیا انجام لابیو پلاستی در نوجوانان بی خطر است؟

جراحان ممکن است عمل لابیاپلاستی را روی نوجوانان در حال بلوغ هم که ممکن است دچار بزرگی لابیا شده باشند، انجام دهند. البته از آنجایی که لابیا در نوجوانان هنوز در حال رشد است، پزشکان معمولا به افراد توصیه می‌کنند تا زمان بعد از بلوغ برای جراحی صبر کنند. پزشکان با نوجوانان در مورد هیپرتروفی لابیا صحبت می‌کنند تا آنها درک کنند که این تغییری طبیعی در بدن است. آنها همچنین در مورد عوامل عاطفی و سلامت روانی دخیل در جراحی زیبایی صحبت خواهند کرد.

کلام پایانی

هیپرتروفی لابیا در افراد مساله‌ای عادی است و در بعضی موارد، عامل عوارض جانبی نامطلوب نیست. جراحی بیشتر برای موارد شدید یا آنهایی ست که موجب ناراحتی آنها می‌شود. انتظارات از جراحی معمولا خوب است و نرخ رضایت بالایی دارد. انتخاب پزشک هم در این مورد موثر است بعضی از پزشکان جراحی‌های ترمیمی و زیبایی از جمله تزریق چربی در لبها انجام می‌دهند که باعث رضایت بیشتر بیمار می‌شود.

پزشکان ممکن است دستورالعملهایی در مورد  کاهش تحریک یا مدیریت اثرات هیپرتروفی بدهند و بسیاری از افراد هم متوجه می‌شوند که با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی هر گونه ناراحتی آنها رفع می‌شود.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: medicalnewstoday