هک کردن یک روش میان بر، به منظور رسیدن به یک هدف است. اگر هدف شما در زندگی پیشرفت است، بایستی همیشه در حال یادگیری باشید. امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز، سریع تر از همیشه در حال رشد و توسعه است. این مسئله یک حالت رقابتی دائمی‌ ایجاد کرده است، و هر کسی برای دوام آوردن در کسب و کار خودش باید بداند برای برنده شدن در این رقابت،  یادگیری دانش و مهارت‌های جدید، بسیار ضروری است.

افرادی مانند بیل گیتس یا اپرا وینفری که جز افراد شناخته شده در سطح جهانی می‌باشند کسانی هستند که باور دارند باید زگهواره تا گور دانش جدید کسب کنند چرا که این کار را یکی از دلایل موفقیت می‌دانند. خوشبختانه راههای سریع و میان‌بر زیادی هست که می‌تواند مغز شما را برای کسب دانش و مهارت جدید آماده سازد به این راهها  هک مغزی می‌گوییم. این ۷ هک به منظور قدرت بخشیدن به مغز شما برای آموختن دانش جدید است.

هک معزی برای آموزش بهتر و سریع تر

۱- قانون ۵۰ دقیقه یا کمتر

 هر چند یکنفر بعنوان کارآفرین، یا دانش آموز یا دانشجو یا هنرجو،  مایل است ساعتها و شاید روزهای متمادی بر روی یک موضوع جدید وقت بگذارد تا وقتیکه حس کند تمام و کمال آنرا یاد گرفته، اما قبل از اینکه شما هم از چنین روشی استفاده کنید و به نوشیدنی‌های انرژی زا احتیاج پیدا کنید، این حقیقت را متوجه شوید که طبق تحقیقات علمی‌، باتری مغز ما خیلی زود شارژش تمام می‌شود اگر بیش از حد از آن کار گرفته شود.

الن دان Dunn  Ellen یکی از محققین دانشگاه لوئیزیانا  بر این باور است که برای مغز ما، زمان کمتر از ۳۰ دقیقه الزاما کافی نیست اما زمان بیش از ۵۰ دقیقه، زمان بسیار زیادی ست که بخواهیم یکسره مقدار زیادی اطلاعات جدید به مغز وارد کنیم. در نتیجه به هنگام برنامه ریزی برای کسب دانش جدید، این نکته را در نظر داشته باشید که زمان آموزش خود را به بخش‌های کوتاه کوتاه تقسیم نمایید و حداقل ۱۰ دقیقه بین هر دو بخش، به مغز خود استراحت دهید.

۲- قانون بیست/ هشتاد، در هک مغزی

این قانون اولین بار توسط یک اقتصاد دان ایتالیایی به نام  ویلفردو  پارتو Vilfredo Pareto  مطرح شد. قانون بیست هشتاد می‌گوید فقط بیست درصد از کارها هستند که منجر به سوددهی ۸۰ در صدی می‌شوند و باید این بیست در صد را پیدا کرد.  این بدان معناست که به هنگام یادگیری یک دانش جدید، برای اینکه بتوانید مغز خود را هک کنید تا سریع‌تر و بهتر بیاموزد، بایستی روی ۲۰ درصد از مهمترین بخشهای آموزشی تمرکز کنید که ۸۰ در صد بقیه را نیز در بر می‌گیرد.  از خودتان بپرسید مهمترین چیزهایی که باعث ایجاد یک بازدهی خوب در یک سرمایه گذاری می‌شود چیست؟  به عنوان مثال اگر در حال آموختن یک زبان جدید باشید، از خودتان بپرسید ۲۰ درصد  از واژه هایی که در ۸۰ در صد مواقع به کار می‌روند کدام واژه ها هستند؟ سپس روی همان بیست در صد کار کنید.

۳- از انجام چندین کار به طور همزمان بپرهیزید

مغز ما شبیه به کامپیوتر است، وقتی‌که تعداد زیادی تب در مرور گر باز می‌کنید، سرعت پردازش کامپیوتر افت پیدا می‌کند. تحقیقات نیز نشان می‌دهند اگر همزمان روی چندین کار، متمرکز شویم، کیفیت تمام کارها کاهش پیدا می‌کند. همچنین  تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی دچار عدم تمرکز می‌شویم، حداقل ۲۵ دقیقه زمان لازم است تا دوباره مغز بتواند به حالت تمرکز برگردد،  و این یعنی از دست دادن زمان زیاد که بر خلاف هک مغزی و راه میان‌بر و سریع است.

عصری که اکنون در آن به سر می‌بریم و پر از چیزهایی ست که باعث حواس پرتی ما می‌شوند، در نتیجه بسیار مهم است این عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید.  تمام ایمیل ها و نوتیفیکیشن ها را ببندید و سپس سراغ انجام کاری بروید. وقتی که در حال آموزش یک مهارت جدید هستید، گوشی خود را خاموش کنید، تا احتمال حواس پرتی تان کم شود، چرا که همین حواس پرتی‌ها، مانع کارکرد عالی مغز ما می‌شوند.

۴- روش یادگیری و آموزش خود را تغییر دهید

از طریق بازسازی دوباره آموزش میتوانید یک هک مغزی جدید ایجاد نمایید.  پروسه ای که در طی آن مغز و حافظه ما، توسط کسب دانش جدید  مجددا به کار گرفته می‌شود نقش بسیار مهم و محوری در یادگیری ما دارد. به عبارت دیگر، روش آموزش نقش مهمی در یادگیری دارد.  تحقیقات دانشگاه جان‌هاپکینز،  بیان کننده این است که اگر دست به تغییر و اصلاح روش آموزشی خود برای حرفه ای که می‌خواهید در آن کسب مهارت کنید، بزنید، خیلی بهتر می‌توانید آن مهارت را بیاموزید نسبت به وقتیکه از همان روشهای قدیمی‌ و تکراری استفاده کنید.

پس برای ایجاد یک هک مغزی قدرتمند، سعی کنید همانطور که در حال یادگیری یک مهارت جدید هستید، به این فکر کنید که چطور می‌توان روش آموزش را اصلاح کنید. مثلا اگر تا  حالا برای آموزش زبان جدید از فلش کارت ها استفاده می‌کردید، اکنون فکر کنید چه راه ساده و میان‌بر دیگری هست که می‌توانید از آن استفاده نمایید. شاید پادکست ها یا شرکت در وبینارها و غیره.  این هک مغزی باعث می‌شود مغز شما خیلی سریع‌تر چیزها را در خود نگه دارد یا به خاطر آورد.

۵- از استاد کاران  آن حرفه یاد بگیرید

هیچ چیزی بهتر از یادگیری از کسانی که خودشان در آن حرفه، ماهر و استاد شده‌اند و دارای تجربه هستند، نیست. این به معنای کارآموزی است. واژه کارآموزی نزد یک استاد، یکی از واژه های قدیمی‌ در قرون وسطا است اما امروزه در عصر اطلاعات و فن آوری هم می‌توانید همین کار را از طریق آنلاین انجام دهید. یک کار آموز آنلاین باشید و از سایتها و امکانات ارتباطی زیادی که برای کسب مهارت از استادکاران وجود دارد استفاده نمایید.

۶- نُت برداری کنید- یک روش قدیمی برای هک مغزی‌

تحقیقات دانشگاههای UCLA  و پرینستون نشان می‌دهد که نت برداری یا همان یادداشت نویسی، توسط دست،  راه بسیار خوبی برای گوش دادن فعال است و باعث ایجاد توانایی تشخیص دادن نکات اصلی آن موضوع می‌شود. در حالیکه تایپ کردن نمی‌تواند این توانایی را در شما ایجاد نماید.

پس از همان روش قدیمی‌ استفاده از قلم و کاغذ  بهره ببرید. موقع یادداشت برداری،  فقط چیزهایی را بنویسید که مهم و ضروری هستند. از روشهای میان بر مثل کلمات کلیدی، جملات کوتاه، یا علامتها و غیره برای یادداشت برداری استفاده نمایید.

۷- یادگیری یک امر بلند مدت است

به خاطر داشته باشید، کسب یک مهارت جدید، یک شبه اتفاق نمی‌افتد،  بلکه شبیه دوی ماراتن،  یک مسافت بسیار طولانی را باید با قدمهای کوتاه و کم‌سرعت طی نمایید، در غیر این صورت ممکن است دچار دلسردی و دلزدگی شوید.

استیو جابز در همین مورد می‌گوید:” پشتکار،  بیشترین چیزی ست که کارآفرینان موفق را از غیر موفق‌ها جدا می‌کند”.

فقط آنهایی که دارای تلاش و پشتکار هستند در طول زمان به موفقیت دست خواهند یافت.


 

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز از مقاله  Elle kaplan

منبع journal.thriveglobal