داشتن ناخن‌های زیبا، بلند و بی‌نقص آرزوی همه ماست اما تا زمانی که سلامت ناخن ها جدی گرفته نشود دستیابی به این زیبایی غیرممکن خواهد بود و شما مجبور خواهید شد به راه حل‌های ناخوشایندی مثل کاشت ناخن و … روی  آورید و از زیبایی طبیعی ناخن‌ها بی‌بهره باشید. سلامت ناخن به عوامل متعددی بستگی دارد و برای این که ناخن‌های سالمی داشته باشیم قبل از هر کاری باید تصور درستی از ساختار ناخن‌ها داشته باشیم و بدانیم که چه عواملی در سلامت ساختار ناخن و بخش‌های مختلف آن تاثیر دارند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با ساختار و اجزای تشکیل دهنده ناخن و عواملی که در سلامت ناخن اثرگذار هستند خواهید خواند.

همه چیز درباره ساختار تشکیل دهنده ناخن

همان طور که در تصویر گرافیکی زیر می‌بینید ناخن تنها یک جزو واحد نیست و از اجزای مختلفی تشکیل شده است:

سلامت ناخن

لبه آزاد ناخن: این قسمت همان قسمت سفید ناخن است که جدا از پوست است و لبه آزاد دارد و رشد می‌کند و شما هنگام گرفتن ناخن و سوهان زدن با این قسمت سر و کار دارید.

صفحه ناخن: این قسمتی، قسمتی از ناخن است که دیده می‌شود و روی بستر ناخن قرار دارد و در واقع به پوست چسبیده است. این قسمت از کربن، هیدروژن، اکسیژن، سولفور و نیتروژن تشکیل شده است که با فرآیند کراتینه سازی تولید می‌شود یعنی سخت شدن سلول‌های مرده و تبدیل شدن به یک سطح صاف و محکم.

هلال ناخن: اگر به قسمت پایین ناخن‌های خود نگاه کنید چیزی هلالی شکل و سفید رنگ می‌بینید که هلال ناخن نام دارد و محل برخورد بستر ناخن با ماتریس ناخن است.

کوتیکول: قسمتی از پوست که روی ناخن را پوشش می‌دهد کوتیکول نام دارد و معمولا قطر آن کمتر از یک میلیمتر است. کوتیکول وطیفه حفاظت از ناخن در مقابل عفونت و باکتری را به عهده دارد و این همان قسمتی است که در فرآیند مانیکور برش داده می‌شود تا صفحه ناخن تمیز و بلند به نظر برسد و این کار با سلامت ناخن در تضاد است.

پوشش روی ناخن: قسمتی از پوست زنده که روی ماتریس ناخن و پایه ناخن را پوشش می‌دهد.

هایپونیچوم: این خط محلی است که صفحه ناخن را از بستر ناخن جدا می‌کند، یعنی خطی که وقتی به زیر ناخن‌ها نگاه می‌کنید در لبه آن مشاهده می‌کنید و باید مراقبت باشید که هنگام گرفتن ناخن به آن صدمه نزنید.

شیار ناخن: این قسمتی است که لبه آزاد ناخن را از پوست جدا می‌کند و در واقع خط هدایت کننده رشد ناخن است. فرو رفتن لبه ناخن به گوشت در این قسمت رخ می‌دهد و به همین دلیل نباید شیار ناخن را عمیق کوتاه کرد.

دیواره ناخن: این قسمتی پوستی است که دو طرف ناخن را در برمی‌گیرد.

پایه ناخن: پایه یا بستر ناخن قسمتی است که زیر صفحه ناخن قرار دارد و در واقع قسمتی از پوست انگشت است.

ماتریس ناخن: ماتریس ناخن قسمتی است که بافت ناخن در آن ساخته می‌شود و تنها قسمت زنده بافت ناخن به شمار می‌رود که حاوی عصب و رگ‌های خونی است و سلول‌های ناخن را می‌سازد.

نکاتی برای رشد درست و سالم ناخن‌ها

سلامت ناخن

  • تمیز نگه داشتن ناخن در سلامت ناخن اهمیت زیادی دارد و لازم است که ناخن‌ها را تمیز نگه دارید و پس از فعالیت در بیرون از منزل، دستشویی رفتن و قبل و بعد از غذا خوردن دست‌ها را با آب و صابون کاملا بشویید تا کثیفی و آلودگی در زیر ناخن‌ها جمع نشود و سلامت ناخن‌ها را به خطر نیندازد.
  • وقتی کارهایی مثل باغبانی، شستن ظرف‌ها و لباس‌ها را انجام می‌دهید حتما از دستکش لاستیکی مناسب استفاده کنید. ترجیحا دست‌ها را از قرار گرفتن در مقابل تابش نور خورشید حفظ کنید، استفاده از ضدآفتاب و دستکش نخی می‌تواند در این مورد کمک کننده باشد.
  • به جای گرفتن ناخن‌ها با ناخنگیر آن‌ها را سوهان بزنید. چون سوهان زدن آسیب کمتری به بافت ناخن وارد می‌کند و از فرو رفتن گوشه ناخن در گوشت و آسیب رسیدن به هایپونیچوم پیشگیری می‌کند.
  • ناخن ماتریس ناخن‌ها را ماساژ دهید تا جریان خود در این قسمت افزایش یابد و مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به این قسمت برسد و ناخن‌ها بهتر و سالم‌تر رشد کنند.
  • با ناخن‌ها به ملایمت رفتار کنید و هنگام پاک کردن لاک ناخن یا کارهای دیگر فشار زیادی به این قسمت وارد نکنید تا آسیبی به بافت ناخن نرسد.
  • پس از هربار شستن دست از کرم و لوسیون مناسب استفاده کنید و آن را روی بافت ناخن هم بمالید تا از خشک شدن ناخن جلوگیری شود.

غذاهایی که به سلامت ناخن کمک می‌کنند

تغذیه نقش مهمی در سلامت ناخن دارد و اگر غذاهای مناسب و کافی دریافت نکنید اولین نشانه‌های کمبود مواد غذایی را ببه صورت شکننده شدن و پوسته پوسته شدن ناخن و ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌های خود مشاهده خواهید کرد. برخی از ریزمغذی‌ها بیش از بقیه در سلامت ناخن موثر هستند و برای داشتن ناخن‌های سالم و زیبا لازم است آن‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

پروتئین: بیشتر افراد به میزان پروتئین دریافتی روزانه خود توجهی ندارند و بدون این که اطلاع داشته باشند کمبود پروتئین دارند که این کمبود با تحلیل رفتن عضلات و قسمت‌‌های مختلف مثل ناخن‌ها جبران می‌شود. با مصرف کافی گوشت، تخم مرغ، ماهی و لبنیات پروتئین روزانه مورد نیاز خود را دریافت کنید.

ویتامین A: این ویتامین ضروری برای رشد و سلامت ناخن را می‌توانید با مصرف هویج و سیب زمینی شیرین و سایر سبزیجات دریافت کنید.

ویتامین C: این آنتی اکسیدان قوی در ترشح کلاژن و کند شدن فرآیند پیری نقش دارد و در رشد ناخن‌ها هم موثر است. با مصرف میوه‌ها و سبزیجات آن را تامین کنید.

ویتامین D: این ویتامین به محکم شدن ناخن و بقیه استخوان‌های بدن کمک می‌کند و می‌توان آن را با مصرف غذاهای دریایی و قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید دریافت کرد.

ویتامین E: این ویتامین در رشد موها و ناخن و سلامت پوست اهمیت زیادی دارد و در دانه‌های روغنی و برخی میوه‌ها وجود دارد.

منیزیم: منیزیم در غذاهای دریایی به وفور یافت می‌شود به در رشد و زیبایی ناخن و مو موثر است.

آهن: گردش خون کافی و اکسیژن رسانی به بافت‌ها در رشد ناخن‌ها هم موثر است، آهن را از گوشت قرمز و حبوبات دریافت کنید.

آب: برای داشتن ناخن‌های لازم ضروری است که روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما هیدراته باقی بماند و ناخن‌ها هم رطوبت کافی دریافت کنند. نوشیدن روزانه دو لیتر آب تضمین می‌کند که بدن شما کمبودی نخواهد داشت.

سلامت ناخن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: NailBee (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)