علاقه‌مندان به تکنولوژی واقعیت مجازی به زودی امکان ملاقات با هدست واقعیت مجازی Pimax را خواهند یافت. ابزاری که از کیفیت تصویری ۸K پشتیبانی می‌کند و قرار است نخستین هدست واقعیت مجازی ۸K جهان لقب بگیرد. اگر مایل به دانستن اطلاعات بیشتری از هدست واقعیت مجازی Pimax هستید، می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز هراه باشید.

هدست واقعیت مجازی Pimax از دو پنل ۴K تشکیل شده است که از میدان دید ۲۰۰ درجه‌ای بهره می‌برد و علاه بر برخورداری از نرخ تازه سازی تصویر ۹۰ هرتزی، میزان تاخیر تصویری آن نیز کمتر از ۱۵ میلی ثانیه خواهد بود. موضوعی که موجب می‌شود استفاده کنندگان از این ابزار حین کار با آن به مشکلاتی نظیر سرگیجه یا حالت تهوع دچار نشوند.

برتری تصویری هدست واقعیت مجازی Pimax نسبت به رقیبان

در واقع هدست واقعیت مجازی Pimax به موجب پشتیبانی از کیفیت تصویری قابل توجه، از قدرتمندترین هدست‌های واقعیت مجازی موجود در بازار نیز کیفیت تصویری بالاتری را ارائه خواهد داد. در حال حاضر دو هدست Oculus Rift  و HTC Vive قدرتمندترین ابزارهای مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی موجود در بازار به شمار می‌روند. ابزارهایی که هر دوی آن‌ها برای هر کدام از چشم‌های کاربران خود از وجود نمایشگرهای ۱۰۸۰ در ۱۲۰۰ پیکسلی بهره می‌برند. با این اوصاف می‌توان گفت که هر دوی این ابزارها به شکل ترکیبی از کیفیت تصویری ۲۱۶۰ در ۱۲۰۰ پیکسلی پشتیبانی می‌کنند.

این در حالی است که هر کدام از نمایشگرهای هدست واقعیت مجازی Pimax به تنهایی از کیفیت تصویری ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسلی، یا به عبارتی ۴K، پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب هدست واقعیت مجازی Pimax در مجموع از ۱۶.۶ میلیون پیکسل پشتیبانی خواهد کرد. در حالی که کل تعداد پیکسل‌های پشتیبانی شده از سوی دو هدست Oculus Rift  و HTC Vive رقم ۲.۶ میلیون پیکسل را شامل می‌شود. البته برتری پیکسلی تنها ضامن موفقیت هدست واقعیت مجازی Pimax نخواهد بود و این ابزار برای قد علم کردن در برابر بزرگان موجود در بازار نیاز به بهینه‌سازی‌های فنی فراوانی خواهد داشت. چه بسا در صورت عدم انجام درست این کار، هدست واقعیت مجازی Pimax نیز به سرنوشت ابزارهایی نظیر StarVR تبدیل شود و حکم جرقه‌ای زودگذر را بیابد.

از آن‌ جا که توان کلی راه اندازی هدست واقعیت مجازی Pimax نیز همانند دو ابزار HTC Vive و Oculus Rift از قدرت سخت افزاری کامپیوترهای خانگی تامین می‌شود، مسلما کاربران این ابزار برای بهره‌مندی از تمام توان این هدست محتاج به استفاده از کارت‌های گرافیک قدرتمند خواهند بود. در واقع به نظر می‌رسد که علاقه مندان به استفاده از این محصول جدید حداقل ناگزیر از در اختیار داشتن کارت گرافیک Geforce GTX 1080 Ti خواهند بود.

قیمت و سایر جزئیات هدست واقعیت مجازی Pimax

علاوه بر پشتیبانی از کیفیت تصویری بالا، سازگاری با هر دو پلتفرم Oculus و Steam VR نیز از جمله ویژگی‌های مثبت هدست واقعیت مجازی Pimax به شمار می‌رود. این به آن معنی است که کاربران هدست واقعیت مجازی Pimax قادر به استفاده از انواع و اقسام محتوا توسط این ابزار خواهند بود. همچنین این هدست واقعیت مجازی جدید قادر است با یکی از جایگاه‌های پایه پلتفرم Steam VR هماهنگ شده و علاوه بر امکان ردیابی موقعیت قرارگیری کاربر در اتاق، به کمک کنترلر این پلتفرم مورد استفاده قرار گیرد. به بیان ساده‌تر آن دسته از کاربرانی که از جایگاه پایه و کنترلرهای هدست واقعیت مجازی HTC Vive استفاده می‌کنند، به خریدن پک کامل هدست واقعیت مجازی Pimax نیازی نخواهند داشت و می‌توانند تنها این هدست جدید را با قیمت ۴۹۹ دلار در اختیار بگیرند.

هدست جدید

البته سایر کاربرانی که تاکنون از ابزارهای مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده نکرده‌اند، ناگزیر از خرید پکیج کامل هدست واقعیت مجازی Pimax به قیمت ۷۹۹ دلار خواهند بود. پکیجی که علاوه بر هدست واقعیت مجازی Pimax، دو کنترلر و دو جایگاه پایه (برای پشتیبانی از قابلیت ردیابی حرکات کاربران این ابزار در محدوده‌ی کامل یک اتاق) را نیز در دل خود جای داده است. البته سازندگان هدست واقعیت مجازی Pimax وعده‌ی عرضه‌ی نسخه‌ی ارزان‌تری از این ابزار را نیز به علاقه مندان تکنولوژی واقعیت مجازی داده‌اند. نسخه‌ای که حدود ۳۴۹ دلار قیمت دارد و به جز پشتیبانی از کیفیت تصویری ۵K تفاوت مهم دیگری با نسخه‌ی اصلی و ۸K هدست واقعیت مجازی Pimax نخواهد داشت.

چگونگی تکمیل پروژه‌ی تولید هدست واقعیت مجازی Pimax

طراحان هدست واقعیت مجازی Pimax برای تامین مالی پروژه‌ی ساخت این ابزار از پروسه‌ی کراودفاندینگ و وب‌سایت کیک استارتر بهره جسته‌اند. جالب این جا است که تنها پس از گذشت چند ساعت از آغاز کمپین کیک استارتر هدست واقعیت مجازی Pimax، بودجه‌ی ۲۰۰ هزار دلاری مد نظر سازندگان این ابزار توسط کاربران تامین شد و در لحظه‌ی نگارش این متن رقمی حدود ۸۵۰ هزار دلار برای تکمیل پروژه‌ی ساخت این ابزار جمع آوری شده است. آن هم در شرایطی که تنها کمتر از دو روز از آغاز کمپین کیک‌ استارتر این ابزار زمان می‌گذرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که سازندگان هدست واقعیت مجازی Pimax مشکل چندانی برای تکمیل پروژه‌ی ساخت این ابزار نخواهند داشت و قادر خواهند بود طبق برنامه ریزی‌های صرت گرفته این هدست را در ماه ژانویه آینده به بازار عرضه نمایند. باید دید که در نهایت هدست واقعیت مجازی Pimax تا چه اندازه قادر است پتانسیل‌های بالقوه‌ی خود را به فعل تبدیل کند و به یکی از هدست‌های واقعیت مجازی مهم بازار تبدیل شود.

منبع: آپلود وی آر (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.